Järnvägar där tågen kan gå 250km är höghastighetsbanor. Tänk på det när ni säger nej till höghastighets tåg
Man läser till och från insändare som inte vet vad de talar om. Jag menar då vilken standard som ska byggas efter kusten norrut och som heter Norrbotniabanan. Jag har sett insändare där man säger satsa på Norrbotniabanan och skrota höghastighetståg.
Då kan jag tala om att Norrbotniabanan men även Botniabanan där tågen ska kunna köras i 250 km i timmen är höghastighetsbanor. Järnvägar som byggs med den hastigheten är höghastighetsbanor men det finns olika standard som kallas höghastighetsbanor men lägsta gräns för det är 250 km i timmen. Då får man trots allt ökad kapacitet med ERMTS signalsystem. Det är att man kör via datorer och inte ett gammalt signalsystem. EU ska även gå över till ERMTS standard.
Tyvärr köpte man inte in tåg som kan gå så fort när man köpte in tågen för Botniabanan. Norrbotniabanan och alla andra nya järnvägar ska även innehålla signalsystemen med ERMTS vilket gör att man ökar kapaciteten. När Botniabanan byggdes är den för det systemet men när det blev en borglig regering så byggde man inte enligt den standard som är för högre hastighet och inte innehöll de stigningar och kurvradier som behövs för 250 km i timmen. Norrbotniabanan däremot ska byggas för 250 km. Man bröt då även det avtal som fanns att Ådalsbanan som går mellan Kramfors och Sundsvall fick inte Botniabanestandard som fanns i avtalet.
Senaste kommentarerna