Stora konflikter finns på järnvägsnätet…

Stora konflikter finns på järnvägsnätet i landet. Nu tror ni att jag skämtar men så är det defenetivt inte. Konflikten handlar om vilka tåg som ska få plats är det persontrafiken eller är det godstrafiken som kommer i första hand.

När man räknar på nyinvesteringar väger restiden för persontrafik mycket tyngre än att godstrafik förs över från lastbilar till järnväg. Då uppstår kapacitets brist gör en eller båda. Det här har redan märkts på tvärbanan mellan Storuman och Umeå och främst från Hällnäs.

Det här är mycket bekymmersamt och det blir endera mindre persontrafik eller mindre godstrafik ioch effekterna slår olika. Persontrafiken har bussen som alternativ medan godset har lastbilen och det senare get dessutom stor påverkan på våra vägarsom körs sönder. Tänk vilken trafik på väg om gruvorna öppnas.

Orsaken till konflikterna är den nya miljövänliga trenden med spårbunden trafik och det varit noll underhåll och noll uppgradering på järnvägen där bristerna främst är mötesplatser signalsystemem för att järnvägen ska kunna nyttjas effektivare.

Det finns allseles för lite pengar och det finns inga pengar att rusta tvärbanan och det har redan nu visat sig att det inte går att klara sig med ett spår mellan Umeå C och Umeå Ö. Det är dessutom problem på nya resecentra efter Botniabanan där inte det är dubbelspår.

Dessutom är dessa bara två exempel på brister i hela järnvägssystemet och det krävs ett nytänk på många håll för att kapaciteten på den befintliga järnvägen ska kunna öka samtidigt som det är brist på pengar för drift och underhåll men även nyinvesteringar för att bygga bort större eller mindre problem där det inte finns plats för tågen.

Dessa förbättringar måste göras senast samtidigt med nya större projekt som Norrbotniabanan för annars finns inte plats för tågen. Tyvärr saknas detmycket pengar för dessa kapacitetshöjande åtgärder och ärligt talat verkar det finnas stora kunskapsbrister hos de flesta riksdagspolitiker om vad som behöver göras och om vad som är viktigast att satsa på först.

Det gäller att göra rätt men det gäller även pengar och om pengarna plockas fram kommer viatt klara omställningen till ett hållbart samhälle. Det viktigaste är då att dessa utbyggnader kan finanseras på ett helt nytt sätt och inte genom årliga anslag i statens budget

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.