Motorsågsmassaker av Lejonborg

I går presenterade studiesociala kommittén hur studenterna ska få större social trygghet vilket visas i ett reportage i dagens tidning och även i gårdagens TV-program.

Förslaget innehöll bland annat en höjning av studiemedlen på 400 kr per månad under de nio utbetalningar som sker. Studiemedlen ska bestå av en högre bidragsdel för de på komvux och grundvux och lägre för högskola. Fribeloppet för en heltidsstuderande skulle höjas med 30 000 till 136 000 per år och utan att lånedelen krymper.

Det har varit ett löfte från allianspartierna tidigare om att höja studiemedlen. Det är självklart viktigt för framtiden att de som studerar kan göra det och inte vara beroende av sina föräldrars inkomst.

Lars Leijonborg som ansvarig ministern sågade omedelbart förslaget och på ett sådant brutalt sätt, så att det nästan upplevdes som en motorsågsmassaker. Orsaken skulle enligt honom vara det statsfinansiella läget. Men det blir så om man först sänker skatterna så att det inte finns några pengar kvar att använda till viktigare saker, som t.ex. rimliga villkor för studenter. De som fått mest i skattesänkning är de som har det bäst ställt sedan tidigare, de är även de som har fått de högsta bonusarna.

Några korta notiser

* Helena Jonsson gjorde ett bragdlopp i söndags när hon vann världscupen i skidskytte. Däremot verkar det ta för lång tid för Björn Ferry att skjuta för att han ska vinna.

* Jag blir bekymrad när jag hör hur dåligt pålästa man är i fullmäktige när det gäller vem som har ansvar för kollektivtrafiken. Enligt svensk lag är länstrafiken huvudman. Det görs en daglig kvalitetsanalys på bristerna som finns vilket påtalas för länstrafiken. De som bidragit till förvirringen för medborgarna förutom gårdagens debatt är även media.

4 kommentarer

  1. Inger

    Men visst har väl ansvariga politiker yttersta beslutet ändå? Om jag inte minns fel, var det Herr Holmlund som privatiserade kollektivtrafiken. Att åter låta kollektivtrafiken bli kommunalt, har väl inte Länstrafiken något med att göra?

  2. TC

    Sossarna är knappast bättre, för det är lätt att lova brett när de är opposition men när de sitter i regering så får studenterna ingenting. Den OLAGLIGA åldersdiskrimineringen när det gäller det för nästan alla studenter livsnödvändiga Bostadsbidaget måste omedelbert tas bort för det skiljer ingenting i förmågan att betala hyran mellan en studen som är 30 år och en annan student som är 27 år.
    Bidragsdelen bör vara minst 75 procent för att studera bör likställas med arbete och ska därför egentligen ge lön för studentens arbetsinsats, efter examen så tillämpas bara det som studenten genom hårt arbete lärt sig under studietiden, att cykla är enkelt men det svåra och tunga rbetet är att lära sig cykla.
    400 kronor är en för låg höjning, och jag får faktiskt ut mer i socialbidrag under de perioder jag är arbetslös o socialbidraget är ju på existensminimum så som student svälter jag.
    Ingen annan grupp i samhället förväntas ta ett dyrt lån för att klara av att betala för mat o hyra varje månad.
    Sossarna vill höja taket i a-kassan istället för att höja golvet, socialbidragen, för de som har det allra fattigast i Sverige, så även sossarna ser frmst till de rikas behov på de fattigas bekostnad.

    Så Umeås politiker hara ingenting att säga till om när det gäller lokaltrafiken i stan?

  3. Rabih Ballout

    Förvirringen är Lennart Holmlund själv. Visserligen är Länstrafiken huvudman men det är Umeå kommun som är beställare. Och därmed ligger det högsta ansvaret hos politikerna. En oberoende utredning skulle bland annat innefatta även länstrafikens uppdrag vad gäller första upphandlingen som har gått i stöpet och andra upphandlingen som drog ut på tiden så att Swebus bara hade tre månader på sig att ta över trafiken. Det innefattar också länstrafikens tillsyn och övervakning av gällande trafikavtal. Att Lennart Holmlund betalar drygt hundra miljoner kronor per år samtidigt som han säger att det inte ligger på hans bord att kontrollera vad man får för pengarna är skrämmande. Han påstår att det strider mot svensk lag. Jag utmanar honom att citera var i lagen står att Umeåkommun inte har rätt att undersöka om kommunen får det man betalar för i kollektivtrafiken.

    Sen finns massa andra uttalanden från din sida som visar på att du kör med förtal och för andra bakom ljuset. Men det kan jag inte ta här och nu, du få vänta minst till imorgon innan du kan få svar på tal.
    Frågan är inte avgjort förrän det blir oberoende undersökning där din och Bertil Hammarstedt tillsammans med länstrafiken är föremål för sådan utvärdering. Det kan jag nästan lova dig. Du ska även få se att bussförarna håller dj… ihop till skillnad mot vad du sprider för rykten.

  4. Stenåke Lindberg

    En oberoende och okurrupt undersökning av alla turer runt lokaltrafiken är av största intresse för umeåborna.Det påstås att Umeå kommun gav order direkt till Polarbuss att man skulle salta anbudet med 5% så att man absolut skulle tappa trafiken.Kom denna order ifrån dig Lennart eller ifrån Bertil Hammarstedt(som nu sitter i den sk krisgruppen tillsammans med Maria Höglander och någon ej namngiven medarbetare på Swebus).Det verkar som om du gör allt för att tysta ner och skuta frågorna dit där de inte hör hemma, alltså till de som har något att dölja i denna härva.En sannings kommission behövs för att få fram sanningen av de inblandade.Kom inte och säg att trafiken har blivet billigare då Polarbuss anbud var på 88 miljoner,efter att man saltat anbudet med 5%, idag betalar umeåborna över 100 miljoner för en trafik som kan liknas med en katastrof.Om du tror att det går att tysta ner skandalen med lokaltrafiken så får du nog ett styvt jobb.Det gäller nämnligen den vanlige människans väl och ve och hennes möjlighet att ta sig till och från jobbet.

Lämna ett svar till Rabih Ballout Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.