Mycket dåligt vägunderhåll och en färja till Holmön som inte fungerar så fungerar Trafikverket i länet

P4 Västerbotten har i över en vecka tagit upp det med de dåliga vägarna i länet. Vi har haft dåliga vägar under mycket lång tid. Orsaken är ganska enkel nämligen att det är för lite pengar. Det är också det svaret radion får när man frågar folk som har centrala roller. De menar att regeringen måste tillföra mer pengar. Det är klart att vägarna i länet bara blir sämre och sämre och så har det varit under mycket lång tid säkert i minst 20 år. Västerbotten är det län så får minst pengar av alla län när det gäller anslaget ur den budget som man fått sig tillsänt från regeringen. Det hjälper då inte om man får mer pengar från regeringen och har samma fördelningsnyckel som nu. Det har sett likadant ut oavsett vilken regering vi haft så har Västerbotten haft minst pengar i drift och underhåll per km väg.

Som ni säkert förstår så förfaller vägarna undan för undan så länge inte Trafikverket inte förändrar fördelningen av pengarna mellan länen i Sverige. Jag tycker det måste bli en förändring som regeringarna gör när man anslår pengar till trafikverket. Det är klart att det blir län som blir förbannade men det finns en lång skuld som Trafikverket har när det gäller vägarna i vårt lån. Nu har man fått mer pengar till drift och underhåll så man har chansen att visa på en vilja att ta sig an länets vägar.

Trafikverket fick även efter 2007 det långsiktiga ansvaret för färjetrafiken till Holmön. Utredare var tidigare statsrådet Tage G Pettersson som hade fått uppdraget under S-regeringen att utreda detta. Utredningen var klar under den borgliga regeringen men de lyckades inte få Trafikverket att komma med en långsiktigt hållbar utveckling. Läste i tidningen att Helen Lindal (c) skulle ta upp detta med Eneroth men varför såg hon inte till att den borgliga regeringen fixade en hållbar färja till Holmön. De Trafikverket har under alla år sedan Tages utredning antogs av alliansregeringen försökt krypa ut ur regeringens beslut. De färjelösningar som man kommit med har varit mycket bristfälliga och de skyller även där på att en ny färja blir för dyr. Det ser precis som om de tänker göra på samma sätt som när det gäller vägarna att få folk att flytta för då behövs inga kommunikationer. Trafikverket klarar inte av de uppgifter man fått av regeringen för vägar och färjan till Holmön. Planera om resursfördelningen av driftanslagen så att en större del av pengarna kommer till länet

4 kommentarer

  1. Ulf Parde

    Om Socialdemokraterna får igenom sin önskade satsning på höghastighetståg kommer det att bli ännu sämre med underhåll till vägar och färjor.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Det tror inte jag alls. Orsaken är att mycket trafik kommer att flyttas över från vägnätet och då behövs mindre underhåll

      • Krister

        Men så konstigt svar. Aldrig någonsin under de senaste 150 åren (och antagligen mycket längre) har biltrafiken minskat på våra vägar.
        Självklart kommer den inte att göra det nu heller, även om galenskapen med höghastighetståg skulle drivas igenom. Det enda sättet att faktiskt minska trafiken på vägarna är genom MP:s politik, då hamnar vi ju tillbaka på 1800-talsnivå, med hästar och vagnar. Men jag tror knappast att det är din strävan, Lennart. Du vill ju öka industrin och jobben, speciellt här i Norrland. Och då kommer biltrafiken att öka, så se till att det tas höjd för underhåll, annars kommer alla vägar att se ut som dem du beskriver till Långvattnet

      • Ulf Parde

        Mindre underhåll på vägnätet (som ju på många håll i norr redan är alldeles för lite) är det sista vi önskar. Är det vad vi har att se fram emot om socialdemokraterna får fortsätta att styra? Jag undrar hur pass genomtänkt Holmlunds svar här var?

Lämna ett svar till Ulf Parde Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.