Kommer Finland att svika Kvarken

Kommer Finland att svika Kvarken. Det skulle vara en kovändning av sällan skådat mått. Finlands regeringar har hela tiden stöttat driften av trafiken när Sverige svek efter ett par års stöd

Tidigare Finska regeringar har även haft med Kvarkentrafiken i sina regeringsdeklarationer. Sviker man nu har man dessutom lurat det finska och svenska folket men även EU. När RG Line gick i konkurs utsåg man en arbetsgrupp från Sverige och Finland som skulle säkerställa att vi skulle finna en lösning så att inte trafiken upphörde.

Så gjordes i ett stort EU projekt som innebar att vi bildade ett gemensamt färjebolag, ett gemensamt hamnbolag som innebar att hamnen i Vasa även blev en Ten T hamn och Eu bidrog med pengar i hamnarna. Även om Finland bytt regeringar borde man stå kvar vid långsiktiga åtaganden. Den ansökan som tjänstemännen i Finland föreslagit avslag på är ett hån mot hela processen.

Blir det ingen ny färja så tar även den Finska regeringen ställning till att det blir nästan omöjligt att att fullfölja Botnica Atlanta programmet och utan kommunikationer blir det omöjligt att bedriva det gränsregionala arbetet som bedrivs i Kvarkenrådet som varit så framgångsrikt genom åren i stort sett sedan kriget. Det är partier i riksdagen som sett detta som en viktig kommunikationslänk. Det slår hårt mot företag både på den svenska och finska sidan och således mot jobben. Länken är dessutom samhällsekonomiskt lönsam. Från finsk sida diskriminerar man Kvarkentrafiken gentemot Ålandstrafiken som subventioneras mångdubbelt mot vad som gäller för Kvarkentrafiken tack vare s taxfree.

Skulle finska regeringen säga nej måste de ta på sig ansvaret för att en viktig del av det nordiska samarbetet upphör. Man tar på sig att både Vasa och Umeå gjort stora investeringar i hamnarna och jag ser ingen som helst anledning att vi ska ha kvar ett gemensamt hamnbolag. Förstör inte Kvarkensamarbetet som pågått i flera hundra år

11 kommentarer

  1. Steffe

    Har Du Holmlund tänkt tanken att om det funnes underlag för en färja hade den s.k. marknaden upptäckt det för länge sedan? Att nu politikerna pumpat in pengar i trafiken utan att den tagit fart och blivit självbärande och ekonomisk lönsam borde få varningsklockorna att ringa i Umeå och Bryssel. Uppenbarligen har klockorna ringt i Helsingfors och än en gång har de finska politikerna visat prov mod och klokskap.
    Det politiska samarbetet tvärs över Kvarken behöver ingen färja för att fungera och utvecklas där räcker det med att använda fibersnöret mellan Umeå och Vasa!

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Nej där har du fel en färja är en del av en väg om vi inte behövde pengar till vägar på landet som överhuvudtaget aldrig har en samhällsnytta. Det finns inte en enda väg i hela landet som markanden skulle vilja bygga och ta avgifter för. Det är skattebetalarna som få stå kalaset. en färja till Finland skulle resenärerna betala till svenska staten på några år vi den moms som de betalar i Sverige, Jag skulle själv köpa en färja om det fans ett system så jag fick momsen på vad finländarna som åker med båten betalar när de är i Sverige och jag skulle inte heller få några problem att få med mig någon finne. Ålandstrafiken betalas genom att man köper taxfree på båten och där minskar finnland inkomster med över en halv miljard per år som egentligen är en skattesubvention

  2. Lars Gidlöf

    Hej

    Det glädjer mig att Finland säger nej, att äntligen några kan stoppa Umeå Kommuns ansvarslösa pengamissbruk. Denna färja vill jag påastå har inte gett ett enda jobb inom Umeå kommun, Ni subventionerar jobb i Finland.

    Sen har Ni inga kunskaper om sjöfart, det är så man ler åt Era ide’er om man jämför med vårt västra grannland.

    För det första så varför skall Vasa och Umeå ha ett gemensamt hamnbolag, det finns ju inga besparingar att göra när det gäller utrustning i hamnarna eller trafiken till hamnarna,(förutom Er subventionerade färja).

    Sen, Ni satsar på helt fel färja om Ni skall kunna få någon som helst ekonomi. Varför duger inte en standardfärja, med hög isklass som inte är LNG driven? Det finns flera sådana i trafik, som tar mycket gods och även tar 3-400 passagerare, och till ett mycket rinligare pris.

    Sen, LNG, hur har Ni tänkt med logistiken för denna produkt då, LNG finns inte i Vasa vad jag vet, och heller inte planerad att det skall finnas där.

    Nej Lennart, kommunen skall hålla på med saker de kan, inte in i områden de inte har en susning om.

    Nu kommer du säkert inte våga ta in denna kommentar, och om du, mot förmodan tar in den så skriver du väl som du gjorde om mitt inlägg angående SECA direktivet att jag inte vet något om det,men då kan jag säga dig, att jag har varit med och byggt de två senaste LNG drivna färjorna som byggts i världen, att jag jobbat inom sjöfart i över 30 år över hela världen, så det argumentet att jag inget kan, slipper du skriva.

    Men få se nu, om du vågar ta in en kritisk kommentar.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Du vet överhuvud taget ingenting om detta om jag ska vara ärlig. Men bara en sak. En färja till Finland betalas tillbaka på runt 10 år och inte en enda väg ute på landsbygden har någon samhällsekonomi över huvud taget. Så är det Lars Gidlöf

      • Lars Gidlöf

        Hej

        Vad vet du om mina kunskaper Lennart Holmlund. Vad jag vet är du i grunden en byggjobbare, jag har under mina år inom sjöfart ALDRIG stött på en byggjobbare som kunnat något om sjöfart, så varför skule du kunna det.

        Jag har övervakat byggnationen av de två senaste LNG drivna färjorna som byggts i världen, så vad har du gjort?

        Varför satsar Ni på LNG om du nu kan allt?????

        Nej, det är en skandal att politiker får gapa utan kunskap, jag röstade på S i alla val utom kommunalvalet, och det beror på dig och det sa jag till en valarbetare på Rådhustorget då Ni hade valtal där. Jag har bara respekt för folk som talar om saker de vet.

        Men, jag bjuder dig gärna på en fika på stan, och du får lägga fram dina kunskaper om sjöfart och färjedrift, men tror inte du har mod i att mötas.

        Men, svara nu, vad vet du om mina kunskaper, efter som du i två inlägg sagt jag inget vet, och jag är den ENDA svensken som övervakat byggnationen av LNG drivna färjor som rederiets representat.

          • Lars Gidlöf

            Hej

            Varför är det just LNG som skall ge EU stöd? Vore ju bättre att satsa på biodiesel, som de nu gör i Norge som trots allt har egen LNG och väl utbyggd logisitk för LNG.

            Sen undrar jag varför Ni inte satsar på en billigare färja än ett ”försöksfartyg”? Det finns ju LNG drivet med ”vanligt” maskineri som det finns reservdelar etc för lång tid framöver samt så är andrahandsvärdet på sådana fartyg bättre än på ett fartyg som det endast finns ett exemplar på.

            Hade kommunerna och Wasa Line haft kunskap så hade de, även om de nu finns krav från EU om LNG drift ,byggt en standardfärja, typ de som går för Finnlines och utrustat detta fartyg med en Dual Fuel motor som kan gå på både LNG och diesel utan man behöver göra något. Får man problem med LNG systemet så kör man på diesel, går även på biodiesel.

            Men färjan blir aldrig lönsam utan måste få bidrag hela tiden tror jag, det finns helt enkelt inte underlag

          • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

            Du får fråga de som bestämmer för att ge stöd

          • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

            Du får fråga de som bestämmer för att ge stöd. Får man bidrag från EU och från staterna behövs det då inga driftbidrag. Det ska jämföras med en väg har jag försökt förklara för dig. Inte är det många vägar som lever på de intäkter man får. trots allt är det bra för samhället att de finns vägar över allt som staten betalar. Varför ska godset köras flera hundra mil på lastbil med stor miljöpåverkan. Samma sak med järnvägen. Staten får mycket stora intäkter på finska besökare i form av den moms de betalar för allt de köper här. Har de skatterna tillfallit kommunen har vi fått igen investeringen på 10 år

      • Lars Gidlöf

        Hej

        Du skriver att en finladnsfärja betalas av på 10 år i Finlandstrafiken. Visa mig dessa siffror.

        Sen, om denna linje får stöd så måste ju Finnlines få stöd också, annars är det ju oseriös konkurrens

        • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

          Ta kontakt med INAB och be att få se den
          utredning som Cerum gjort av samhällsnyttan. Vk har även skrivit om det

Lämna ett svar till Lars Gidlöf Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.