Nu gäller det att få riktig fart på snabbladdningar för el bilar. Vem har ansvaret

Det blir fler och fler elbilar som säljs och det är självklart bra för miljön för att inte säga mycket bra. Jag har en god vän i den tidigare Riksdagsmannen KG Abramsson som har en elbil. Han har berättat för mig att det svårt att få tag i laddstolpar här i stan som har tillräckligt med kräm för en laddning på mellan 2 och 3 timmar och dessutom där det fanns stolpar var det begränsad parkeringstid. Här bör man omedelbart försöka få fram laddstolpar med tillräckligt kapacitet för att ladda. Jag vet inte men tror det finns i parkeringshusen.

För nyproduktion av bostäder bör även fastighetsägarna ordna laddstolpar för ”snabbladdning”. För det ska även finnas laddstolpar för hyresgäster. Hur man betalar för strömmen eller som det är drivmedlet vet jag inte men självklart ska det betalas. Jag tror att efterfrågan på laddplatser kommer att öka snabbt nu när folk börjar resa betydlig mer efter att pandemin är över så det är bråttom. Här borde man snabbt hitta lösningar mellan de som äger parkeringarna och de som säljer el. De tidigare laddningsstolpar som finns tar det alldeles för lång tid att ladda vid. Det behövs en väl fungerad infrastruktur för bilar som går enbart på el och Umeå som en kommun som satsar på miljö ska man kunna bo och komma till som är gjord för elbilar

2 kommentarer

  1. edor

    Såg debatten i riksdagen beträffande just detta. Det var vänsterns Jens Holm som ställde frågor till den ansvarige för detta, energininister Anders Ygeman. Frågorn var både om laddstolpar, mängden av dessa, vill säga tillgängligheten samt betalningen. Holm ifrågasatte det system som nu finns med en rad olika betalmöjligheter. Ygeman verkade inte ta detta på allvar. Ett skäl till hans undanflykter var att han menade elbilarna kunde gå längre och längre på en laddning. Det var inget svar. Likaså hur man betalar, det gick inte få något vettigt svar från Ygeman. Jag tycker han uppträdde rent ut sagt uselt, nonchalant och icke värdig det han han är tillsatt för. Intrycket av Ygeman som har ansvar för detta var långt från tillfredsställande.
    Men du håller givetvis inte med.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Jag tror inte det är staten som har något ansvar för detta. Skulle tro att det är elbolagen som drar fram strömmen och det är de som ska laddas snabbt. Det är både styrkan och säkringarnas storlek. Tesla tex har ju egna laddstolpar vid korvbiten på Avion men det är ont om dessa i centrala stan. Jag hoppas att det blir ett ansvar för fastighetsägarna om de ska få hyra ut i framtiden. Jag tror det finns vissa statsbidrag för laddstolpar

Lämna ett svar till HOLMLUND LENNART Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.