Regeringen sviker Kvarkentrafiken. Regeringen…

Regeringen sviker Kvarkentrafiken. Regeringen har inte stöttat den trafiken trots att det är en Europaväg. De Finländska regeringarna genom åren har sagt att trafiken är viktig och ska säkerställas. Det finns till och med i regeringsförklaringen.

I Sverige tycker man att just den här trafiken är regionens ansvar och det är ju mycket märkligt eftersom man ger enormt stora bidrag till att hålla i gång Gotlandstrafiken. Det är hundratals miljoner var år till båt och kanske även flyg. Det senare är jag inte säker på.

Regeringen har varit med och finansierat vägar och broar till andra länder på många andra platser där det största projektet varit Öresundsbron som kostat miljarder. Det finns många andra passager både till Finland och till Norge där man finansierat andra vägar än Europavägar.

E12 mellan Umeå och Vasa fungerar inte och det har gjort att tack vare Eu medlemsskapet så begränsades eller stoppades den fria rörligheten. Nu pågår ett arbete med att säkerställa den framtida trafiken från den finska regeringens sida och även EU har visat stort intresse. Den enda lösningen att se till att det finns en fungerande trafik är att det ges stöd till en ny fungerande färja som klarar av E12 trafiken hjälpligt tills visionen om en fast förbindelse är klar

6 kommentarer

  1. Jens Granlund

    Hörru Holmlund! Har du någonsin tänkt tanken att OM det funnits ett STORT BEHOV av transporter Ume-Vasa så hade den s.k. fria marknaden sett till så att detta BEHOV blivit TILLGODOSETT!

    Man bygger inte en bro som ingen eller ytterst få kommer att begagna sig av!

    Den forna färjetrafiken baserades på billig sprit ombord på färjan i kombination med andra nöjen, icke på ett faktiskt kommersiellt behov av transporter Ume-Vasa!

    På fullt allvar Holmlund, en bro Ume-Vasa… tror du verkligen att den är ekonomiskt försvarbar?

    Att sossar gärna bygger monument över sin egen förträfflighet vet vi med erfarenhet av forna Sovjet! Men att du Holmlund i dina våta drömmar skulle försvara en bro över kvarken…

    Högmod går före fall… ett tänkvärt ordspråk Holmlund!

    Och i vanlig ordning räknar jag inte med att du publicerar mitt inlägg! Du lever ju i din egen perfekta värld där alla åsikter utom dina egna inte stämmer med verkligheten!

    Keep on dreaming Holmlund…

  2. Lennart Holmlund

    Svar till Jens Granlund (2012-07-25 15:12)
    Om det funnits ett behov säger du så har marknaden ordnat detta. Det finns inga vägar som drivs på marknadens villkor. De finansieras nästan alltid helt med skattepengar . På vissa ställen med lite avgifter

  3. Jens Granlund

    Du Holmlund! Ta en tur utanför lilla Ume, till Göteborg, Trelleborg, Ystad m.fl. hamnstäder så får du få uppleva färjor som går i skytteltrafik till England, Danmark, Tyskland, Polen etc. etc.!

    Vilka tror du det är som driver dessa färjor? Jo det är BEHOVEN och det är den s.k. marknaden som ser till att TILLGODOSE dessa behov!

    Innan Öresundsbron byggdes gick det lämmeltåg med färjor Malmö-Köpenhamn. Till slut insåg man att behovet inte kunde täckas med färjor och bron blev lösningen!

    Därför Holmlund… se till att det blir ett lämmeltåg med färjor Ume-Vasa innan du ens tänker tanken på en bro!

    Jag bugar för ditt mod att publicera min föregående kommentar, då räknar jag med att även denna slinker igenom censuren!

  4. Lennart Holmlund

    Svar till Jens Granlund (2012-07-26 12:55)
    Den finska regeringen tycker att E12 är en viktig länk mellan Sverige och Finland. Trafiken till Gotland har jättestora subventioner och likså trafiken till Finland och de baltiska länderna då de fortfarande har texe free..
    När vi inte var med i EU fanns taxe free även på finlandsfärjorna över Kvaren och då reste en miljpon passagerare per år idag runt 70 000 då priserna blev för höga. Taxe free över Åland gör att folk tar den rutten i stället då det år spriten som subventionerar den linje eller de linjerna

  5. Bergis

    Hur dumma är politiker? Om man driver in Sverige i EU vilket gjorde att taxfree försäljningen försvann, försvann också nöjesresenärerna och lönsamheten mellan Vasa/Umeå. Så Lennart, du har ju själv svaret på problemet. Det är EUs fel.

  6. Jens Granlund

    Tack för stödet Bergis! Jag säger som Ingemar Stenmark, ”hä e in´t lönt å försök förklar för de som in´t begrip”!

Lämna ett svar till Jens Granlund Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.