Urspårad politik och en slakt på kollektivtrafiken

Är i Kiruna för arbetsgruppen i Norrstyrelsen. Vi fick åka via Stockholm upp till Kiruna med ett plan som mellanlandade i Luleå. Förut gick den rutten Stockholm-Umeå-Kiruna. Det har varit flera som pratat om att det var bättre förr för då Kirunaborna kunde nå universitetssjukhuset på ett rimligt sätt.

Även vi från Umeå tycker att det var bättre men den förra rutten men det tycker inte SAS. En av orsakerna till att SAS går dåligt kan kanske vara just förhållandet till sina kunder.

*Urspårad politik
Regeringen ska avreglera järnvägstrafiken då de lever i tron att det löser problemen. Avregleringen av elmarknaden gjorde det inte bättre för kunderna och inte heller flygets avreglering lämnade många positiva effekter.

Förre moderatledaren Ulf Adelsson är helt riktigt kritiskt mot avskaffandet av SJ monopolet. Detta är en komplicerad fråga som kräver eftertanke och det är synd att regeringen inte tänker igenom detta ordentligt, sa han.

I detta har han har rätt och i flera frågor kan man fråga sig om regeringen har tänkt något alls. Ulf får väl ta det med sin fru vid frukostbordet. Men han har rätt när han säger att staten bör ha ett ansvar för ett sammanhängande järnvägsnät och då inte bara spåren.

Så vi får väl se hur regeringen ska lösa trafikeringsansvaret som staten har tillsammans med regionen på Botniabanan. Ska tågföretag få välja lönsamma linjer blir underskotten för samhället större på de olönsamma linjerna eller som ekonomin ser ut nu, mindre trafik. Detta slår mycket hårt mot Norrland.

* Slakten på kollektivtrafiken
Förändringen är inledningen på en slakt av kollektivtrafiken. Det finns en utredning som kommer som rycker sönder kollektivtrafiken. Inriktningen är att operatörer ska få rycka ut lönsamma linjer och resten får samhället ta hand om. Även här blir det dyrare men troligast mindre trafik. Då försvinner de samordningar som inletts, inte minst i vårt län, med övergångar mellan olika linjer som då sannolikt försvinner.

Jag förstår inte att mina kollegor runt om i landet hitintills varit så tysta även om jag vet att de som på den borgliga sidan har satt sig in i förslaget tycker att det totalt slår sönder kollektivtrafiken.

Kollektivtrafiken är inte lönsam ekonomiskt men har andra fördelar inte minst ur klimatsynpunkt för att minska bilåkandet. Det skulle behövas bättre kollektivtrafik och inte sämre som förslaget nu leder till.

* Jobbkrisen
Trollhättan tvingas nu varsla 210 anställda på grund av ekonomin och flest inom skolan. Det gör man för att regeringen inte tillfört tillräckligt med pengar till kommunerna. Och hur kan Lärarnas riksförbund inbilla folk att det blir mer pengar till skolan om staten har ansvaret?

Staten har ett ansvar för pengabristen i kommunerna. Man tyckte det var viktigare att sänka skatten för de som tjänar bäst. De som har det bäst har fått ut sina bonusar medan välfärden urholkas. Det kanske är det som är meningen.

Men det som händer i Trollhättan kommer att komma som en löpeld och flera gånger värre blir det 2010 för jag är säker på att det kommer inga kommunpengar då heller. Budgetdisciplinen är säkert motivet men regeringen har på eget initiativ minskat på intäktssidan. Vi kommer att gå mot en arbetslöshetssituation i vårt land som ingen nu levande person upplevt.

2 kommentarer

  1. Ture

    Har med intresse läst din blogg de senaste dagarna för att få läsa om hur du upplever den i särklass mest omskrivna nyheten under veckan som gått, Vanjas dundertabbar.
    Prata om att stoppa huvudet i sanden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.