Är folk för lata?

Bensinpriset stiger men det är inte många som kör mindre bil, inte så att det är märkbart i alla fall. I Umeå har vi problem med luftkvaliteten och nya vägar behövs men även andra åtgärder som minskar trafiken. Då kommer man utsökt in på resor till och från jobbet och varför man inte går, cyklar eller åker buss i större utsträckning.

Rent ekonomiskt skulle många få mera pengar till andra saker om man gick eller cyklade till jobbet. Detta då kollektivtrafiken är både väl utbyggd och billig i jämförelse med bilen. Det skulle även vara bra ur hälsosynpunkt att gå eller cykla en halvtimme på morgonen och kvällen. Varför man nu inte gör det beror säkert på flera saker som t.ex. invanda rutiner och kanske bekvämlighet.

Tidsvinsten med bil på morgonen i centrala Umeå är ju också relativt liten med tanke på de köer som finns. En annan orsak till varför man tar bilen kanske har att göra med att arbetsplatsparkeringarna, i det privata näringslivet och det i offentliga, fortfarande är för billiga. Här måste vi tillsammans ta vårt ansvar och se över detta.

Parkeringar ska i första hand vara till för de besökare som inte har några alternativ till bilen och för de anställda som inte kan åka kollektivtrafik eller gå och cykla. Jag ser därför med tillfredställelse att landstinget är på väg att göra något åt sina parkeringsavgifter vid sjukhuset. Vi väntar på initiativ från universitetet också.

* Sjukvårdsköer
Träffade Carema för en tid sedan då de presenterade sin verksamhet som man bedriver både inom landstingets verksamhet och i den kommunala äldreomsorgen. Vid besöket kom det fram saker som jag tyckte var intressant.

En av dem var det system som man använt sig av för att hjälpa till med att operera bort köerna i landsting som Västra Götaland. Mobila enheter användes med gott resultat och man såg direkt att man kunde ha låga kostnader för att man infört en väl fungerande logistik.

Ytorna för verksamheten var helt annorlunda än de moment som ibland byggs in med stora ytor som används sällan och många korridorer. Rent generellt så tror jag att det går att spara en hel del pengar på effektivt lokalutnyttjande och det gäller även kommunen.

Den andra intressanta delen gällde sjukvården och det var att man sett att köerna i Västerbotten inte var så långa som man trott samt att intresset därför för deras verksamhet därmed inte skulle vara lika stort som i flera andra landsting.

2 kommentarer

  1. Fred Burwall

    Hej Lennart,
    Du har ju i mitt tycke(som alla andra människor) både både bra och mindre bra tankar om hur man ska förbättra luften i Umeå. Du nämner bland annat att man bör verka för att öka kollektivtrafiken. Jag är inte speciellt insatt men om jag förstår rätt så är du motståndare till tanken på ”gratis kollektivtrafik”, dvs inget biljettpris utan finansiering via skatteintäkter.
    Varför ?
    Jag är övertygad om att Umeås befolkning skulle förstå, acceptera och uppskatta en sådan lösning förutsatt att idén säljs in på rätt sätt.

    MVH
    /Fred

  2. Janna Tengman

    Du bor mitt i stan…har en clio, då förstår man ganska enkelt att bil är inte varken ditt intresse eller behov…så därför kan du ställa till problem för oss som både har intresset och behovet av bil för att komma till stan eller till vårt dagliga arbete. Bussar går inte överallt ser du och på alla tider som du nog tror…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.