Nu blir det mindre resande till Baltikum

Nu blir det mindre resande till Baltikum. Under den här regeringen godkände man svaveldirektivet vilket slår hårt mot vår basindustri vilket lett till mindre investeringar och ökad arbetslöshet.

Nu träder direktiven i kraft och nu blir bränslet, disel 30-40 % dyrare enligt bedömare men som inte regeringen insett. Det blir betydligt färre resor till Estland och Lettland och Tallink drar ner på turerna redan den 8 augusti.

Hur det kommer att slå för vår basindustri bävar jag för. Det finns inte ett fungerande järnvägsnät och där har man höjt banavgifterna kraftigt. Då återstår troligen lastbilar vilket är allt annat än bra för miljön

2 kommentarer

  1. Lars Gidlöf

    Hej

    Detta har rederierna vetat om i 8 år men inte brytt sig om att göra något åt det. Svaveldirektiv behövs, allt är inte bara jobb, vi måste ha ett jordklot som överlever. Fartyg släpper ut otroligt mkt föroreningar, och det finns teknik att minska svavel utan att byta bränsle.

    Det finns redan nu, rederier som kör på ren diesel och ha så gjort i många år, helt frivilligt, så varför är det ett sånt liv på politiker och redare nu för?

    Men kommunen gamla vrak till förlustfärja, den kommer ALDRIG gå runt ekonomiskt, trots dopad av kommunala medel.

    Att Tallink drar ner beror på att den färjan den tar ur drift inte passar in på någon av deras linjer.

    Fakta och kunskap är bra att ha, och all kunskap om sjöfart verkar NLC Ferry sakna.

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      som vanligt vet du inte vad du pratar om. företagen går ju över till den renaste dieslen och därför blir det dyrare. Det enda området i hela välrden när det gäller gränserna är inom SEKA området som stort sett är från Danmark och upp till Haparnada. Här måste man ha en olja med en svavelhalt på 0,1 % medan man utanför Norge och andra farfatten kan köra med tjockolja och till och med i Medelhavet som är dt mest förorenade får man köra med mera svavel i oljan.

      När det gäller färjan till Finland är nuvarande en övergångslösning och vi jobbar med en ny som är miljömässigt bättre. vägen till finland är en Europaväg och en länk mellan öst och v¨äst från Norge till Finland och in i Rysslan, EU har sett att det behövs och därför är den med i motor Way of see och de tycker den är så vitig att de ska ha EU stöd. Annars ska lastbilar köra runt ända upp till Haparanda och neråt i finland och det är mycket värre för miljön.
      Det finns inga rederioer som idag kör på den renaste dieseln. Näringslivet har slutat att invesera i Norra Sverige bland annat SSAB då transpoeterna blir så dyra och järnvägen fungerar inte. Under Almedalsveskan tog man upp detta igen men de menar samma sak som jag regeringen bryr sig inte om att jobben uteblir och investeringarna stannar av. Det är fakta och du bör läsa på

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.