Det går inte att Bygga en bro över Kvarken men en fast förbindelse där tunnel finns med till stor del,blåst och sjöfart är hinder

Det är många som ställt upp till en bro till Finland. Men det går inte att bygga en bro till Finland och det är främst två saker som säger att det inte går vilket Kvarkenrådet tittat på för många år sedan. Jag kan första bara säga att det är partier som sagt att just vi har drivit det och vi var först. Det är bara att titta i historien då säger jag att Kvarkenrådet var först.

Det går som sagt inte att bygga en bro av två orsaker och ett är att det blåser alldeles för mycket och då har man varit tvingad att stänga med alla det risker som finns för blåsten. Den andra orsaken har att göra med sjöfarten och de olika vattenstånden som finns och båtarna går på de djupaste vattnen. Utredningen som är ganska år på nacken sa att man ska diskutera en fast förbindelse i stället och då skulle man köra i tunnel men måste upp på en del ställen klara ventilationen i tunneln och dessutom skulle det vara billigare med tunnel för 15 år sedan och den kostnadskillnaden är säkert större idag då nya material tillkommit.

Jag hoppas att alla nu övergår till att säga vi ska ha en fast förbindelse till Finland och inte en bro för det får man inte nog stor samhällsnytta till. Jag har inte läst de som nu senaste lanserade bro frågan hade tittat på detta för då hade man inte nämnt bro. Jag tror också att man måste gå till Replot och spola Vasa om de inte blivit en kommun innan dess men det är i stort sett halva vägen dit jämfört med Vasa. Däremot tror jag också man måste ta hänsyn till vad som främst behöver göras för vägåtgärder om man går till Replot som tillhör Korsholms kommun. Då ska man genom ett område som är klassat som världsarv vilket jag inte tror är det lättaste. Man ska även flytta stora delar av transporlogistiken från Vasa till Korsholm vilket innebär stora kostnader för Österbotten

Bara en vädjan från en som kämpat i minst 30 år för förbindelserna över Kvarken och ska jag vara ärlig var inte uppbackning från Svensk sida särskilt stor. Försök sansa er och fundera över hur den blir bäst för relationerna mellan länderna där just nu är gränserna stängda mer än någonsin för ett virus. Vi måste kunna visa på samhällsnyttan också i båda länderna i kampen om väg och järnvägspengar

2 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.