Det är fel att upphandla där sekretessuppgifter finns med,,som Transportstyrelsen gjort

Debatten far hit och dit när det gäller transportstyrelsen och säkerheten. Har tagit upp det tidigare och gör det igen och det är att 2011 ville alliansen att man skulle lägga ut IT driften på entrepenad

Så här sa man i computer Sweden 23/5 2011. I reportaget var det Ann-Christe Hatt som var it minister. Regeringen vill se mer outsourcing
De svenska myndigheterna bör outsourca sin it-verksamhet i högre utsträckningen. Det säger regeringen i en ny skrivelse.
Så här fortsätter artikeln.

Nu har regeringen lämnat sina synpunkter på den utredning om myndigheternas outsourcing som Riksrevisionen lämnade i januari. Och slutsatsen är tydlig: Svenska myndigheter bör köpa mer av sin it externt. ”Regeringen delar Riksrevisionens bedömning att det är önskvärt att en större del av myndigheternas it-behov tillfredsställs med hjälp av outsourcing”, står att läsa i skrivelsen som publicerades på fredagen. Regeringen konstaterar att utvecklingen inom it-området har skapat ökade förutsättningar för myndigheter att i allt större utsträckning köpa färdiga och standardiserade it-tjänster från externa leverantörer i stället för att producera dessa själva. Det ligger normalt inte i myndigheternas kärnuppgifter att ta fram it-tjänster på egen hand, anser regeringen.

Genom att öka inslaget av externt köpta it-tjänster bedömer regeringen att stora kostnadsbesparingar kan göras: ”Outsourcing ger möjlighet till snabb anpassning av den aktuella myndighetens behov i form av att volymen och innehållet i tjänster snabbare kan anpassas jämfört med om it-behovet tillfredsställs internt av myndigheten”, skriver regeringen och understryker att det är av central betydelse att statsförvaltningen hushåller med allmänna medel.
Några krav ställs ännu inte, men regeringen meddelar att frågan om myndigheternas it-outsourcing kommer att fortsätta beredas.

Enligt Riksrevisionen uppgår statens it-kostnader till mellan 20 och 25 miljarder kronor per år, vilket innebär att it är den största kostnaden i staten efter löner och lokaler.
RIKTLINJER BEHÖVS
Riksrevisionen anser att regeringen bör se till att det tas fram riktlinjer för hur myndigheterna prövar om deras it ska utföras internt eller externt. Enligt Riksrevisionens granskning har det stora flertalet myndigheter inte gjort en sådan prövning.
Slut citat computer Sweden

Intressant är att det var riksrevisionen som tyckte att man skulle lägga ut mera på entreprenad. Transportstyrelsen gick vidare och jag antar att regeringen var väl informerad för man gick vidare med anbudsunderlaget som tagits fram. Det finns mera att säga men jag tror inte det är bra att lägga ut myndigheters IT verksamhet utanför landets gränser. Man ser nu hur det går och oavsett om man har säkerhetsklassade personer är de inte anställda av myndigheten. Sverige som land borde sköta all sådan IT själva och man kan säkert göra en stor IT myndighet som tar hand om all IT där det finns olika hemliga papper och det gäller inte bara sånt som försvar och militär har utan all information om alla sorts register. Tänk om och jag tycker politiken måste sätta sig ner och prata med varandra och inte som nu kasta skit. Alliansen bär ansvaret för att man gick ut och upphandlade och nuvarande regering hade brister i implementeringen av alliansens upphandling

En kommentar

  1. Lars Flemström

    Allting har sin upprinnelse, och den här soppan började senast 1 januari 2009, men det kan ha varit ännu tidigare. Även om brottet skedde efter regeringsskiftet, så började den händelsekedja, som ledde fram till brottet, före regeringsskiftet. Man kan inte bara skrika att det var alliansens fel, eller avhumanisera ansvarsfrågorna genom att skylla på nyliberal ideologi, eller dylikt.

    Anna-Karin Hatt (hon heter så) var IT-minister i alliansregeringen, en av fyra centerkvinnor som bör granskas närmare. Även Maud Olofsson, Åsa Torstensson och Annie Lööf – samtliga med koppling till Näringsdepartementet. Jag finner det ytterst märkligt att ingen har granskat de stora omorganisationer som skett inom trafiksektorn och hur Trafikverket och Transportstyrelsen har skött sina egentliga uppgifter, som de är till för.

    Jag finner det också märkligt att ingen har granskat om det finns något samband med det skakiga parlamentariska läget, som har ställt övermänskliga krav på statsministern. Det är väl helt klart att den information, som slutligen når honom, måste filtreras på vägen. Vem har ansvarat för det, så att han inte drunknar i information om mindre viktigt? Vem ansvarade för samma sak, när Reinfeldt var statsminister?

    Jag har också sett att den sparkade generaldirektören Maria Ågren tre gånger under våren 2016 har informerat infrastrukturminister Anna Johanssons närmaste man Erik Bromander om vad som skett, men att han samtliga gånger har underlåtit att föra informationen vidare till ministern. Bromander fick sparken under hösten samma år med en fallskärm på 2,3 miljoner för vad som måste kallas grov personlig misskötsamhet. Han torde också ha varit en av de drivande inom Näringsdepartementet för fullföljandet av upphandlingen.

    Det tippas nu att AJ kommer att göras till syndabock, för att hon varit ovetande så länge, och får gå. Men vem ansvarade för rekryteringen av Bromander till regeringskansliet? Han torde i vart fall inte ha tillhört AJ:s bekantskapskrets. Den aktuella upphandlingen påbörjades före Ågrens tillträde som generaldirektör och avslutades kort därefter. Hon torde ha varit i tidsnöd eftersom bil- och körkortsregistret i Örebro nyligen hade tillförts Transportstyrelsen och det var risk (enligt Ågren) för försening av nya körkort, om upphandlingen stoppades.

    Upphandlingen påbörjades av företrädaren Staffan Widlert, som var gd för Transportstyrelsen 2009 – 2015 och en betydande ledamot i e-delegationen, som hade inrättats av alliansregeringen redan i mars 2009. Nog för att sekretess-läckorna är allvarliga, men det finns en ännu allvarligare säkerhetsaspekt som har kommit i skymundan: Vilken jubelidiot till minister har hittat på att slå ihop bilregistret med järnvägsinspektionen som ansvarar för säkerheten på våra järnvägar?

    Tänk om broraset i Ludvika hade inträffat på Södra stambanan och ett fullsatt X2000-tåg hade kört in i raset med 200 km /h. Transportstyrelsen klarar inte ens sin huvuduppgift, att vara tillsynsmyndighet för säkerheten på landsväg, järnväg, sjöfart och och luftfart. Fortsätt granskningen av alliansregeringens ansvar för de helt vansinniga besluten!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.