Idag kommer EU med besked om hur vi ska minska utsläppen, men de ska inte lägga sig i hur vi sköter skogen som finns

Idag får vi veta hur EU ska komma med mål om hur man ska minska utsläppen. Det måste göras många saker nu om vi inte ska gjöts jorden obeboelig för levande. Vi har ju sett hur hårt detta slår mot olika delar av världen. Hur man ska få EU länderna att vidta de åtgärder som behövs får vi väl se. Sedan om man ska lyckas då ska men ge fasen i den Svenska skogen annars måste Sverige fundera på vad vi ska göra åt EU. Det är i Sverige det finns kunskap om skogen och det är väl bara i Sverige, Finland och Norge det finns skog och skogen är viktig ur miljösynpunkt och EUs experter vet inget om skogen. De andra Europeiska länderna har avverkat sin skog för länge sedan.

Så här skriver Omni om det som händer i dag inom EU.
I dag ska EU-kommissionen presentera sin plan för hur målen om minskade utsläpp ska nås. Det väntas bli den mest ambitiösa klimatlagstiftningen som någonsin lagts fram, skriver Politico.
Målen är redan satta: År 2030 ska EU ha minskat utsläppen med 55 procent jämfört med 1990 och år 2050 ska unionen ha nollutsläpp.
För att nå dit kommer kommissionen föreslå ett omfattande paket med lagar och regleringar som presenteras under en tre dagar lång serie av pressträffar. Det handlar om omfattande förändringar av bland annat transporter, resor, industrier, jordbruk och utsläppsrätter.
Pressträffen inleds vid lunchtid.

10 kommentarer

  1. Björn

    Skogsbruksplanen är en katastrof för oss i Sverige. Mer nationalparker är bra, men värdet på ytan som konfiskeras måste givetvis ersättas fullt ut till markägaren.
    Vad tycker du Lennart att vi kan göra åt Eu som du skriver? Ingenting, om jag får svara på min egen fråga.
    Swexit? Nä, helt omöjligt ekonomiskt med tanke på det nyss klubbade stödpaketet som gjort oss skuldsatta för överskådlig framtid.
    Möjligen så kan vi lämna in en protest mot skogsbruksplanen, men konkret så har det föga betydelse.
    Tyvärr så har vi nog öppnat upp för en beskattningsrätt på Eu-nivå inom en snar framtid.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Det beror på vilken skogsbruksplan du menar. Jag har skogsbruksplaner som gäller och dessa kan ju ingen ändra på. Jag bestämmer hur jag ska planera och har nu valt någon ny modell av plantor som skogis tagit fram. Nu kommer jag inte ihåg vad den hette, lite dyrare men man ska få bättre tillväxt och jag tror det är något gödsel av någon sort. Växer plantan lite snabbare får man även mindre sork angrepp. Men det är som jag skriver i bloggen inte många länder som har skog som näring. Man får väl kräva något som slår mot jordbruket i de stora EU länderna som stt subventioner på vin odlingar och även andra grödor tas bort, ingen antibiotika i kött som säljs och vi ska även ha jakt på säl och skarv och att köttet från säl får tas till vara och säljas. Det finns mycket man kan förhandla om inom jordbruksnäringen för även övergödningen är ett hot. Press och förhandlingar ska stopp den sanslösa förslaget om skog. Kan knappast tro att våra ledamöter har varit i kontakt med regeringen utan till stor del inte varit nog aggressiv men fattade jag det rätt har det skjutits på framtiden men vet inte varför

  2. Sven

    Håller helt med dig katastrof när EU lägger sig i detta . Men det är ju ungefär som när MP tror sig veta hur jordbruket funkar och far fram med totalt fel fakta . Allt de gör verkar vara utan konsekvensanalyser

  3. Lars Gidlöf

    Hej

    Tror inte alls det blir så skadligt för Sveriges skogsbruk som ni vill ha det til. Jag vet då de införde krav på lgåsvavligt bränsle för fartyg så skrev du att det skulle bli en katastrof för svenska skogsföretag och att det skulle bli så dyrt. Jag hävade motsatsen men då skrev du att jag inget visste. Framtiden visade sig ju inte alls att det blev så mycket dyrare, och det visste jag pga mitt yrke och min erfarenhet.

    Men en sak vet jag, färjan som kommunen bygger, den kommer bli väldigt dyr i drift

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Den blir billigare i drift än de båtar som finns nu. Alla som har synat färjan inkl EU har insett att det är världens miljövänligaste båt. Här skulle båtarna gå på lågsvavlig diesel medan man i medelhavet och utanför seca området som i Norge fick köra på tjock olja. Det blev en mycket snedvriden konkurens och det blev dyrbarare i våra farvatten

      • Lars Gidlöf

        Hej

        Världens miljövänligaste båt, konstigt, för de båtar jag övervakat under byggnation är helelkektriska, dvs säga helt utsläppsfria så nog är de mer miljövänliga än Wasalines båt.

        Sen så är bränsleförbrukningen inte allt, färjan kommer bli mkt dyrbar, detta pga komplex teknik, mycket mer omfattande klassinspektioner då det är mycket mer utrustning ombord på den nya och sen en sak.
        Hur har Wasaline tänkt sig försörjning av LNG till henne? Är det tänkt det skall till en LNG terminal i Vasa eller Umeå och skall då en specifik LNG tanker transportera LNG från Ryssland eller Norge? Det blir inga billiga bunkertransporter.

        Nej, LNG är inte framtiden, i Norge har de slutat bygga med LNG drift då det endast minskar CO2 utsläppen med 20 %

        • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

          De uppgifter vi har så finns inga helelektriska båtar som drivs enbart med el. Det behövs för mycket batterier för att köra även över kvarken där blev det inte en färja enbart med el

        • Sven

          Vore intressant att få mer info om de båtar du tittat på som är helelektriska, ge mig info var jag hittar info om dessa.Eftersom jag är i branchen och mig veterligen finns inga som skulle klara Kvarken

          • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

            Det finns inga båtar som bara går på el på längre sträckor

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.