Taxi Umeå måste skärpa till sig ordentligt….

Taxi Umeå måste skärpa till sig ordentligt. Idag hade jag beställt en Taxi redan i går till kvart över tre för att åka till flyget. Vi gick ut på gården 10 över för att vara klara.

Det kom ingen och 20 över ringde jag och då skulle den vara där om fem minuter. Det kom ingen så jag ringde igen och då hade man mage att påstå att en bil varit där. Det var inte sant. Det kom ingen bil och jag bad en granne skjutsa ut oss till flyget efter att tiden höll på att rinna ut för att hinna till flyget och då 20 i när vi börjat packa in oss i bilen dök taxin upp.

Jag har i min vildaste fantasi inte trott att det på 24 timmar inte ska vara möjligt att få en bil på plats i tid.

Jag tycker det är illa eller mycket illa när det fungerar så och att man riskera att inte komma i tid till flyget. För mig ska tider som är uppgjorda alltid hållas.

Inte nog med detta utan för en tid sedan när jag kom hem och reste i tjänsten fick jag vänta i 45 minuter på en bil ute på flygplatsen trots att det stod massor av taxi som var ledig där.

Motivet var att vi har i upphandlingen sagt att vi ska ha ett visst antal miljöbilar.

Det kan ändå inte vara rimligt att behöva vänta så länge och den gången fick jag skjuts med en annan resenär som bodde på Brogatan. Visst har upphandlingen sagt att det ska finnas miljöbilar men om den bilen är ute och kör mig eller någon annan spelar ingen roll för miljön.

Varje gång jag landar hemma så är det ett missnöje på hur taxi fungerar vid flygplatsen och där ska jag inte skylla allt på Umeå taxi men någon djäkla ordning måste till. De som har ansvaret för detta måste sätta sig ner och ordna upp detta. Vi ska inte få ett dåligt rykte redan ute på flygplatsen

32 kommentarer

  1. Cecilia Brönemyr

    De värsta är att det är inget om man är beroende av färdtjänsten. När någon av brukarna kommer på att de tex är sugna på att gå på bio och den gången bokar i tid, så måste man som personal alltid lägga till taxins egna akademiska kvart (som är tjugo minuter) Vet inte hur många gånger vi fått i panik använda våra personliga bilar i tjänsten för taxin inte kommer i tid och brukaren ska tex till tandläkaren… Dessutom gäller ingen försäkring genom jobbet om vi skulle krocka… Så jag håller med, Skärp er Umeå taxi!!

  2. Eugen Buktes

    Socialdemokraterna avreglerade taxibranschen 1990,man ville bort från ”taxi var god dröj”Umeå taxi var då i klass med stockholmstaxi,med enorma köer speciellt på flygplatsen.Vad har blivit bättre?Ingenting!
    Det har alltså blivit en återgång till skråväsendet och
    servicenivån är tillbaka på monopolets tid!

    Eugen Buktes i Kyrkberg
    40 arbetsår inom taxi umeå

    …………………………………………………..Eugen Buktes Kyrkberg 117 92399 Storuman
    [email protected]

  3. Taxichauffören

    Jag förstår din irritation kring din förbeställda taxi. Du tycker du har gjort allting rätt som beställde ett dygn i förtid. (Du gjorde allting rätt) Problemet är bara att även om en förbokning kommer in i god tid så kan saker ske närmare upphämtningstiden som gör att din taxi blir försenad. Växeln kanske har beräknat att din taxi skall släppa av sin tidigare kund i närheten av där du bor strax innan din upphämtning och därför gett din bokning till denne. Något sker då som gör att den bilen blir gravt försenad. Den tidigare kunden kanske glömmer sin dator på kontoret och ber taxin vända om. Kanske fastnar bilen i trafiken bakom en snöröjare eller runt nått av Umeås alla byggen. Kort och gott, det finns flera anledningar som gör att din taxi blev för försenad för att du skall vara nöjd.

    Mitt råd till dig är att vara en aktiv konsument och prova ett annat taxibolag. Det kanske finns andra bolag i stan som sköter jobbet bättre? Om inte annat så tvingar du ditt nuvarande bolag att tänka till. Tappar de för många kunder är det ett tecken på att något måste förändras. Så skall en marknadsekonomi fungera.

  4. taxiförare

    Va det inte kommunen som utsåg Herr Nygren till årets företagare.Har ni inte förstått att stackarn har för stor överock.Faktum är att ingenting fungerar i vår organisation.Det som tidigare var en växel är numera en äktenskapsförmedling,där platschefen roar sig med att hitta nya kärlekspartner.Hur kan ni begära att något ska fungera.Detta är ett som ett fartyg utan kapten.

  5. Staffan Ling

    Jag kan instämma i att Taxi Umeå blivit mer otillförlitliga att passa tiden när man beställt bil.
    Min erfarenhet gäller beställningar på morgonen där det inte varit ovanligt att texin varit 10-15 minuter sen.
    För säkerthets skull beställer jag bilen ännu tidigare, men det kan inte vara meningen att kunden skall anpassa sig efter hur bratjänsteleverantören är på att leverera.

    Staffan Ling

  6. JJ

    Det finns alternativ till Umeå Taxi som tur är. Om dom inte kan leva upp till slutet avtal så finns det inget som hindrar att välja t.ex. Ecotaxi eller Taxi Björkstaden.

  7. JBH

    Det kanske inte är någon chaufför som vill hämta upp dig?
    Dessa chaufförer kör på ackordslön ca 35% av inkört belopp.
    Avtalet med kommunen betalar väldigt dåligt på taxameter och därmed ännu sämre för chaufförerna.

    När vi ändå är inne på kommunal och landstings-betald taxi så måste du väl för fan ta och se till i nästa upphandling att chaufförerna inte skall behöva köra äldre, sjuka och skolbarn på ackordslön. Det är väl för fan helt sjukt.
    Dessa resor är betalda per km och inte på tid vilket innebär att ju fortare en chaufför kör, desto bättre har hen de facto betalt.

    Tack för mig.

  8. Förare

    Taxibranchen är underlig och konstig på många sätt. För att förstå varför det blir som det blir ibland måste man sätta sig in i vår vardag.
    Många förare skulle hemskt gärna vilja ha en förutbestämd plan på vilka kunder man ska hämta under dagen och ingen förare vill vara sen till en kund! Vi vill göra ett bra jobb, men problemet sitter högre upp.

    Gräv gärna djupare så kommer du förstå varför.

  9. Taxichaffisen

    För det första så heter det Umeå Taxi och inte Taxi Umeå.

    Angående taxin som skulle hämta dig så var det antagligen en chaufför som trodde att han hade varit på rätt adress men gjort ett misstag och varit på fel ställe meddelat växeln att kunden inte kommit ut och därefter skickade växeln ut en ny bil som var den bilen som du såg på slutet. Mänskliga faktorn hos en individ helt enkelt och inget ett bolag kan anklagas för. Växeln kan bara se i vilken stadsdel bilen varit i samt höra vad chauffören sagt.

    Angående situation nummer 2 så skulle jag vilja veta vilken tid du landade samt hur många andra flygplan som landade samtidigt?
    Det är så kallade toppar i taxitrafiken ett par gånger per dygn när 3-4 flygplan med några hundra passagerare i varje flygplan landar varje vecka vid vissa tidpunkter, särskilt 18:30-19:00 ons-fre. Vid dessa tidpunkter kör vi som galningar för att hinna och resten av kvällen sitter vi och petar oss i naveln. Visst vi vet om det men det är inte så lätt att få ut tillräckligt med chaufförer för att jobba extra en timme per kväll. Det finns ingen ekonomi i att betala en chaufför lön för hela kvällen för att köra 2 körningar.

    Så varför anpassar vi inte antalet bokningar till antalet bilar? Det är inte så lätt nuförtiden när bolag som Flygtaxi mailar över 40 extra bokningar med väldigt sent varsel varje dag. Kan du tänka dig stressen att sitta i växeln och försöka ringa runt till taxiåkare och böna om att få ut extra bilar en timme innan ett plan landar? Och chaufförerna som sitter hemma med kvällsmaten är kanske inte så sugna på att lämna sina barn för att tjäna 70:- för en timmes jobb.

    Till sist så skulle jag vilja veta om det fanns lediga bilar från det bolag du skulle åka med när du väntade på flyget? Om det fanns så är det en fråga om att chaffisar har tackat nej till bokningar.
    Om det fanns det så kan du säga att du har bokat i det bolaget till chauffören och han kan snabbt kolla med växeln och snabbt fixa det på plats. Gjorde du det?

  10. Taxichaffisen

    Fick slut på tecken i kommentatorsfältet.

    …eller så kan det ju bara vara så att du skulle åka miljötaxi, enligt upphandlingsavtal, och det finns inte så många sådana i stan?

  11. Bertil Ingerlund

    Hej Lennart. Taxibeställningen liknar en historia
    där en företagare beställde en taxi som skulle komma
    om en kvart och han själv skulle på ett viktigt möte.
    Företagaren gick av och an på kontoret och tittade
    ut genom fönstret flera gånger men ingen taxi kom.
    Han ringde två gånger till taxi station, där dom
    svarade. – Taxi var god dröj och efter någon
    minut så svarade taxitelefonisten, bilen är på väg.
    Det dröjde en halvtimme till innan taxin kom.
    Varvid företagaren på en gång ställde frågan.
    – Var sjutton kommer du ifrån.
    Taxichauffören svarade: -Jag kommer från Turkiet.

    Mvh
    Bertil Ingerlund

  12. LENNART HOLMLUND

    Svar till Taxichaffisen (2013-03-01 22:15)
    När jag väntade i 40 min var det kommunen och om du släsr om bloggen skrev jag hur det borde fungera

    Det beställning som jag gjorde i torsdags var privat och jag har inte besällt miljöbilar. Jag skyller inte på chaufförenrna för jag tror det sitter i trafikledningen. Viserligen sa växeln att en bil hade väntat på mig men det var lögn för jag och hustun stod ute på gården och väntade

  13. LENNART HOLMLUND

    Svar till Taxichaffisen (2013-03-01 22:12)
    Jag har inga flygtaxi i tjänsten utan vi har förvaltnigsresor. Det var måna chaufförer som stod ute på flyget när jag fick vänta i 40 minuter och de skämdes hur det har blivit för många blir det de som är bovarna.

    Kommunen har beställt miljöbilar men jag menar att om jag eller någon annan åker spelar ju ingen roll ur miljösynpunkt

  14. LENNART HOLMLUND

    Svar till Förare (2013-03-01 22:02)
    Jag vet mycket väl hur det fungerar och jag har inte skällt på de som kör för jag tror de kör dit de blivit skickade. Det där med miljöbilarär en fars för om jag eller någon annan åker med bilen spelar ingen roll. Mig får man hämta med vilken bil som helst bara jag kommer iväg i tid och hem när jag landat

  15. LENNART HOLMLUND

    Svar till JBH (2013-03-01 21:41)
    Jag vet att de har ackord. Men jag vet också att de kör på fasta priser och hem till mig blir det alltid billigare om man kör på taxa metern

  16. LENNART HOLMLUND

    Svar till taxiförare (2013-03-01 08:17)
    Det där får stå för dig själv. Jag har varken skullt på de som kör eller företagsledningen uta ndet måste vara fel där bilarna får sina order

  17. LENNART HOLMLUND

    Svar till taxiförare (2013-03-01 08:17)
    Det där får stå för dig själv. Jag har varken skullt på de som kör eller företagsledningen uta ndet måste vara fel där bilarna får sina order

  18. LENNART HOLMLUND

    Svar till Taxichauffören (2013-02-28 22:07)
    Ja när det gäller mina privatresor kan jag göra det men inte resorna i tjänsten. Men det är ett problem och alla bilar går genom samma beställningsceentral, nästan i alla fall

  19. JJ

    Det verkar finnas en missuppfattning att upphandlingen av förvaltningsresor kräver att resenärerna ska åka miljöbil, så är inte fallet. Det enda som avhandlar miljöbil i denna upphandling är att företag får fördel i själva upphandlingsskedet om man har 6 miljöbilar eller fler. Vilket fordon som sen skickas på köruppdragen har ingen betydelse.

    Dvs. problemet var inte att det inte fanns någon miljöbil tillgänglig. Problemet var att det inte fanns någon bil överhuvudtaget tillgänglig.

  20. Taxichauffören

    Man ska inte beskylla chaufförerna för att Umeå taxi lagt ett för lågt pris (ett så lågt pris att dom faktiskt inte ens går plus på resorna) i upphandlingen av förvaltningsresor.

    Däremot så kan man beskylla många chaufförer för att pga av att resan är för dåligt betald (alltså så dåligt betald att det är omöjligt att komma upp i provisionsnivå) så nekar de dessa bokningar. Det finns t.o.m flera chaufförer som tar emot bokningen och sen bommar ut den utan att åka till adressen.

    En del av ansvaret ligger alltså hos chaufförerna men det stora problemet är dock fortfarande ledningen på företaget.

  21. Eugen Buktes

    Här framgår med all tydlighet att taxi är tillbaka i skråväsendet.Påståendet att nån går med för stor ytterrock är säkert helt riktigt.Sammanslagningen av 3 taxiväxlar under samma paraply kan med all säkerhet inte lyfta servicenivån

    Hur man kan få förtagarpris av kommunen för detta är en gåta?

    Men nu Holmlund har du chansen att förbättra eftersom du är
    en drabbab kund.Du som kommunhövding och därigenom en av taxis största kunder.
    Kommun har sedan avregleringen konsekvent djuplodat i
    lägstaprisnivån i upphandlingarna.Det finns i Umeå en
    miljötaxicentral som borde få chansen i nästa upphandling
    att visa sin kvalitetsnivå.I slutändan kan det innebära bästa avtalet för kommunen i förvaltningsresor.

    Eftersom taxi befinner sig numera i samma konkurrenssituation som det övriga näringslivet där kunden
    söker sig till den bästa produkten är det enkelt för kommunen att förbättra!

    Den dagen då Sv.Transportarbetarförbundet förmår att skapa en förändring av föraravtalet är mycket av problemen lösta.

    En storstädning som gjordes hösten 1990 på flygplatsen inom
    taxi tycks det vara starkt motiverat.

    Eugen Buktes

  22. LENNART HOLMLUND

    Svar till JJ (2013-03-02 11:58)
    Det var det jag sa att vi hade krävt att det skulle finnas ett visst antal miljöbilar. Jag var framme till många bilar från Umeå TAxi och pratade med piloten och de var ledaiga men det skulle dit en miljöbil påstår han och det var en han som påstod att jag inte fick ta någon annan bil, som tur var blev jag bjuden på en skjuts av en annan person och slapp att stå och vänta ännun längre. Jag tolkar den delen som du men jag fick ingen bil och därför kommer jag i framtide nta den bil som är ledig

  23. Anders Jacobsson

    Låt mig citera från ditt inlägg

    ”Varje gång jag landar hemma så är det ett missnöje på hur taxi fungerar vid flygplatsen”

    Det finns flera orsaker till detta.

    1) Det finns ingen väderskyddad plats där taxikunder kan ställa sig i kö, det skapar missnöje.

    2) Det finns tre köer med bilar samt uppställningsplats för bilar som har skylt. Förvaltningsresor har alltid skylt. De som flyger till Umeå regelbundet vet hur köerna fungerar och vet vilken kö de ska gå till. De som inte flyger regebundet vet inte i vilken kö som bilen kommer och blir därför oroliga det skapar missnöje.

    3) När efterfrågan på bilar är som störst töms taxifållan på lediga bilar mycket snabbt medan de förbokade bilarna som ännu inte fått sin kund står och väntar på sina kunder. Det betyder att de kunder som har förbokning, men som INTE fått en bil tilldelad upplever att det står lediga bilar men själva får de ingen bil det skapar missnöje.

    4)Eftersom det skapats ett missnöje så förutsätter många resenärer att det ”inte fungerar på flyget” Resenärer som har bokat en bil med skylt går fram till någon av köerna som har andra bokningar och kräver att åka. En begäran som föraren inte ska uppfylla eftersom det redan står en bil med skylt bakom ryggen på den stressade resenären. Resenärens irationella beteende skapar nu mer missnöje.

    5) Att kunder tillåts att gå in i taxifållan och korsa färdvägen för bilar som är på väg ut är säkerhetsmässigt helt olämpligt vilket också skapar irritation och missnöje.

    Sammanfattingsvis en bättre utformad taxiparkering och ett väl fungerande taxivärd system skulle lösa många av problemen.

    Umeå taxi och alla dess medarbetare strävar alltid efter att kunden ska ha en så kort väntetid som möjligt och det står vi för.

    Ibland uppstår missförstånd vid bokning och hämtning vilket vi alltid vill undvika. Det ligger helt och hållet i vårt intress att leverera vår tjänst i tid. Vi strävar att optimera tillgången på bilar men lyckas inte alltid.

  24. Jo

    Ni har ju precis gett UmeåTaxi företagspris för deras genuina entreprenöskap och deras visionära och aldrig sinande förmåga att identifiera och tillgodose kundbehov på nya marknader inom ett allt större geografiskt område.

    VEM är det i umeå som tycker att UmeåTaxi fungerar bra? Vem är det som upplevt detta genuina entreprenörsskap och aldrig sinande förmåga att tillgodose kundbehov?

    Jag förstår ingenting. Färdtjänsten fungerar bedrövligt, flyget fungerar bedrövligt, sjukresorna är en ren samhällsfara. Det är en ren chansning att boka en taxi för chansen är överhängande att det inte kommer någon.
    Bolaget har en personalomsättning som förmodligen(räknat in alla åkare som är anslutnas anställda) saknar motstycke i kommunen och det här premieras med ett pris?

    Kan vi inte enas om att vi först ger priset till kreativa västerbottningar som är en förebild för kommunen för att i absolut sista hand dela ut det till företagare som fastnat i förlagt neo-ekonomiskt marginaltänk och stolliga vinstmaximeringsmodeller?

  25. Erfaren chaufför

    Det enda jag håller med dig är att det är bedrövligt på flyget – men det är Swedavias och flygbolagens fel, inte vårt!

    Hur långt innan man bokar har ingen betydelse, jag kan boka ett år i förväg om jag vill men det ger ingen förtur till att få en taxi före alla andra (spelar ingen roll vem du är heller, tyvärr).

    Jag har läst tidigare kommentarer och du vet inget om hur det fungerar på flyget. Vi har 50+ bokningar vid 18-19 ons-fre och så fort en bil har lämnat så får den en ny bokning från flyget. Denna bil kan vara ute i Holmsund, Täfteå eller Yttersjö om det är så (närmast lediga bil får körningen). Vi alla måste hålla fartbegränsningen och då får man vänta, punkt!

    Sedan finns vi andra, de som är som jag, kör på ackord för att få en bättre lön. Det vill säga att jag måste skjutsa barn, omsorg och er på förvaltningen med en hastighet som egentligen är förbjuden.
    Du vet att vi kör på ackord, men du tycks inte bry dig om säkerheten för dig själv, barnen, de äldre och framför allt chaufförens säkerhet. Bara du får åka så billigt som möjligt så är du nöjd.

    Eftersom du åker så mycket taxi som du gör så se dig omkring, ställ frågor och var uppmärksam på hur chauffören kör etc. Vi har det inte lätt, trots att vi har den största bilparken och möjlighet att skicka över körning till ett annat bolag för att garantera att kunden får åka, så sker det missar. Detta är pga en sak – stress.

    Denna stress mår ingen chaufför bra av, och vi får det pga att vi utför samhällsbetalda tjänster där vi får betalning som ligger under vår ordinarie timlön. Om vi inte hade garantilönen så skulle många av oss behöva arbeta över 250 timmar bara för att ha råd med hyran.

    Nästa gång, istället för att klaga, ta reda på var felet ligger istället för att skjuta hagelsalvor på oss chaufförer samt växelpersonal – ingen av oss mår bra av det.

  26. Kjell Fadäs

    Ja det känns rätt märkligt att man först prisar ett företag och sedan klagar över detsammas brister och kvalitéer. För övrigt känns företagspriset, för mig som kört taxi i flertalet år, som ett hån. För i det här företaget behandlar man ej anställda speciellt väl, det gäller både växelpersonal och chaufförer. Och de anslutna åkarna sitter fast i en rävsax utan att ha nånting att säga till om.

    Att företaget gått så pass bra som det gjort är bl.a tack vare skamligt låga chaufförslöner, löner som borde höra hemma på 90-talet.

    Enligt avtal skall en chaufför i lön ha 35% utav priset på en körning. Detta kringår det beprisade företaget genom att man använder fasta priser. Chauffören får slå in ett irriterande lågt satt pris varpå Umeå Taxi i efterhand, bakom chaufförens rygg, fakturerar fullt pris till kunden. På vissa körningar har man på sin höjd kanske 20%. Hur facket kan tillåta detta är för mig en gåta..

    Det finns många företag som bättre förtjänar ett företagspris vill jag påstå. Ett tips är att även kolla på personalomsättningen, annars kanske vinnaren nästa år kommer heta Lomsjö Bär AB eller varför inte Lundin Oil..

Lämna ett svar till Taxichaffisen Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.