Järnvägar där tågen kan gå 250km är höghastighetsbanor. Tänk på det när ni säger nej till höghastighets tåg

Man läser till och från insändare som inte vet vad de talar om. Jag menar då vilken standard som ska byggas efter kusten norrut och som heter Norrbotniabanan. Jag har sett insändare där man säger satsa på Norrbotniabanan och skrota höghastighetståg.

Då kan jag tala om att Norrbotniabanan men även Botniabanan där tågen ska kunna köras i 250 km i timmen är höghastighetsbanor. Järnvägar som byggs med den hastigheten är höghastighetsbanor men det finns olika standard som kallas höghastighetsbanor men lägsta gräns för det är 250 km i timmen. Då får man trots allt ökad kapacitet med ERMTS signalsystem. Det är att man kör via datorer och inte ett gammalt signalsystem. EU ska även gå över till ERMTS standard.

Tyvärr köpte man inte in tåg som kan gå så fort när man köpte in tågen för Botniabanan. Norrbotniabanan och alla andra nya järnvägar ska även innehålla signalsystemen med ERMTS vilket gör att man ökar kapaciteten. När Botniabanan byggdes är den för det systemet men när det blev en borglig regering så byggde man inte enligt den standard som är för högre hastighet och inte innehöll de stigningar och kurvradier som behövs för 250 km i timmen. Norrbotniabanan däremot ska byggas för 250 km. Man bröt då även det avtal som fanns att Ådalsbanan som går mellan Kramfors och Sundsvall fick inte Botniabanestandard som fanns i avtalet.

6 kommentarer

  1. Håkan Norén, Nyköping

    De rena höghastighetsbanorna har en helt annan utformning än de standardjärnvägar som som nu byggs i Sverige för 250 km/t (egentligen 249, enligt EU-regler). Ostlänken blir enligt nuvarande planering en dubbelspårig höghastighetsbana för 250 km/t. Nya Ostkustbanan Gävle-Sundsvall planeras däremot som dubbelspårig standardjärnväg i den hastigheten.

    En stor skillnad är att höghastighetsbanor inte kan ta godståg. Orsaken till det är att höghastighetsbanor bl a har för klen banunderbyggnad och för stora stigningar. Jag är inte emot att det byggs nya stambanor mellan de tre största städerna. Men jag är av den anledningen absolut emot att banorna byggs som höghastighetsjärnväg.

    Jag har utvecklat det här i en debattartikel. Den är inte dagsfärsk, men i huvudsak relevant.
    ”Bygg riktiga stambanor för alla sorters tåg” https://www.dn.se/asikt/bygg-riktiga-stambanor-for-alla-sorters-tag/

      • Håkan+Norén,+Nyköping

        Ja, om de uppfyller EU:s alla krav. Som jag förstår gör inte de svenska standardbanorna för 250 km/t det. Men de har förtjänsten att kunna ta alla sorters tåg. vilken inte en ”riktig” höghastighetsbana klarar. Därför pekade jag på skillnaderna. Ostlänken och även Göteborg-Bortås planeras som höghastighetsbanor för 250, medan Nya Ostkursbanan planeras som standardbana för 250.

        • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

          Botniabanan är nog den enda som är bygd för 250km. Ådalsbanan skulle även ha bytts för 250 men när alliansen kom till makten sänkte man den. Norrbotniabanan som man beslutat om ska även den byggas för 250km

          • Håkan+Norén,+Nyköping

            250 km/t har varit standard för nybyggda och ombyggda större järnvägar i Sverige ett antal år (med vissa undantag). Det innebär att bl a Grödingebanan, Svealandsbanan och delar av Västkustbanan har denna standard. Det är dock inte tillåtet att köra mer än 200 för närvarande.
            Fartsänkningen på Ådalsbanan har jag uppfattat som i första hand hade att göra med att det är svår terräng.

          • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

            Det är tillåtet om man har rätt tåg. Botniabanan var den första som byggdes och dessutom med ett nytt signalsystrm. Men Norrtåg valde inte tåg son kunde gå 250 km. Tåg som det var mycket strul med. Jag satt själv i den byggande styrelsen så jag vet mycket väl alla turer med detta. Men det var Banverket som hade ansvar för standarden och dess chef satt också i styrelsen

Lämna ett svar till Håkan Norén, Nyköping Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.