Kommer Sävarbona åka tåg in till Umeå
Kommer Sävarbona åka tåg in till Umeå? Nu planeras för Norrbotniabanans dragning norrut och det första samhälle man når är Sävar. Där har förslaget varit att dra järnvägen öster om E4 med resecentrum. Det har även förts fram synpunkter om ett västlig läge för att nå Norra Skogsägarnas anläggning sågen. Det har jag inte satt mig i tillräckligt för kunna säga vad som är bäst.
Som jag skriver i rubriken har jag funderat mycket om Sävarborna kommer att åka tåg in till Umeå för att jobba eller handla och likadant för de som ska till jobbet i Sävar. När Botniabanan byggdes fattades beslut att inte bygga ett resecentra i Bjästa dit det är ca 20 km från Örnsköldsvik och Umeå Sävar ca 16 km. Orsaken till att man inte skulle åka är tiden. Först ska man på något sätt tas till det resecentrat och dit kan man cykla eller gå men troligen med bilen. Tåget stannar vid Centralen eller Umeå Östra. Jobbar man på Nus där man inte behöver byta transport till jobbet går det säkert bra.
Men för att åka och handla tvivlar jag på tåg då det är lätt att ta sig till Ersboda med bil direkt till butiken och samma sak till handelsområde Syd. Sedan är jag ganska säker på att det blir förändringar för bussarna. Jag tror inte man trafikerar dubbelt.
Tågen kommer säkert att ha en timmes turtäthet medan bussturerna går oftare. Jag vet inte men tror att bussarna går genom Sävar och sedan snabbt i till stan där man når Ersboda lätt och sedan till Universitetet och NUS. Det finns självklart fördelar även med järnvägen men är de så stora att folk väljer tåg i stället för buss eller bil har jag svårt att tro då jag är säker på att tiden från bostaden är längre till besöksplatsen med Järnvägen än framför allt bilen.
Till Ersboda är det för många runt en mil, det tar mindre tid med bil än för oss i Umeå när vi ska transporteras mellan stadsdelarna. Det är avvägningar som måste göras men ett resecentra är en dyr anläggning och det ska kommunen betala. Jag har inte hört vad landstinget tycker som betalar tågen som det är på Botniabanan. Ett stopp i Sävar gör att tiden för tågen behöver ett stopp till och då blir restiden för Robertsforsborna och andra orter längre.
Det fanns i alla fall studier tidigare när Botniabanan byggdes hur lång sträcka det blir fördelar med tåg i stället för med buss som gjorde att Bjästa inte kunde få ett resecentra och Bjästa har knappt 2000 invånare och Sävar tätort har runt 3000 invånare och kommer att växa men hur långt från resecentra.
Visst ska kommunen satsa på kollektivtrafik men jag tror inte järnvägen konkurrerar med bussen på korta sträckor och har bra möjligheter att gå genom områden där folk bor. Visst är det folk som ska åka tåg norrut men minns jag rätt av de pendlingsanalyser vi gjorde under min tid var det inte många som åkte norrut och vice versa. Jag tror också tex. Sj vet hur långt det bör vara till rececentran för tågen. Jag har inte hittat några underlag som visar att tåg är bättre än buss på så korta sträckor som Umeå och Sävar. Ett recentra i Sävar kommer att användas av de som bor i tätorten för Täfteåborna åker inte till Sävar för att åka tåg. Sävar är inte längre bort så där blir elbussar ett miljövänligt transportmedel. Jag är som ni förstår mycket tveksam om Sävarborna kommer att åka tåg.
Senaste kommentarerna