EU vill att alla personbilar och lätta lastbilar som produceras från 2035 ska ha noll utsläpp, hinner Europa ställa om?
EU kommissionen vill ha noll utsläpp på nya bilar från 2035. Det låter intressant men är det genomförbart på bara 14 år. Om det ska lyckas då måste det för det första finns tillräckligt med el och som produceras på ett sätt som gör att utsläppen bara flyttas från bilarna till energiproducenterna. Det här måste man mena allvar eftersom EU kommissionen har skickat ut en remiss om nollutsläpp av nya personbilar och lätta lastbilar från 2035. Förslaget innebär att hybrider, biobränslen, biogas försvinner. Kvar blir EL eller Vätgas. Frågan jag ställer mig är etanol inte längre ett nyttigt bränsle som man nu spär ut bensinen med. Finns det tillräckligt med batterikapacitet och alla metaller som behövs för tillverkning av dessa och finns det fungerande återvinning.
Nu kanske ni tycker att jag låter som en bakaåtsträvare men det är jag inte. Jag tror nämligen att det kan bli ett djävla liv när man ska öppna en massa gruvor runt om i Europa om man inte blir behövande av malmer från länder där miljöfrågor ligger lågt på dagordningen. Ska Europa ensamma skrota bilar som går på fossila bränslen måste man också vara helt självförsörjande på alla detaljer i bilarna. Löser man bristen på tex halvledare som man inte har egen försörjning av. Så kan det komma politiker i Asien i Nord och Sydamerika som inte tar miljöansvar och kan man då hindra importen av nya bilar. Det låter mycket spännande men det är oerhört mycket som ska falla på plats och man får inte fatta beslut som hindra utveckligen och enbart fokuserar på el och vätgas. När man ska driva igen den här typen av beslut måste man även ha expertisen och forskningen med sig. Sist men inte minst kan man få riktiga remissvar och finns det tillräckligt med kunskap så att det blir bara ett tyckande.
Senaste kommentarerna