Cyklister saknar i många fall vilka regler som gäller för dem och tror att de har företräde vid varje övergångsställe

Är det inte dags att lägga lagar som ska gälla cyklister. Man har gjort det för de som kör el cykel och det bör finnas mer för vanliga cyklister En sak som främst tänker på är detta med att cyklisterna gör på övergångsstället där det inte är fördelar för cyklister. Jag körde i tidigare i veckan Axtorpsvägen mot universitetet och då när jag kom in mot rondellen kom en cyklist i full fart och körde över mitt framför nosen och jag fick bromsa. Där har cyklisten inte företräde.Sedan körde samma cyklist i fullfart ned mot sjukhuset och mitt framför ingången finns ett övergångsställe körde han över där i full fart och jag hade inte en chans att se honom men fick panikbromsa två gånger för att inte köra på honom. Inte där finns en cykelöverfart. Jag vet inte om de som är ute och cyklar inte är läskunniga eller vad det beror på. En del bilister är en del av orsaken nämligen att de stannar. Jag tror att det enda som kommer att gälla är att de som cyklar på ett övergångsställe får ordentliga böter. Det kan inte bara vara de som kör motorfordon som ska straffas när man bryr mot trafikregler utan det bör även anarkister på cykel som bryter mot regler. Jag tycker det är fel som det nu är att man låter en grupp som är ute i trafiken får göra och bete som om som man nu gör. Böter så det svider är nog enda botemedlet eftersom de inte kan läsa de trafikmärken som finns. Det finns också risker bilförarna är det som måste hålla trafikreglerna

När det så gäller planeringen i Umeå förstår jag jag hur man lägger nyplanerade och byggda busshållplatser som gör att det mycket lätt blir köer bakom bussarna där bilarna står bakom bussarna och släpper ut avgaser. Efter Strombergs väg som går från NUS mot Mariehem har man lagt busshållplatser invid ett övergångsställe där det öven finns en refug som gör att det inte går att köra om. Det blir att stå och vänta tills bussen åkt iväg. Vid högtrafik blir det fort långa köer. Dessutom kan det dyka upp en cyklist som kommer och kör över i full fart där inte cyklisten har företräde och kör in direkt efter busseb

2 kommentarer

  1. Björn

    Det blir ofta den här diskussionen, alla tycker att alla andra gör fel. Har haft många diskussioner med bilister och cyklister där alla har haft helt fel uppfattning. Det finns fina informationshäften hos trafikverket som förklarar de flesta situationer för det är inte helt enkelt överallt.

    Det händer minnst fem gånger varje dag att jag får bromsa för en bilist som svänger vänster tvärs över en cykelväg och tror sig ha företräde (Jag cyklar rätt mycket på sistone). Det händer till och med att de tutar när de ser mig för sent fast de just har kört förbi mig på den paralella cykelvägen. Och bilister som kör rakt över en stopplikt händer också ett par gånger om dagen. Samt bilister som ska in i en rondell där det sitter skyltar för väjningsplikt före rondellen samt när man lämnar rondellen och korsar en cykelväg. När man lämnar sitt körfält och ska in på en ny väg så har man nästan alltid väjningsplikt till allt oavsett om det är en gående eller en cykel eftersom det är du som bilist som korsar deras väg. Det är bättre som bilist att stanna så man är säker på att inte köra över någon än att chansa och döda någon cyklist som kanske hade rätt ändå.

    Tutande bilister brukar jag stanna och prata med, de är ofta rätt trevliga när de kommer ur sin comfort zone. De har ofta fått lära sig lite nya trafikregler när jag visar trafikverkets foldrar.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Bilister eller de som kör andra fordon om de gör fel. Det behöver inte cyklister utan jättemånga beter sig som de har alla rättigheter och inga skyldigheter och så ska det inte vara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.