Helt fel att lokalisera flygledning till Stockholm

Helt fel att lokalisera flygledning till Stockholm. Nu ska man lokalisera flygledning bland annat från Umeå och några andra flygplatser till Stockholmsområdet. Varför i hela värde behöver det ligga i Stockholmsområdet när man egentligen kan styra flyget från vilken plats som helst. Regeringen har sagt att man ska lokalisera ut jobb från Stockholm. Då är det min uppfattning att man ska börja med att stoppa den centralisering som staden påbörjade under alliansregeringen. Stoppar inte regeringen är detta ett stort självmål. Kan flygledningen skötas i Stockholm kan den likaväl skötas från Umeå eller någon annan plats. De motiv man haft för detta är rena rama lögnen precis som alla andra motiv för centralisering till Stockholm

5 kommentarer

  1. Hans

    Eller varför inte Sundsvall? På Sundsvall-Timrå Airport (Midlanda) finns redan en central för fjärrstyrning av flygplatser där tekniken används för flygplatsen i Örnsköldsvik och hur konstigt det än låter även för Midlanda själv. Linköpings flygplats blir nästa att fjärrstyras från Sundsvall och fler finns med i planeringen. Att Umeå Alvik skulle fjärrstyras från Sundsvall lär bli för svårsmält för politikerna i Umeå men Luleå kanske skulle passa? Umeå är ett självspelande piano med hög svansföring och går inte under om ett tiotal flygledare försvinner från stan.

    Politiker är egentligen ett lustigt fenomen, om vi tar det här med flygskatten så gick kommunpolitikerna i Umeå i taket och menade att industrin och folket kommer att överge Umeå och Norrland om den införs. Det kan bara vara politiker som tror att +80 kr på flygbiljetten skulle få katastrofala konsekvenser för en hel landsända! Och så nu då detta med att Alvik ska fjärrstyras, jag håller med dig om att flytta till Stockholm vore att slå folket på käften men att en flytt från Alvik skulle innebära hot om katastrof som vissa politiker i Umeå ger sken av är synnerligen omoget och rent av patetiskt.

  2. börje

    Det är väl Ryssland som ligger bakom iden att fjärrstyra flygplatser. Då kan de hacka sig in och sabotera både i fredstid och krigstid. Att inte försvarsmakten i Sverige stoppar detta är minst sagt underligt. Vem törs flyga i fortsättningen. / Börje

  3. Lars Flemström

    Förslaget till flygskatt är ett av de få förslag med ursprung i Mp som jag stödjer. Det är en i högsta grad Norrlandsvänlig skatt, eftersom skatten per kilometer sjunker med avståndet. Vilket inte är fallet med kilometerskatten för bussar och tåg. Flygskatten är också rätt ur miljösynpunkt, eftersom det är vid starterna som de största utsläppen under hela resan sker.

    Det går åt mycket energi vid stigning till flyghöjd 10.000 meter, där luftmotståndet är lägre än vid marknivå. Dessutom behöver flygskatten inte få fullt genomslag på biljettpriset med ett mer rationellt flyglinjenät, som skatten kan bli ett incitament till. Det behövs en bättre balans mellan flygsträcka och marktransportsträcka än vi har med en flygplats i varje buske Med en koncentration till färre flygplatser kan man köra med mer ”miljövänliga” flygplantyper (med mindre utsläpp per passagerarkilometer), och ge bättre service och ökad säkerhet mot sabotage och terroristaktioner.

    Eftersom flyget är en så stor miljöbov måste trafiknyttan vägas mot miljöpåverkan. Och då handlar det både om att välja andra trafikmedel, när man kan. Och om åtgärder inom flygbranschen själv, där flygskatten kan bli ett viktigt incitament till förändringar. Det gäller särskilt långlinjerna till övre Norrland, där jag inte ser några stora passagerartapp för flyget ens om Norrbottniabanan byggs. Det behövs i princip en helt ny järnväg mellan Härnösand och Hudiksvall för att konkurrensytan mellan flyg och tåg ska påverkas mer än marginellt. Tågresan mellan Härnösand och Hudiksvall borde inte ta mer än 50 minuter, inkl. uppehållet i Sundsvall, vid maxfart 200 km /h, mot idag 1 tim 58 minuter.

    Med en klok trafikpolitik räcker det med två, eller högst tre flygplatser i Västerbottens län, nämligen Umeå, Gunnarn (som ligger i Storumans kommun, längs vägen till Lycksele), och eventuellt även Skellefteå. Mot ovanstående bakgrund ser jag som en självklarhet, att ska det bara finnas en enda flygledningscentral i Sverige, så ska den ligga i övre Norrland, förslagsvis i Gunnarn. I den landsända, där flyget gör störst nytta, om vi talar om inrikesflyget, ska jobben inom flyget finnas.

    Dock tycker jag inte att det räcker med en ena flygledningscentral för hela landet. Det behövs minst fyra. Men ska det vara en enda ska den inte lokaliseras till Arlanda, som kommer att vara första storflygplats, som erövras av fienden vid ett eventuellt krig. Nog för att jag tycker att Nato-lobbyn målar fan på väggen med Ryssland och Putin, men vi bör inte vara naiva och helt bortse från Rysslands strategiska intressen om landet tvingas in i ett krig. Försvars- och säkerhetspolitiska intressen. och även rena driftsäkerhetsmässiga hänsyn, talar för flera flygledningscenraler. Vad händer om en flygledningscentral, och det är den enda, slås ut?

    Det ständigt lika inkompetenta Trafikverket har velat minska antalet tågledningscentraler från åtta till fyra, men har för tillfället dragit tillbaka förslaget efter hård kritik. Sveriges nordligaste tågledningscentral ska inte ligga i Gävle. Förslaget var särskilt utmanande, när hela Inlandsbanan saknar ett effektivt och modernt tågledningssystem. Funnes ett sådant skulle Inlandsbanan fungera bro som reservbana för godstrafiken vid störningar på Norra stambanan. Enligt min mening behövs tre nya tågledningscentraler , nämligen i Storuman, Ludvika och Emmaboda (i sydöstra Småland), med möjlighet för angränsande ledningscentraler att ta över om en tågledningscentral slås ut.

    Det är inte acceptabelt att 1 / 4-del av all tågtrafik lamslås om en tågledningscentral slås ut, vilket skedde nyligen när tågledningscentralen i Norrköping drabbades av ett strömavbrott. Den av mig föreslagna nya tågledningscentralen i Storuman skulle vid normal drift styra Inlandsbanan Gällivare – Östersund, Norra stambanan Bastuträsk – Mellansel, tvärbanan Storuman – Umeå samt Bottniabanan / Ostkustbanan Umeå –

Lämna ett svar till Lars Flemström Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.