Vilka bilar är miljöbilar, det ändras ofta

Vilka bilar är egentligen miljöbilar. Det ändras ständigt och jag tycker det är märkligt att man inte inom EU en gång för alla kan enas om en klassning vad som är miljöbil. Jag tror dessutom att det är enbart drivmedlet som ger bilen en klassning som miljöbil. Nu har det kommit ett direktiv från EU att Biogasbilar inte längre är en miljöbil. När jag köpte min första Kia var det en Venga disel och då var den klassad som en miljöbil.

Jag kände direkt att det troligen inte var en miljöbil då den var svår att få upp temperaturen på vintern. Det var under en tid vikten som hade en stor del att bilen blev klassad som miljöbil. Idag har jag en Kia Niro hybrid och det är en miljöklassad bil då den går delvis med hjälp av el och batteriet laddas av sig självt vid körning. Jag tycker kunskapen har hunnit så långt vad som är en miljöbil att man inom EU en gång för alla borde definiera vad som är en miljöbil. Jag tror på el som drivmedel men det behövs nog även att fler typer av bilar blir miljöbilar. På bensinbilar gör man idag en inblandning av etanol för att få ner förbrukningen av fossila drivmedel. Men nog borde väl produktionen av bilar få någon del av klassningen av miljöbilar

Så här har SvT text skrivit om det förslag som nu kommer om biogasbilar.

Förslag: Biogasbilar ej miljöbilar
Ett nytt förslag från regeringen
skulle innebära att biogasbilar inte
längre räknas som miljöbilar,
rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Förslaget kommer efter ett EU-direktiv
om bland annat miljökrav vid upphandling av bilar, och skulle ändra miljöbilsdefinitionen. I stället
skulle elbilar och eventuellt vissa laddhybrider och vätgasbilar klassas
som miljövänliga efter årsskiftet. Det väcker kritik. -Förslaget är dumt,
eftersom även biogasbilar är ett bra miljöval, säger Mats Ola Larsson, forskare på IVL Svenska miljöinstitutet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.