Det råder anarki bland Umeås cyklister

Det råder anarki bland Umeås cyklister…. Det har varit några insändare om det kaos som sägs råda bland cyklisterna i vår stad. insändare av de som själva är cyklister. Det är inte bra det måste man hålla med om och det är väl främst respekten för de trafikregler som gäller även för de som cyklar.

Det verkar som man tror att reglerna upphör när man sätter sig på en cykel. Västerbotten ligger dessutom i topp när det gäller olyckor vilket är illa och det är o Umeå som många cyklar. Fördelen ur miljösynpunkt försvinner i och med olyckstalen. Vår sekreterare i stadshuset blev påkörd och skadad för ett antal år sedan då hon på sin cykel blev påkörd av en annan cyklist som körde vänstertrafik dvs. på fel sida.

Många vet inte vilka regler som gäller och det gäller även bilister som stannar upp för cyklister som kommer med full fart mot ett övergångsställe och stannar upp och lämnar företräde för cyklisten på samma sätt som för en gångare. Cyklister har inte företräde utan där gäller samma regler som för alla andra fordon.

Det är synd att cyklisterna skaffar sig så dåligt rykte och att de inte följer de regler som gäller. Nu tror inte jag på cykelkörkort men som cyklist har man ansvar och skyldighet att följa trafikreglerna och kan man dem inte får man lära sig dem. Polisen är de som har ansvaret för övervakningen och det kanske är dags att sätta in lite insatser främst för att få ner de höga olyckstalen. Hastighetsbegränsning går dock inte då cyklar saknar hastighetsmätare.

53 kommentarer

  1. Anna H

    Jag har också skrivit om detta fenomen och skräcken att köra bil vid NUS & Campus. Undra om många cyklister saknar körkort i Umeå och på så sätt inte känner till trafikregler?! //a

  2. Vendela

    ”Det är synd att cyklisterna skaffar sig så dåligt rykte” – > Tror du på kollektivt skuldbeläggande? Gäller det andra grupper också? ”Det är synd att invandrarna skaffar sig så dåligt rykte”, skulle det funka? Är det bra som politiker att generalisera?

  3. Åke

    Ja det är ett ofog med dessa bilister som stannar vid övergångsställen fast de inte behöver! Olagligt och oacceptabelt!

    Jag föreslår att du som kommunalråd kommenderar ut parkeringsvakter vid övergångsställena och bötfäller alla bilar som stannar när det kommer en cykel. Det borde lära dem!

  4. Karin

    Blivande ingenjörer får ibland lära sig att ”ditt system är perfekt utformat för att ge dig de resultat du får”. Detta torde vara applicerbart även på trafiksystem.
    Inom alla trafikslag finns det ligister som skiter i reglerna. Inte bara bland cyklister. De kommer man knappast åt genom att sitta och bli upprörd, eller genom att skicka ut fler poliser.
    Om den infrastruktur vi har skapat ger upphov till konflikter och tvivelaktiga beteenden behöver vi bättre infrastruktur, inte ett ändrat beteende, eftersom det inte är beteendet som är orsaken till problemet (de flesta cyklister är även fotgängare och bilister).
    Infrastrukturen i trafiken är inte anpassad till cyklister, vilket faktiskt FÖDER dåliga beteenden, ibland framtvingar dem. Och har man börjat (även om man var därtill nödd och tvungen) böja på reglerna är det väldigt lätt hänt att man fortsätter att göra det.

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Jag tycker att folk ska följa de regler som gäller och vi har inte råd att bygga cykelvägar som passar varje enskild individ

      • Jonas

        Frågan är dock om det system vi har är anpassat ens efter stadens kollektiva behov? Av vad dras slutsatsen att det inte handlar om ett systemfel? Systemet måste inte anpassas efter varje individ utan efter det behov som faktiskt uppkommit av en ökad cykeltrafik.

  5. David

    Jag vill gärna se vilket underlag det finns för att cyklister skulle vara skyldiga till att Västerbotten ligger i topp när det gäller olyckor. Det var kanske bara ett svepande omdöme av en Politiker?

    Dom flesta cykelbanor är dubbelriktade juridiskt sett så det är intressant att veta om detta var fallet med cykelolyckan som sekreteraren var inblandad i. Det framgår inte av texten om vad som egentligen hände.

    Sedan så gäller samma hastighetsregler för cyklister som för andra trafikanter. Drygt hälften av bilisterna kör för fort. Det är ett problem när någon kommer drygt ett ton plåt och inte kan trafikreglerna vid omkörningar, möten med mera.

    Ni i Umeå kan se till att eleverna lär sig trafikreglerna i skolan. Om det nu är laglöst land.

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Västerbotten ligger i topp när det gäller cykelolyckor. Det finns i den offentliga statistiken och samma dag som jag skrev bloggen fanns det med i de allra flesta tidningarna

  6. Jonas

    Problemet är ofta upplever jag som cyklist att staden inte följt med riktigt i utvecklingen mot ökad cykeltrafik. Självklart skall man hålla sig till regler men hur gör man när cykelbanor slutar i tomma intet och övergår i trottoar? Se exempelvis korsningen vid Max/E4 där man som kommande från polishushållet kommer fram till en korsning på fel sida av vägen och möts av ett övergångsställe utan möjlighet att ta sig vidare cyklandes. ÖK är ett annat exempel, där måste vägen korsas för att man inte skall råka hamna fel och köra på cykelväg och paradexemplet är Storgatan väst på stan där cykeltrafiken är enkelriktad på var sida vägen vissa sträckor, trottoar utan cykelbana bitvis och dubbelriktad cykelbana andra sträckor.

    Anarkin kanske beror delvis på dålig stadsplanering för cykeltrafiken helt enkelt?

  7. Pär

    Antar att alla Umeås bilister håller rätt avstånd i trafiken, aldrig kör för fort, stannar till innan de kör ut vid stopplikt och aldrig parkerar fel eller orsakar olyckor?

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      De flesta sker på cykelbanor så här ska man inte skylla på bilister

  8. Kjell Nilsson

    Håller helt med om dessa cyklister. Som boende efter Kungsgatan blir det väldigt tydligt att 80% av cyklisterna är analfabeter eller ignorerar förbudsmärkena under ombyggnationer av gatan. Å andra sidan beror det här på en mycket slapp poliskår. De verkar inte bry sig det minsta att cyklister cyklar på trottoarer och mot förbudsskyltar i centrum. Med tanke på den nya statistiken om hur många cyklister som skadas varje år, borde ett förebyggande polisarbete vara samhällsekonomiskt lönsamt. Detta under förutsättning att nämnda yrkesgrupp orkar kliva ur sina blågula bilar.

  9. Thomas Ryberg

    Det var det bästa du skrivit på länge! Jag har retat mig på cyklisternas framfart i stan och blivit utsatt för dessa galningar. Jag tror på regelbundna insatser från polisens sida – något som lyst med sin frånvaro, ja det är nästan så jag misstänker någon underhandsöverenskommelse mellan kommunen och polisen att polisen skall ligga lågt med att ”ta fast” cyklister. ”Dom är ju så miljövänliga…” – och i och med att vänstern med Tamara och tekniska nämndens ordförande Lasse Jacobson sitter i ditt knä prioriterar man på olika sätt cyklister och ser mellan fingrarna.
    Nåja, skärpning! Jag ringde polisen igår för att prata med någon ansvarig för trafik i stan, men det var lättare sagt än gjort. Till slut – när polisväxeln provat alla upptänkliga anknytningar råkade jag skratta, varvid vederbörande skarpt rättade till mig med: ”Även poliser behöver ha semester och det finns faktiskt allvarligare brott än det här med cyklister……”

  10. Hyrestanten

    Bra att du lyfter den här frågan. Jag är nyligen inflyttad och känner verkligen rädsla för cyklisternas framfart även när jag själv cyklar. Det verkar som om många inte känner till trafikreglerna. En sak som kommunen skulle kunna göra för att minska riskerna är en bättre skyltning vid gång/cykelbanor. Nu finns uppmaningar om att hålla till höger på vissa och på många saknas det helt. Kanske skulle kommunen kunna annonsera i gratistidningarna?

  11. Per A.

    Fixa infrastrukturen, så kommer många av irritationsmomenten att försvinna.

    Som det är nu så är många av Umeås cykelbanor i dåligt skick, och många av de nyare banorna verkar vara planerade av folk som inte begriper sig på cykling och cykelpendling.

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Det är polisen som har ansvaret. Kommunen kan inte göra något åt detta

      • Erik Sandblom

        Kommunen kan inte göra något? Jovisst kan ni det. Ni kan se över kommunens cykelbanor, det är ju ni som har ansvaret för dem. Finns det verkligen inte en enda sak som kan förbättras med cykelbanorna?

  12. Pär

    Jag antar att detta betyder att Umeås bilister aldrig kör för fort, alltid håller avstånd, respekterar stopplikt, aldrig parkerar fel eller sms:ar när de kör bil eller?

  13. Erik Sandblom

    ”Fördelen ur miljösynpunkt försvinner i och med olyckstalen.”

    Nja, alla studier visar att vardagscyklister lever längre än de som inte cyklar, tack vare motionen man får. Kolla wikipedia > cykel > säkerhet och hälsa vid cykling.

    En del av cykelkonflikterna tror jag beror på dålig planering från kommunens sida. Särskilt kombinerade gång- och cykelbanor leder till irritation bland såväl fotgängare som cyklister.

  14. G E Abrahamsson

    Det här var en bra och viktig sak du tar upp. Jag har nämligen egen erfarenhet av det här. Det var för x-antal år sedan jag hade varit till lasarettet, ingen bil hade jag så jag tänkte jag promenerar ner till stan. När jag kom till Gammlia tog jag en gång och cykelbana och jag tänkte inte på det utan gick där i andra tankar när en cyklist svepte förbi i hög hastighet och nästan nuddade armen. En annan kom i lika hög hastighet rakt emot mig så jag fick i princip kasta mig undan. Det är det värsta jag varit med om i dåligt omdöme av cyklister. De så ut som galningar då de kom där på sina cyklar och det verkade inte ta hänsyn till andra. Så dåligt uppträdande bland cyklister har jag varken förr eller senare sett. Ett behövligt inlägg som du gjorde. Tack!

  15. Rolf

    Om man kunde minska antalet korsningar där cykelbanor korsar vägar skulle även olyckorna minska. Det är något som ett kommunalråd ska syssla med i stället för att klaga på cyklister som oftast även är bilister i andra tillfällen. En cykelväg genom I-20-skogen är ett exempel. Där kan man tillsammans med nya cykelvägen vid E12 till västerslätt lätt kan ordna cykelmotorväg hela vägen från Umedalen mm. till Ersboda.

  16. Christian

    Finns det något speciellt skäl till varför du tycker att cyklisterna ska bära en kollektiv skuld?

    ”Det är synd att cyklisterna skaffar sig så dåligt rykte”

    Och menar du att det är cyklisternas eget fel att de förolyckas i trafiken?

    Jag undrar uppriktigt.

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Nej, me nvarför händer det mest cykelolyckor just i Umeå, jag är säker på att det har med dåligt trafikvett att göra

      • Anton

        Jag tycker att du Lennart bör ta mer ansvar för detta som kommunalråd och ta hand om de invånare som röstat dig till din post.

        Att lägga allt ansvar på cyklisterna och inte reflektera över i vilket skick din stads cykelbanor är i finner jag märkligt.

        Många cykelvägar underhålls dåligt under vintern, de plogas och sandas långt efter bilvägar trots att många fler människor rör sig på dessa vägar. Det händer även att stora snöhögar eller snöklumpar lämnas mitt i vägen vilket förstås inbjuder till olyckor.

        Du som kommunalråd bör se över cykelnätet och hur detta är dimensionerat för trafiken. Många ställen drabbas av stor trängsel (framförallt mellan campus och ålidhem samt vid nygatan) och detta till trots breddas inte dessa vägar även fast de utnyttjas av många av dina väljare.

      • Christian

        Jo, i någon mening kan såklart alltid trafikolyckor med dåligt trafikvett att göra. Om alla anpassade sig efter rådande förutsättningar skulle det aldrig ske några trafikolyckor – det gäller inte bara cyklister utan alla trafikanter.

        Men de flesta trafikanter är inte med om olyckor – och även det gäller också cyklister. Det jag menade var mer att det ser lite märkligt ut när du skriver ”Det är synd att cyklisterna skaffar sig så dåligt rykte”

        Jag har svårt att se att någon skulle skriva samma sak när till exempel bilförare inte håller avstånd, ignorerar stoppskyltar eller kör för fort: ”Det är synd att bilisterna skaffar sig så dåligt rykte”.

        Det är generaliserande och jag undrar om du verkligen menar det du skriver.

        Vänlig hälsning,
        Christian

  17. Rolf

    Om man skapar cykelvägar som inte korsar bilvägar skulle cykelolyckorna minska. Det är sådant som ett kommunalråd ska syssla med istället för att klaga på cyklister som om de vore en homogen grupp. Ett lätt sätt att minska korsningar vore att göra en cykelmotorväg genom I20 skogen. Man kan ansluta den till den nya cykelvägen mellan västerhiske-västerslätt. Då fick man man cykelväg utan korsningar hela vägen mellan Umedalen mm. Och Ersboda.

  18. Per A.

    Dåligt underhållna och konstigt planerade cykelbanor kanske kan vara bidragande orsaker?

    Vissa äldre cykelbanor spricker sönder väldigt mycket varje vinter, och alltför många av de nyare banorna verkar vara dragna av folk som inte förstör sig på cykling.

    Om det är fler cykelolyckor i Umeå än i resten av riket, så är det betydligt troligare att detta beror på bristande infrastruktur än att det beror på att Umeåbor är mindre laglydiga än andra svenskar…

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Det är inte där olyckorna sker, som med bil och inte respekt för reglerna är orsaken. Ofta kör man inte på rätt sida som ett exempel

      • Jonas

        Problemet är bara det att många cykelbanor i denna stad slutar blint och övergår i trottoarer. Se hur det ser ut efter Storgatan väst på stan, ÖK, efter gatorna Väst på stan, korsningen Ridvägen/Västra esplanaden där man plötsligt hamnar på fel sidas trottoar där cykelbanan tar slut, vid lärarhuset på Universitetet etc. Man hamnar alltså pga planeringen på fel sida vilket ju tas upp som problem i blogginlägget. Slutsatsen bör bli: Låt oss gå igenom hur planeringen ser ut för stans cyklister. Hur kan vi lösa detta? Det kanske handlar om något mer än bristande respekt för regler?

        I och med ökad cykeltrafik (vilket i grunden bör vara positivt för miljön och hälsan) måste stadsplaneringen hänga med.

        Sedan är även jag, liksom andra skribenter, ytterst tveksam till tvärsäkra generaliseringar. Om jag möter en eller ett par bilister som bryter mot trafikregler, gör det alla bilister i Umeå till dåliga bilister utan respekt för regler?

        • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

          Det är inte där felet ligger utan man respekterar inga regler när man är ute på cykelbanor, ma ngenar genom korsningar där det inte finns sikt och då händer det att det smäller

          • Jonas

            Om huvuddelen av olyckorna sker på markerade cykelbanor kan det bero på dålig planering lika fullt. Genom att i korsningar tydligt markera hur cyklarna förväntas förflytta sig där cykelbanor passerar korsningar (Anm Se Köpenhamn som exempel där man med tydliga blåmålade ”vägar” markerar var cyklarna skall ta sig över i korsningarna. Både cyklister och bilister vet då vad som gäller) samt markerade tydliga avdelningar mellan cyklar/gående löser man många problem. Detta saknas på de flesta ställen.

            Åter exemplet Storgatan Väst på stan. Här förväntas cyklisterna åka på ömsom vänster/höger sidas trottoar men gång/cykelmarkeringarna/riktningspilarna i gatan är sedan länge försvunna eller otydliga. Följd: All trafik går på ena sidan gatan med farliga möten som följd för gångare och cyklister. Två riktningar av cykeltrafik samt gångare hamnar därför på samma trottoar. När man sedan upptäcker att cykelbanan plötsligt slutar vid Broparken vet man heller inte var man ska åka som cyklist och kan lätt hamna rakt ut i korsningen med gamla E4. .

            Se och lär i omvärlden. Lösningen på trafikproblemen och miljöproblemen i Umeå är inte ökad biltrafik utan kollektivtrafik, ökad cykeltrafik etc. Med planskilda cykelvägar minskar även kötiden för bilar i rusningstrafik. Varför inte exempelvis bygga en tunnel under ÖK där cykelleden mot Universitetet från Centrum passerar exempelvis? Se möjligheterna, då kanske vi slipper riskera böter för höga partikelvärden i framtiden på köpet?

            Åter, vilket jag inte fick svar på: Är det ok att föra generaliserande resonemang? Om jag mött en eller ett par bilister som brutit mot trafikregler under de senaste åren, gör det alla bilister i Umeå till dåliga bilister utan respekt för regler?

      • Sune Persson

        Om nu olyckorna inte sker på cykelbanor, betyder inte det att olyckorna minskat om ni byggt på fler cykelbanor?

        Måste kännas skönt för övrigt som kommunalråd, att inte ha något som helst ansvar i detta ärende, att det helt och håller beror på ”cyklisterna själva”.

        • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

          Visst sker de allra felsta på cykelbanor. Cyklisterna glömmer alla regler och tror att man gör som man vill på en cykelbana

  19. Peter Eriksson

    Du får väl prova köra på en cyklist på ett övergångsställe, så lär du märka vem som har rätten på sin sida.
    Jag tvivlar starkt på att du får igen körkortet.

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Det är vanlig högerregel som gäller. Då blir det utredning som i vilket annat fall som helst. Har jag företräde och han kör med full fart ut utan att lämna företräde mister han eller hon körkortet om han eller hon det. jag åker inte automatiskt dit för att köra på en person på ett övergångsställe. Eftersom du inte verkar tro mig ta och prata med trafikpolisen

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Tyvärr tror jag inte din länk fungerar när m,an svararoch jag kan inte klicka på den heller före jag publicerar den

  20. Daniel Larsson

    Man kan se av ditt foto att du antagligen är född på 1800-talet och det kanske förklarar din något anakronistiska inställning till trafikanter. Man kan inte bunta ihop alla cyklister och göra dem kollektivt ansvariga för varandras handlingar lika lite som du själv som bilist kan vara ansvarig för de en enstaka rattfyllerist gör.

    Jag tycker du ska ställa dig i kö för en plats till närmaste ålderdomshem istället för att komma med vettlösa resonemang som kanske är ett symtom på begynnande senilitet?

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Du kan antagligen inte läsa vad jag skrev, men opublicerar det ändå för att visa vilka konstiga människor det finns på denna planet

      • Daniel Larsson

        noterar att du inte vill besvara sakfrågan: är det rätt med kollektiv skuldbeläggning?

        Du borde vara tacksam att folk cyklar: cyklar bullrar inte, tar inte upp mycket plats, skadar inte miljön, och gör dina kommuninvånare friskare. Du tillhör dock den generation – företrädesvis äldre män – som ser cykling som ett problem och inte en fördel.

        Inte konstigt folk flyttar ifrån Norrland om det är människor som du som sitter i ledande ställning.

        • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

          Om du inte vet det så är Umeå en av Europas snabbast växande städer. Jag tycker det är bra att folk cyklar men de ska göra det på ett sätt så att man slipper hamna på sjukhus och vara sjukskriven. Det kostar oss skattebetalare mycket pengar

          • Daniel Larsson

            Cyklister är en ren vinst för samhället jämfört med bilister. I statens infrastrukturproposition går mindre än en halv promille till cyklism, trots att cyklingen står för 10% av resandet.

            Även om cyklister ibland skadas, så lever de friskare liv och belastar vården mindre. De skadar inte miljön, de bullrar inte, och den infrastruktur som behövs för att göra det säkert för dem kostar ingenting i jämförelse med vad det kostar att bygga säkra bilvägar. Men pga idiotpolitiker som du har vi inte den infrastrukturen utan istället envisas du med att hävda att alla cykelproblem löses med en moralutbildning för cyklister. De flesta cyklister som dödas i trafiken är kvinnor som blir överkörda av högersvängande lastbilar, de följer redan reglerna. Ett litet råd till dig: innan du ger dig in i en debatt kanske du borde sätta dig in i lite grann i ämnet, så du har ett uns av förståelse om det du pratar om.

            Norrland är väl knappast en tillväxtregion eller? det är väl knappast stockkholmare som flyttar till Umeå, det handlar väl om människor i Norrlands inland som flyttar till närmaste stad.

          • Erik Sandblom

            Men jag har ju redan talat om för dig att vardagscyklister lever längre och har lägre sjukfrånvaro, på grund av den motion man får. Alla studier som kontrollerat detta får samma resultat. Det är alltså de som INTE cyklar som blir sjukskrivna i onödan.

            Vad är det för tidningsartikel du har läst? Att det är fler cykelskador i Umeå än på andra håll kanske inte är konstigare än att det är fler som cyklar? Kolla på sjukfrånvaron i Umeå, den kanske är lägre just på grund av den goda hälsa man får av att cykla.

  21. Sune Bengtsson

    Jag vågar slå vad om att du sällan själv cyklar och därför inte har någon större förståelse för cyklisternas situation.

    Om du själv kunnat trafikreglerna hade du vetat att hastighetsgränser visst gäller för cyklister, de gäller alla fordon på vägen. När jag tog körkort var man tvungen att känna till detta, men på din tid kanske det inte var så noga med kunskapskontrollen?

    På vissa (bil)vägssträckor är så att det sker ovanligt mycket olyckor. Då hör man aldrig att det är fel på bilisternas trafikmoral, utan det löses alltid genom att hosta upp X antal miljarder för att bygga en bättre väg. Varför vill politiker som du kännas vid en koppling mellan antal olyckor och infrastruktur när det gäller bilister men inte när det gäller cyklister?

    Jag utgår ifrån att du själv kör bil, med anledning av att jag läste om att en annan bilist körde onykter igår vill jag fråga dig: hur kan DU som bilist ha så dålig trafikmoral ? den typ av resonemang med ett kollektivt skuldbeläggande hör inte hemma i en intelligent debatt, det var ett debattgrepp som används av folk som Mao (angående högeranhängare), Hitler (angående judar, kommunister och homosexuella), Jimmie Åkesson (om muslimer), är det ett sällskap du vill tillhöra ?

  22. Niklas Nilsson

    ”Det råder anarki bland Umeås överviktiga…. Det har varit några insändare om det kaos som sägs råda bland de överviktiga i vår stad. insändare av de som själva är överviktiga.”

    Nej, det låter inte riktigt bra va? Prova att byta ut överviktiga mot valfri heterogen gruppering, rika änkemän eller 78-åringar.

    Jag undrar vad staden har för planer att förbättra cykelinfrastrukturen för att förbättra säkerheten?

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Du svar ju på en blogg om cyklister. Du måste läsa på annars släpper jag aldrig ut dina kommentarer

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Det ätr de trafikrelger som finns som inte de som cyjklar följer. Bara i denan vecka hade Vaätterbottens Folkblad ett reprotage om detta och det är precis som jag skrev att man följer inte reglerna och det sa anmsvarig inom polisen

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Du håller dig inte till sanningen, kaoset har varit bland cyklister och det är den bloggen du svarat på. Läs på och svara på rätt saker om du ska vara ett uns trovärdig

Lämna ett svar till LENNART HOLMLUND Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.