Ny version regeringen ”skiter” i Kvarkentrafiken

 

Regeringen bryr sig inte om Kvarkentrafiken. E12 mellan Sverige och Finland är den enda Europaväg som inte Sverige och Finland tar ansvar för att den ska fungera. Finland ger visserligen ett litet stöd men i Sverige är det som att prata med väggen både nuvarande regering och den förra. De fattar inte betydelsen av den vägen.

Nu är vi på kommunikationskonferens från Västerbotten, Norge och Finland om de östvästliga förbindelserna och alla företag och organisationer är lika frusterade över hur länken blivit misshandlad och att man inte fattar betydelsen den.

Representanter från rederiet RG line är också här och de hörs mycket dystra. Det är väl den enda väg i världen som ett privat företag får hålla uppe med ett litet stöd från Finska regeringen och från Sverige där Umeå kommun får ta ansvaret och det för persontrafiken. Det är småsmulor gentemot Gotlandstrafiken och Finlandstrafiken i Stockholm som går över Åland och där det är taxifreetrafiken som utgör subventionen.

Subventionerna i miljoner Euro är för Kvarken 0,5 Gotland  40 och subventionen på Ålands hav är 400 miljoner Euro som är mindre skatter. Per resa är det 7 Euro för kvarken, 25 för Gotland och 40 för Ålands hav och då är det mycket stor skillnad på priserna där kvarkentrafiken har mycket höga priser för resorna medan de andra ligger på minst hälften för resenären vilket även gör att godstrafiken har olika förutsättningar

Det är dessutom små pengar det handlar om. På kort sikt en upphandling av E12 trafiken där även godset ingår, kostnaden kanske stannar vid 10-20 miljoner per år och det är inte dyrare drift än 10 mil Europaväg. På sikt bör man gå inoch köpa en ny färja med stöd från de Finska och Svenska regeringarna och Eu för det är när vi gick med i EU den fria rörligheten, som är målet med EU tog slut över Kvarken

Det är synd att Sverige förlorade Finland till ryssarna och som sedan gjorde att de blev självständiga för har vi varit samma land har trafiken funnits.

Vi har visionen om en fast förbindelse och om man räknar samhällsnyttan som på alla andra vägar är jag helt säker på att den är den nyttigaste vägen man hittar. Orsaken är enkel och det är att en stor del av jordens befolkning bor österut och där sker den ekonomiska tillväxten inte minst i Kina och Indien och dit exporterar vi och därifrån importerar vi.

Det är dock lång tid innan visionen skulle kunna genomföras och är det 20 år så måste färjan som nu utgör E12 finnas kvar. Skärpning alla 08 or. Det finns vägar som är viktigare än era och vi betalar dessutom er kollektivtrafik via kostnadsutjämningen

Bästa vägen österut är över Kvarken och skämmas bör de som inte vet vart marknaden och handeln sker för utan västlig handel med Kina men även lite till andra länder har väl både Europa och även USA, ekonomier havererat totalt

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.