Går problemen med cykelparkering att lösa ?

 

Umeå är en riktig cykelstad det syns och de vet de flesta. Det är självklart bra både för hälsan och för miljön att så många som möjligt cyklat eller går till jobbet eller när man ska uträtta sina ärenden.
 
Vi har bra cykelvägar men många cyklister har lite dåligt trafikvett och har svårt att kunna de regler som finns.
 
Ett annat och ganska stort problem är parkeringar för cyklar och uppfinnesrikendomen är ganska begränsad för att lösa detta problem. I de centrala delarna av staden är det lite kaotiskt med cykelparkeringar.
 
Vi har inga parkeringshus för cyklar men det borde finnas nya sätt att lösa problemen. När vi går på lokal eller till och med och käkar händer det inte alltför sällan att vi lämnar in våra kläder och betalar en avgift för detta. Det borde finnas affärsidéer att ordna inlämningsställen för cyklar i centrala stan och kanske även på större arbetsplatser och betala några kronor för att ha cykeln i säkert förvar och därmed riskera att den är borta när du ska hämta den
 
Lämpliga sponsorer för en sådan åtgärd borde vara försäkringsbolagen om de nu inte skiter i detta då de bara höjer premierna för försäkringen .
Vi betalar ju ganska stora pengar för att ställa bilarna någon eller några timmar och det borde gå att lösa med en avgift även för cyklar och det skulle ge ett betydligt snyggare och trevligare centrum och trevligare runt många arbetsplatser.

2 kommentarer

  1. TC

    Det måste vara avgiftsfritt att kunna parkera cykeln. Kommunen har väl möjlighet att ordna praktikplatser åt arbetslösa ungdomar som kan agera cykelparkeringsvakter.
    Umeå är INTE en cykelstad, även om många studenter tvingas ta just cykeln eftersom det är det enda transportmedel de har råd med. För att Umeå ska kunna kalla sig en cykelstad så måste 2 tunnlar byggas mellan universitetet och Svingen o en tunnel måste byggas där Kungsgatan möter Östra kyrkogatan o en tunnel måste byggas där Kungsgatan möter nuvarande E4. Simarenan och äventyrsbadet på grusplanen måste få en ordentlig stor cykelparkering, men det bäste vore ifall simarenan med dess 50 metersbassäng och hoppbassäng byggs vid IKSUs 25 metersbassäng medan enbart äventyrsbadet blir kvar på grusplanen vilket skulle kunna ge plats dels för en större cykelparkering men även kunna ge plats åt ett nytt attraktivt centralt gym plus att äventyrsbadet kan byggas något större och attraktivare. Simning är internationellt sett en universitetsidrott och det vore skandal ifall Umeå kommun inte på alla tänkbara sätt hjälper universitetet att kunna profilera sig som ett av Europas främsta idrottsuniversitet nu när kommunen ändå ska bygga en ny simarena. även evenemangsarenan bör byggas nära universitetet, kanske på Hamrinsberget, så att den kan användas för att anordna internationella forskarkonferenser och läkarkonferenser. Ett stort parkeringshus måste byggas intill Svingen så att resenärer vid resecentret och den nya evenemangsarenan och NUS och universitetet kan parkera sina bilar där. Bostaden måste se till att alla hyresgäster kan ladda sina pluginhybrider på sina hyrda parkeringsplatser och kommunens lokalbussar måste omedelbart bli biogasbussar eller trådbussar. På hyreshustaken inne i stan måste små vertikala vindkraftverk byggas.
    Umeå har alltså långt kvar till att vara en cykelvänlig och miljövänlig stad, men potentialen finns där om bara politikerna i stan fattar rätt beslut någongång.

  2. Maria

    Instämmer i vad TC säger! Och nu. när kommunen ska underlätta för kollektiva resor till studier och arbete, vor det väl klokt att inrätta särskilda inlämningsplatser för cyklar vid resecentrum? Kommunen har väl möjlighet att ordna praktikplatser åt arbetslösa ungdomar eller långtidsarbetslösa som kan agera cykelparkeringsvakter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.