Järnvägstrafik är en systemtrafik men så funkar det inte

Att åka järnväg är ganska bekvämt i alla fall från Umeå ned eller upp till Kramfors. Vi har åkte den vägen med SJ snabbtåg alldeles nyss och från Umeå till Kramfors tar det 1:28, Kramfors Härnösand 23 min Härnösand Sundsvall 1:03 och Sundsvall Hudiksvall 1:03 Hudiksvall Söderhamn 28 min. Sedan var det en omväg medan det pågår banarbeten.Det här visar att det är många sträckor som måste åtgärdas nu och som egentligen borde var färdigt senast när Norrbotniabanan är klar upp till Skellefteå.

Nu har regeringen begärt att vi i Norr ska visa vart det saknas åtgärder. Det är en allvarlig brist om inte Trafikverket vet detta och kan tala om det för regeringen. Järnvägstrafik är ett sammanhängande system och ska det fungera måste det till massor med åtgärder. Kan påminna att när Botniabanan byggdes påtalade vi redan då att kapaciteten genom centra stan i stort sett från Godsbangården förbi centrum och Strömpilen räcker inte till idag. Det märkligt att man inte lyssnade och byggde bort det direkt för det har blivit mycket mycket billigare än bygga när det pågår full drift. Systemet med årliga anslag i budget är fel. När Botniabanan byggdes i bolag kom inte det problemet och budgeten hölls med de index som man fick för alla dessa tunnlar genom höga kusten.

Bilda bolag för byggandet av järnvägar så man kan ha ett sammanhållet byggande som vi hade på Botniabanan. Vid det avtal som Botniabanan hade med regeringen skulle Ådalsbanan byggas med Botniabanestandard men det brydde sig inte Alliansregeringen om utan man drog ned standarden men så fungerar inte järnvägssystemet från Uppsala och norrut till Kramfors.Det måste åtgärdas nu och samma standard måste gälla för systemet om det ska fungera. Jag kan även konstatera att ju längre söderut man kommer finns det fler viltstängsel än efter Botniabanan. Frågan för mig är om trafikverket har kunskapen om planering och hur det fungerar i verkligheten. Min erfarenhet är att det var bättre förr när man hade ett vägverk och ett banverk. Planeringsförutsättningarna är olika för väg och järnväg.

Infrastrukturen är oerhört viktig för ett land som Sverige. Det måste bli ett slut på diskrimineringen av Norrland när det gäller både järnväg och vägsystemet. Västerbotten har minst per km av alla län till underhåll av vägsystemet. Nu utvecklas får basnäring oerhört snabbt och koldioxidfritt och då är det järnväg eller sjöfart som ska fungera. Trots destination satsningar som måste göras på järnväg räcker inte kapaciteten till utan Sjöfartsnäringen måste även utvecklas med miljövänliga båtar om godset ska komma in ut i Sverige. Det finns mycket att vinna miljömässigt med båtar och järnvägar men självklar ska även lastbilar i framtiden gå på nya energislag som el

En kommentar

Lämna ett svar till Ove Åström Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.