Bensinbilen går mot sitt slut

Bensinbilen går mot sitt slut. Det är inte långt borta för en ny rapport visar att den är slut redan om åtta år. Det är forskaren Tony Seba vid Stanforduniversitetet som i rapporten Rethinking Transportation 2010-2030 kommit fram till den slutsatsen. Bilresorna kommer att ske i självstyrande elbilar och de allra flesta kommer inte heller att äga en bil förutspår Seba. Han menar att minskad efterfrågan på olja leder till sociala och politiska konsekvenser för oljeexporterande länder. Venezuela, Saudiarabien och Ryssland pekas ut som extra sårbara.

Det här låter inte alltför otroligt tycker jag. Men frågan är om Ryssland och USA kommer att försaka bromsa utvecklingen. En sak är klar och det är att det skulle vara hälsosamt för jordens miljö och klimatomställningen skulle lyckas. Men som sagt oljans företrädare kommer att bromsa utvecklingen så det kommer säker att ta längre tid än åtta år. Men man måste nog redan nu börja tänka på detta när man planerar morgondagens samhälle så man inte hindrar utvecklingen

8 kommentarer

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Det kommer jag att göra när det finns elbilar som man kan köra längre sträckor med och där det finns tankställen där jag ska vara och köra. Det kommer att hända mycket inom 8 år på detta område. Såg ett program i morse där de gör batterier av träfiber med nanoteknik. Men var så säker att oljeindustrin försöker motarbeta detta med stöd av Putin och Trump

  1. Lars Flemström

    Är detta seriös, eller bara ännu ett försök av motorbranschen att lura till sig stora statliga subventioner, som delvis ska betalas av straffskatter på bensinbilar i syfte att tvinga fram en förtida utskrotning av bensinbilar. Även om vi helt skulle stoppa försäljningen av nya bensinbilar redan under detta år, så blir det en förtida utskrotning av varannan bil bensinbil. Det skulle sätta fart på nybilsförsäljningen. Varifrån ska alla pengarna tas? Det blir en värre lånebubbla än den befarade fastighetsbubblan. Men de fastighetsägare, som har låneutrymme kan ju låna på det, så maskeras den gigantiska subventionen till motorbranschen som ”bolån”.

    Mp-kongressen kräver enorma statliga subventioner till motorbranschen. Men så är Mp Sveriges mest lättmutade parti. De stackars Mp-politikerna får ju enligt partistadgarna bara sitta tre mandatperioder, så de måste tänka på sin framtida försörjning, så länge de sitter vid de politiska köttgrytorna. Är det inte dags att ifrågasätta även klimathysterin i sig? Även om koldioxidutsläppen verkligen är så farliga, så är inte det här lösningen. En gigantiska miljöförstörelse kommer det att bli, med alla batterier och den nya ”klimatsmarta” elproduktionen – som inte alls är så miljövänlig som entusiasterna tror.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Jag tror det här med elbilar blir billigare och jag tycker inte staten ska subventionera tankstationer eller dyligt oavsett drivmedel på bilarna

      • Lars Flemström

        Väldigt glädjande att vi tydligen är överens om att staten inte ska subventionera tankstationer eller dylikt oavsett drivmedel på bilarna. Jag hoppas att detta även gäller kommunerna och /eller kommunala energibolag. Detta måste finansieras av branschen själv under normala marknadsmässiga villkor. Och fullt frivilligt för återförsäljarna.

        Den förra regeringens beslut, som stöddes av Mp, att tvinga bensinförsäljare att installera pumpar och cisterner för E85 ledde till en nedläggningsvåg av lanthandlar och bensinstationer, som ofta var den sista kvarvarande kommersiella servicen i trakten. Nu är motorbranschen igång med något nytt, igen, för att lura till sig offentligt och privat kapital. Vilket som vanligt ska betalas av glesbygdsbor och låginkomsttagare, samt alla som anlitar skattefinansierade vården. Någon stans ifrån måste ju pengarna tas om det offentliga ska gå in i nya ekonomiska engagemang.

        Själv lovar du att sälja din nästan nya bensinbil när det finns elbilar som man kan köra längre sträckor med och det finns tankställen där just du kör. Vilket kommer att dra undan ytterligare kundunderlag för tankställen på landsbygden utanför de stora trafikstråken. Dessutom kräver längre körsträckor med batteridrift speciella batterier, som är extremt miljöskadliga. Och om din nuvarande bil inte går direkt till skrot, kommer den att hamna hos en ny ägare, som inte har möjlighet att investera sig förbi alla miljöavgifterna, som ytterst är smygsubventioner till nybilsköparna och biltillverkarna.

        Det är så att man snart börjar hoppas att Putin och Trump ska komma överens om att stoppa vansinnet. Finansvalpen, som nu är president i Frankrike inger inget förtroende. Och det gör inte heller Sveriges regering, så länge Mp ingår i densamma. Det är för övrigt märkligt hur snabbt intresset för biologiska motorbränslen har svalnat. Men det blir kanske en nystart med ökad inblandning av biobränslen i bensinen, efter elbilarna. Nybilsförsäljningen måste ju hållas uppe, för att nya nedläggningar av bilfabriker ska undvikas.

        Eldrift är i och för sig något som jag tror på, men som kraftöverföringssystem. Vilket är en mycket gammal teknik, som var fullt utvecklad för järnvägsdrift redan under 1910-talet, då massproduktionen av Deva-vagnar startade, med ombordproducerad el. Deva-vagnarna var emellertid dyra och tunga, och slog aldrig igenom för landsvägsdrift. Och blev dessutom utkonkurrerade under 1930-talet av HC-rälsbussarna, som tillverkades av en firma i Umeå. De hade mekanisk kraftöverföring direkt rån dieselmotorn, likhet med dåtidens (och de flesta nutida) landsvägsbussar.

        Nästa steg i utvecklingen kom me Rc-loket under 1980-talet, då man löste kraftöverföringsproblemet med halvledartekniken. Vi har idag elhybridbilar, som kan köras på både bensin och el, och med batteriladdning under körning, så att bensinmotorn – när den är igång – kan köras på optimalt varvtal – så att optimal driftekonomi uppnås. Detta tror jag är framtidens melodi för privatbilismen.

        Vad gäller kollektivtrafiken är jag helt övertygad om att kontaktledningsdrift är den mest energisnåla lösningen. Och dessutom den ekonomiskt mest optimala lösningen för alla linjer med tillräckligt stor trafikintensitet för att investeringen i kontaktledningar ska betalas tillbaka. Jag tror att ni i Umeå kommer att tänka om på den punkten, när ni har vant er vid eldriftens fördelar, och börjar tänka på de totala kostnaderna.

        Kontaktledningar ger de lägsta överförings- och energikostnaderna, samtidigt som batterier som laddas under körning (utan extra tidsåtgång för batteriladdning) tillhandahåller reservkraft vid tillfälliga linjeomläggningar och störningar i eltillförseln. Den bästa energimixen, om vi vill minimera koldioxidutsläppen, är när häften av elen kommer från kärnkraft och hälften från vattenkraft.

        • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

          Den åsikten har jag alltid haft och fick utstå skäll när det gällde etanolen. Mitt budskap var sök till stånd så ska vi hjälpa

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Jag har skrivit många bloggar över tiden om att jag tror elen är framtida drivmedel, inte minst när vi gick in i projektet med elbussar

Lämna ett svar till Lars Flemström Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.