Umeå ska inte betala böter åt Svenska staten

Umeå ska inte betala böter åt Svenska staten. Sverige hotas av böter av EU för man klarar inte luftkvalitetsnormen. Lena Ek och Svenska staten tänker att kommunerna ska betala en del. Det är fel för en kommun kan inte ta ansvar förbudet starten råt för. I Umeå är det staten via Trafikverket som rår för att vi inte klarar luftkvalitetsnormen

Vägarna skulle varit klara men det fanns motstånd mot dragningarna inte minst från centerpartiet och till slut när vägsystemet skulle knytas ihop bifölls besvären och problemen med luften blev kvar och detta var 1997.

Vi partier som ansåg att enda sättet att klara luftkvalitetsnormen så fortsatte för att få in det i trafikplanen. Vi fick in det i närtidssatsningen 2007 i en västlig dragning och med E4 i Kolbäcksvägen. Det skulle vara klart 2014 men regeringen har inte sett till att Vägverket/Trafikverket följt fattade beslut.

För att hinna i tid och för att få pengarna på rätt årtal i en kärv budget lovade Volvo via Umeå kommun att låna ut 100 miljoner räntefritt. Den tiden har redan runnit väg. För att rymma projektet i budget tog Umeå kommun på sig att medfinasiera projektet med 250 miljoner för att klara luftkvalitetsnormen. De pengarna ska betalas när projektet var klart 2014. Det blir inte klart tidigast 2017.

Det är staren via Trafikverket som inte sett till att projektet är klart i tid 2014 och självklart ska inte kommunen betala för det som staten är orsaken till. Man hör inte heller vad man kan för att minska luftföroreningarna i centrum. En ny E4 är dragen efter kolbäcksbron så det är bara att sätta upp genomfartsförbud på gamla E4 och även på andra vägar. Staten gör inget för att minska luftföroreningarna.

Drar projektet ut på tiden med västra länken både med hanteringen i Borlänge och ev överklagningen så är det fler som blir ansvarig för att staten får böta

SOM NI FÖRSTÅR KAN INTE EN KOMMUN TA ANSVAR FÖR DET STATEN GÖR OCH SKA SJÄLVKLART INTE BÖTA DÅ.

Det är svagt av Centerns Lena Ek att skjuta över ansvaret på kommunen då felet ligger hos regeringen och de organ de förfogar över. Dessutom fins det avtal som gått ut om att kommunen ska vara med och betala. Avtal ska följas

Här kan du höra en intervjun med mig i P4 Västerbotten i går

2 kommentarer

  1. Yrkeschaufför

    Bäste Lennart! Du kan väl ändå inte förbjuda den lastbilstrafik genom centrum som ska till Västerslätt inkl godsbangården samt Klockarbäcken. Det är åtskilliga tunga fordon som ska till de stadsdelarna, eftersom både Schenkers och DHLs terminaler ligger där, samt all trafik som lossar/lastar vid Bilfrakts terminal på Klockarbäcken, inte att förglömma Volvos hyttransporter. Kör själv på ett åkeri som har flera tunga fordon med släp som lastar på Västerslätt varje dag. Ska vi söderut kan du väl ändå inte mena att vi ska köra upp till rondellen vid Nydala camping och sedan nya E 4 söderut. Det skulle inte bara betyda mycket ökade bränslekostnader för åkeriet, utan också avsevärt större miljöpåverkan i form av ökade utsläpp. Det skulle påverka boende i de östra stadsdelarna negativt. och luften ligger inte alltid stilla, utan hela Umeå skulle drabbas negativt av detta ökade utsläpp. Och för Volvo skulle det säkert betyda miljoner i ökade kostnader för transport av hytterna.

    Jag förstår din tanke, men begränsa i så fall genomfartstrafiken så att det blir förbud för genomfart mellan Ersbodarondellen och rondellen vid Söderslätt där nya E 4 svänger av.

    MVH Yrkeschaufför

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Det blir den dagen västra länken är klar inte nu. Man kommer att få enorma böter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.