Trafikverket klarar inte av Holmötrafiken

Trafikverket klarar inte av Holmötrafiken. Den lösning som vi fick ta del av när man satte in en bättre begagnad färja håller inte måttet. Mär man visade upp den trodde inte Holmöborna att det var rätt lösning. När den lösningen kom så hade vägverket som senare blev trafikverket på alla sätt försökt bli av med färjeförbindelsen men staten satte till Tage G Pettersson som utredare och hans förslag blev att det var Trafikverkets ansvar vilket bekräftades av regeringen. Nu har jag inte pratat med Holmöborna sista tiden utan kunnat se att det inte fungerar som det ska. Holmön har utvecklats positivt men det kommer att bli negativt då

Trafikverket inte klarar av sin uppgift att ha en bra fungerande färjetrafik. Skulle tro att en del sv orsaken är att de har för lite pengar till drift i Norrland. En mycket sned fördelning där Västerbotten har minst anslag till driften av vägarna och trots att vi har mycket sämre väderförhållanden än tex Halland som får mest pengar till driften per km. Regeringen måste en gång för alla tala om för trafikverket att de ska ha en fungerande trafik till Holmön och att Västerbotten behöver mer pengar till driften då länet i dag definitivt får minst.. sluta diskriminera västerbotteb

10 kommentarer

  1. Hans

    Hej Lennart!

    Varför över huvud taget ha bofast befolkning på Holmön? Är det samhällsekonomiskt lönsamt att ha året runt boende på ön för något tiotal personer? Om det nu i verkligheten rör sig om tiotalet ens, det finns ett antal personer som skriver sig på ön av någon anledning men som i själva verket bor på fastlandet under vintern.

    Att hålla året runt väg till Holmön kostar tiotals miljoner varje år, troligen mer! Två färjor med bemanning när dessa kan gå. På vintern måste ofta isbrytare bryta ränna till ön, när detta inte fungerar är det isväg som gäller och när inte isvägen fungerar ja då blir det svävare till ön och när inget av dessa alternativ fungerar då tar man till helikopter om vädret i övrigt tillåter!

    Förklara gärna för mig här på din blogg Lennart, hur staten kan motivera alla dessa miljoner för att några få personer ska få möjlighet till året runt boende på Holmön när det ska sparas över allt annars i samhället! Trafikverket inför avgifter på sina färjeleder och broar allt oftare, det sägs t.o.m. att Västra länken i Umeå ska bli avgiftsbelagd. Varför inte låta Holmöborna betala den faktiska kostnaden för resan till och från ön, det lär inte bli några 9 kr som det kostar att åka på Sundsvallsbron t.ex. vilken kostade 1,3 miljarder att bygga.

    Och du Lennart, jag tror inte att (S) kommer att tappa särskilt många röster om Trafikverket tar sin hand från Holmöleden!

    Mvh, Hans

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Du kan inte föra ett resonemang som bara gäller Holmön utan trafikverket har ett ansvar för oerhört många öar som Holmön. Trafikverket försökte under min tid att flytta över ansvaret på lommun men en statlig utredning sa nej. Det är trafikverket som har ansvar. Man skulle om
      Man jämför färjan som väg vilket staten har gjort vara oerhört många vägar son staten skulle upphöra att ta ansvar för. Jag tror inte på din ide för du skulle även Holmön helt tappa sin karaktär som besöksmål. Vi ska inte låta staten tappa sitt ansvar för landsbygden och för trafiken till bland annat Holmön. Du vet väl att Holmön haft en strategisk betydelse för försvaret

      • Hans

        Absolut, staten ska inte tappa ansvaret för landsbygden men det får inte gå till ytterligheter där man så att säga slänger pengarna i sjön!

        Ärligt talat Lennart känner jag inte till någon annan färjelinje där Trafikverket har ansvaret och kostnaderna är så omfattande och med en ynka liten trafikmängd som dessutom inte behöver betala för sig. Vad är det som gör Holmön så unik och värdefull att alla dessa tiotals miljoner kan motiveras? Visst, låt färjan gå sommartid och med avgift för resande och fordon, detta skulle göra ön ännu mer attraktiv och unik som sommarö till en betydligt lägre penning för skattebetalarna. Och som du själv säger, ön är inte längre lika värdefull ur försvarssynpunkt, i de fall försvaret behöver besöka ön har man egna färdmedel att ta till.

        Det finns färjelinjer i Stockholmsområdet som drivs av Trafikverket där nyttjarna får betala för att åka med, likaså får man betala för att åka med färjan till Visingsö. Men till Holmön där ska det vara gratis året runt och under mycket svåra förhållanden vintertid som kostar våldsamma pengar, ge klara motiv till varför detta? Trafikverket själva visar tydligt att man ogillar detta förhållande genom att hålla investeringarna på lägsta möjliga nivå.

        Om nu Holmön är så oerhört värdefull för Umeå varför driver då inte kommunen själv färjetrafiken, jag tror knappast staten i dagsläget skulle protestera om Umeå tog över. Örnsköldsvik har åretrunt trafik till Ulvöarna och ingen knorrar över att det kostar att åka dit ut. Kan lilla Ö-vik borde stora Umeå klara av det?

        Mvh, Hans

        • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

          Holmöfärjan är klassad som väg och det är och har varit ett statligt ansvar. Som du resonerar skulle staten kunna helt ge fan i en massa vägar ute i byarna

  2. Hans

    Och du Lennart! Vad får dig tro att Trafikverket skulle ge ”fan” i en massa vägar ute i byarna för att man lämnar Holmön? Det blir ju en massa miljoner ”över” då som Trafikverket kan spendera på vägar ute i byarna! Du har säkert förslag på vägar du kan tipsa Trafikverket om!

    Ha en fin fredag kväll Lennart!

    Mvh, Hans

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Det var en kämförelse, men de har velat att göra om vägar med lite trafik till enskilda vägar. Det är mycket mer folk som färdas på Holmöfärjan än på måbga vägar ute op landsbygden

      • Hans

        Lennart,

        Roade mig med att titta på statistiken över Holmöleden och den visar att år 2018 transporterades det totalt 1375 fordon på Holmöleden varav ”turistrafiken” på sommaren utgör merparten. Det blir i snitt 3,77 fordon per dygn. Räknar vi med att Holmöleden kostar 16 miljoner per år inkl. isbrytare, helikopter, isväg m.m. blir det en kostnad på 11.636 kr per transporterat fordon!

        Som sagt, var hittar vi det samhällsekonomiska ansvaret och motivet för dessa våldsamma pengar på en ”ödslig” ö som skulle må bäst och blomma upp om den blev en utpräglad sommarö i stället.
        En inhyrd färja på sommaren bekostad av Umeå och Länstrafiken skulle kosta betydligt mindre!

        Mvh, Hans

        • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

          Jag vet och kan hur man beräknar nettonuvärdskvoten på vägar broar och transporter över huvud taget. Skulle man gå efter den skulle 3/4 av vägarna stängas av. Så enkelt är det om man ska gå på och räkna samhällsnyttan

          • Hans

            Intressant Lennart!

            Har du någon länk, hemsida eller publikation som har ytterligare information om detta med vägar och samhällsnytta som bekräftar det du säger?

            Mvh, Hans

          • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

            Det får du ta reda på själv men trafikverket har uppgifter på hur man räknar ut bettonuvärdeskvoten som talr om vad samhällsnyttn är med i vårt län är det bara Umeåprojeket och Botniabanan som har samhällsnytta

Lämna ett svar till HOLMLUND LENNART Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.