Nu är det sluttankat med 95 oktanig bensin utan nu blir det E10

Nu är den 95 oktaniga bensinen ett minne blott. I går tredde nya regler i kraft när det gäller bensin och den gamla bensinen ska nu ha en inblandning upp till 10% etanol och då kommer den att heta E10. Det här är ett miljöbeslut. Förändringen är en del av den så kallade reduktionsplikten som tvingar bränsletillverkare att blanda in mer förnybara drivmedel i bensin och diesel.

Det här ska ha stor miljöeffekt och motsvarar mer än nyttan från alla landets elbilar, enligt organisationen Drivkraft Sverige. Andelen biodrivmedel ökar även i diesel – från
21 till 26 procent. Däremot har jag inte läst något om att alla bilar kan ju inte gå på E10 men vart man får reda på om ens bil går på detta tror jag inte och om man då måste tanka bilar som inte går att köra med E10 med 98 oktanig bensin. Det finns ju även andra saker som gräsklippare eller andra saker som ska ha oljeblandad bensin går det att blanda med E10. En sak är säker och det är att informationen varit usel.

Jag tror dock att alla bilar som är tillverkade efter 2011 om jag minns rätt ska kunna köras på E10.

13 kommentarer

  1. edor

    Det här är ju en (informations) blunder i flera avseenden. Jag menar minskade utsläpp, men bilens data anges från den gamla 95-oktaniga. Vill säga bilens angedda sifrror (tidigare sålda) betr utsläpp stämmer då inte med den nya bensinen. Detta är uselt skött.

  2. Kenth

    Bara för att vi skall rätta oss efter
    vad politiker bestämmer om tycker
    är bäst…
    Lilla Sverige vad gör vi för skillnad
    i världen att bli ledande i miljöfrågor
    då de andra länder bara skrattar åt oss och
    kör på som vanligt.

  3. Brorson

    De flesta bilar tillverkade efter 2000 kan köras på E10, vissa fabrikat startade 1998, någo enstaka (Volvo?) ännu tidigare. Jag har sett en lista på nätet, där det även framgår vilka modeller tillverkade efter 2000 som inte kan köras på E10, även om de flesta modeller av samma fabrikat klarar det. Regeringen har nyligen infört en särskild straffskatt (malus) på en bilmodell, som har lgästa inköpspris som ny (119.000 kr), lägsta förbrukning i storleksklassen (under 0,5 liter /mil) och lägsta CO2-utsläpp. Är det så man finansierar Bolunds dröm om hundra procent eldrift, genom att straffbeskatta halvfattiga pensionärer, som hade tänkt att en ny och förhoppningsvis bekymmersfri bensinbil skulle bli deras sista bil i livet? Om det verkligen finns en chans till en come back för S i nästa val, så torde det vara utan MP;

  4. Sven

    Sen kan man ju fråga sig om det är ok att tillverka Etanol av livsmedel.
    Sen vill ju då inte EU klassa biobränsle som ok att använda.
    Varför lyssnade inte våra politiker på Björn Gillberg istället ,metanolen hade ju bättre på alla plan.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Det där med etanol har du rätt i men vad händer där man odlar sockerrör i stället. Jag vägrade att Umeå skulle gå in med mer pengar i SEKAB och det var vinst

      • Sven

        Där man odlar sockerrör skövlar man skogen och odlar till näringen är slut och då skövlar man ännu mer skog.

        • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

          Så är det och man har inget heller som binder vattnet och grundvattnet sjunker

  5. Olle BK

    Inte många klippare som går på oljeblandat, däremot trimmers och motorsågar.
    Tur det finns akrylat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.