Dessa telefonförsäljare som inte lyssnar….

Dessa telefonförsäljare som inte lyssnar. Jag ska berätta om en upplevelse sedan i går och hur de beter sig. Vill du kan du höra av dig så får du reda på företaget då de denna gång inte hade anonymt nummer. Jag hade förra veckan svarat på en undersökning på nätet och så här gick det till.

Först frågade hon om
mitt namn och frågade om jag deltagit i undersökningen. Det svaret var ja. Så kom frågan då om jag ville ha ett par kalsonger och det skulle vara gratis.

Jag sa att jag inte ville ha trots att det var gratis och jag sa även att de inte fick skicka mer reklam vilket jag sagt i undersökningen. Hon tjatade på att jag skulle ta emot när det var gratis men jag sa fortfarande att jag inte ville ha men att om hon skickade det och det är gratis kan jag inte neka henne

Då skickar sa hon. Efter en stund sa hon då skickar jag detta men då får du betala ett porto på jag tror det var 39 kr. Då sa jag att då är det inte gratis och du skickar det inte för jag betalar inte. Hon tjatade på och jag sa att då lyssnar du inte. Jag sa då att bara så du vet sitter jag en taxi och taxichauffören vitnar säkert om du skickar något som jag ska betala och som jag sagt nej. Jag berättade att jag är kommunalråd och att våra konsumetrådgivare har många fall just för den här typen av företag och deras oetiska uppträdande. Då kastade personen i fråga bara på luren.

Jag vet som sagt företagets namn och telefonnummer och skall kolla upp det när jag kommer hem till Umeå till veckan. Jag kan säga att den taxichaufför som jag åkte med ska följa mitt exempel nästa gång det ringer försäljare och försöker lura folk. Jag lägger inte denna gång ut företagsnamn och telefonnummer som jag egentligen borde göra

12 kommentarer

  1. Anna Holgersson

    Men underbart exempel! Jag blir tokig på dom som inte kan ta ett NEJ! Jag kan ju dock inte följa ditt exempel och hävda att jag är kommunalråd… Jag säger bara Tack men Nej nej nej… //a

  2. Bojas

    Det här får man uppleva minst 3-4 ggr i veckan. Grattis Lennart, att få bli utvald till speciella kalsonger. Kanske dom jag nobbade förra veckan. Telefonförsäljare är jobbiga, många okunniga att ta folk, och sälja på provision. Dom seriösa, (det finns såna) försvinner i mångfalden. Vad jag undrar över, hur hittar dom mig, jag har nix, men då ringer dom på mobilen. Är förvånad att inte protesterna hörs mer. Alla jag vet svär över dessa tellefonmarodörer.

  3. Stefan Clevemalm

    Jag antar att det vara samma företag som ringde mig, men då hade jag varit kund hos dem innan. Det kanske jag har varit, men inget jag minns. Dock så fick de skicka produkter (som i mitt fal var helt gratis), men jag säger upp det direkt. Det är intressant att se hur många försäljare som ringer som har svårt att ta ett nej. Jobbigt och de ringer ofta när man håller på med mat till barnen eller håller på att lägga dem. Vill jag ha något så letar jag upp ett ställe som säljer produkterna.

  4. Neo

    Jag har en bekant som av Arbetsförmedlingen tvingades ta ett sådant här telefonförsäljarjobb, och Umeå kommun är ju alltid så glada när dessa vidriga företag, telemarketing…, etablerar sig och anställer i Umeå! Det är Arbetsförmedingens, och ytterst Socialdemonraternas fel, att sådana här oseriösa företag, liksom sms-låneföretagen… ens tillåts existera på den svenska arbetsmarknaden, och till o med får aktiv hjålp från Arbetsförmedlingen att tvinga arbetslösa ta dessa förnedrande jobb! Den försäljare som ringde dig mår säkert uruselt för att hon av Arbetsförmedlingen tvingas ta detta jobb!

  5. Mats

    Gör oss en tjänst och tala om vilket företaget är. Oseriösa företag förtjänar all negativ publicitet de kan få. Telefonförsäljning är ett gissel och fullständigt onödigt idag 2013 när hela Sverige är uppkopplat och man kan beställa vad som helst från vilken världsdel som helst och få det levererat till vilken by som helst. Ingen är beroende av telefonförsäljning för att få de varor man vill ha. Men det är en lönsam bransch.

    Jag jobbar själv inom hemtjänsten och ser hur skrupellösa försäljare prackar på äldre produkter de inte har någon användning av. Många äldre är ”snälla” och törs inte tacka nej. Andra hör dåligt eller är så dementa att de inte vet vad de gör. (och det är bara några i gruppen äldre.) Idag har vi också gruppen invandrare (inte sällan med språkproblem )som inte riktigt förstår eller hinner uppfatta vad de aggressiva försäljarna säger.

    Det är så att säga spel mot öppet mål hela tiden. Dessutom läser man om att vissa försäljare ställer frågor som besvaras med ett JA och sedan redigeras samtalet så det låter som om du svarar JA för att acceptera deras förslag.
    Snacka om oseriös bransch.

    Mitt förslag är att telefonförsäljning förbjuds. Allt företagen kan få göra är att ringa, erbjuda sina tjänster och vid ett eventuellt JA, så skickar företaget skriftlig information som ska besvaras skriftligen och skickas tillbaka med förbetalt kuvert. Alternativet är att alla som vill att försäljare ringer ansluter sig till ett speciellt register. (Ett omvänt NiX register alltså)
    Helt klart är att dagens system inte fungerar och det tar allt för mycket tid i anspråk att bråka med dessa pellejönsar!

  6. LENNART HOLMLUND

    Svar till ungdomars framtid (2013-01-24 19:44)
    Jag har aldrig förstått vart dessa jobb som högern skapat som jag inte hittat, Jag känner våra offentliga företag rätt bra och inte kan de ha fått jobb i offentlig sektor som är den branch där jobb finns

  7. LENNART HOLMLUND

    Svar till Mats (2013-01-24 17:53)
    Ring mig så får du veta, jag hänger inte ut telefonnummer då jag inte vet om det var hennes eget eller om betalninginge var kopplat till hennes uppdrag. Sluta köp via telfon för du blir bara lurad

  8. LENNART HOLMLUND

    Svar till Stefan Clevemalm (2013-01-24 16:11)
    Jag tror att det bästa sättet att bli av med de som luras är säga nej och på alla frågor säga nej. Däremot behövs det en ny lagstiftnig på telefonförsäljning då de lurar gamla.

    Jag vet att dessa företag finns och ska bort och för att vara ärlig tror jag att en del kan ingå i denorganiserade brottsligheten

    De tbehövs ett straff med enkelrum med järngardiner

  9. LENNART HOLMLUND

    Svar till Anna Holgersson (2013-01-24 15:48)
    Nej det kan du inte och det retar mig ännu mer att de ska ha större respekt för mig än du som konsument. Jag har inte svarat som kommunalråd utan som konsument.
    DET BE
    HÖVS EN LAGSTIFTNIG SOM STRAFFAR DE SOM LURARAS SOM ÄR 10 GÅNGER HÖGRE ÄN NU.

    Det ska svida i skinnet för de som är tjuvar

  10. Christer Ö

    Som politiker bör du veta vad negativ avtalsbindning är.
    ”Gratis kallingarna” måste sägas upp efter du fått första leveransen mot porto. I annat fall blir det dyrt. För övrigt går det att NIX registrera fasta telefoner: http://www.nix.nu

Lämna ett svar till Christer Ö Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.