När man tar dom över ett Kalkbrott kan Mark och miljööverdomstolen väga in allmänna vägar i beslutet mot företaget

Ja dessa miljödomstolar kan de bedömma om statens vägar räcker till Ta galleria kalbrytningen på Gotland. I första instans blev det ja men Mark och miljööverdomstolen blev det nej på grund av att det blir mer tunga transporter. Visst är det när man bryter så mycket kalk det förstår säkert alla. Men hur kan det vara bolaget som har ansvaret för vägarna det måste ju vara Trafikverket om det är allmänna vägar för det har inget företag med att göra.

Som det är beskrivet i Omnis artikel tolkar jag inte att det är interna transporter i kalkbrottet. Det gäller transporterna utanför då man skriver om trafiksäkerhetshöjande åtgärder och då är det självklart allmänna vägar. Jag tycker det låter märkligt att dessa åtgärder på allmänna vägar ligger ansvaret på väghållaren som troligen är Trafikverket eller kommunen

Så här beskriver Omni Mark och Miljööverdomstolen ärendet.

Mark – och miljööverdomstolen ger
företaget SMA Mineral avslag på
ansökan om att tiofaldigt utöka
kalkbrytningen utanför Klintehamn på
Gotland, rapporterar lokala medier.

Domstolen sade 2019 ja till att utöka
företagets tillstånd från 95 000 till
900 000 ton sten om året. Beslutet
överklagades av flera privatpersoner
och organisationer, bl.a. på grund av
det ökade antalet tunga transporter.

Domstolen konstaterar nu i domen
att det inte fanns ”tillräckligt konkreta förslag på genomförbara
trafiksäkerhetshöjande åtgärder”. Slut citat Omni

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.