Är Löven bättre i år?

Först låt oss avhandla kvällens avsnitt av Palmebjörk & Doktorn.

I mitt tycke det bästa av de tre som sänts så här långt.

Fokuset var på livet i allettan och suktandet på att gå upp.

Gillar speciellt när Jon på slutet säger: – Om vi går upp och ändrar sig och säger när vi går upp istället.

Sedan gillar jag när Jens förklarar på sitt fina sätt att nästa bortamatch är sista matchen mot Vännäs och sedan kommer den delen att dom inte kommer att sakna något av ettan.

Ju mer man ser den här serien, desto mer inser man hur fel det är att Löven spelar i ettan.

För er som missat avsnittet hittar ni det här.

* * *

Till inläggets tema.

Är Björklöven 2012-11-15 bättre än Björklöven 2011-11-15?

Kommer Björklöven 2013-04-01 vara bättre än vad Björklöven 2012-04-01 var?

Varför tar jag då upp denna fråga?

En ledare inom hockeyn här i Umeå, jag kommer att låta honom vara anonym uttalade sig om Björklöven i år här om dan.

– Björklöven är banne mig sämre i år än i fjol. Jag ser inte hur dom ska kunna gå upp. Kolla hur lagen ser ut som dom skulle möta i kvalserien om dom ens tar sig dit.

Jag påpekade då att jag faktiskt tycker att Löven är bättre än i fjol och frågade honom då varför han tyckte att laget ser sämre ut i år.

– Delvis imponerar dom inte i matcherna. Nästan vilket lag som helst kan hänga med spelmässigt och sen är diciplinen katastrofal. Dom tacklingar som Acke gör och t.ex. William Quists chrosschecking mot Teg. Den typen av grejer går bara inte att göra. Då sitter man i utvisningsbåset helt oprovoserat.

En passus här med tanke på hans åsikter är att jag i min krönika i måndags kallade Löven för äckligt diciplinerade, men det är en annan sak.

Så hur ligger det egentligen till. Är Löven bättre än i fjol?

Först kollar vi statistiken:

15/11 – 2012
15 matcher, 14 segrar, 1 förlust (Teg hemma efter straffar) 43 poäng
Målskilnad: 70-15 (4,67 – 1.00)

15/11 – 2011
14 matcher, 13 segrar, 1 förlust (Asplöven borta) 39 poäng
Målskilnad: 64 – 20 (4.57 – 1.43)

Okej. Den talar om att Löven gör fler mål i höst och släpper in färre men då spelar inte Asplöven i serien i år. Visst är det så men sedan är Vännäs klart bättre än vad Clemensnäs var i fjol. Utöver det är Boden ett klart svagare lag än i fjol samtidigt som Piteå känns strået vassare än i fjol. Detsamma gäller Teg.

Sedan tittar vi på spelarna:

Björklöven har i stort sett samma lag som under samma period i fjol. Jon Palmebjörk tillkom i under den tidsperioden i fjol och under sommaren har Stefan Andersson och Olof Mårs tillkommit. Sedan har vi Alexander Hellström på det.

Den som fallit ifrån är Tylor Michel. Jag kan sakna den spelartypen något i år.

Sett till formkurvor så hade vi i fol:

Linus Boström och Jepser Ericson i kanonform 15/11 i fjol. En form dom inte är i riktigt nu.

Istället har vi nu Jon Palmebjörk, Jens Persson i bättre form än i fjol vid samma tidpunkt.

Matchresultaten:

I fjol gjorde Björklöven ett par makalösa resultat. 7-2 hemma mot Piteå, 8-2 borta mot Kiruna, 6-0 hemma mot Asplöven och 4-0 mot Teg under oktober och november. Bortsett från förlusten borta mto Asplöven var det en Eriksgata.

I år har vi fått nöja oss med 2-1 borta mot Kiruna, 3-1 hemma mot Vännäs, 4-2 hemma mot Kiruna, 3-2 borta mot Piteå och 3-2 borta mot Kiruna.

Spelet:

I fjol var det en hel del klapp-klappspel och ganska snygga mål. Inte i alla matcher men rätt ofta ändå.

I år har det varit ett fåtal snygga mål. Istället mera rakt, enkellt och mindre publikfriande.

Slutsats:

Det är ruggigt svårt att på rak arm säga om Björklöven är bättre i år än i fjol.
Ser man till laget spelare för spelare är Löven bättre i år, så är det bara. Acke och Stefan är klassförvärv på backsidan och Olof är bäste poängplockare så här långt. 

Sedan spelar Löven en annan hockey i år. En hockey som inte är lika effektiv i Division-1A sett till resultaten och känslan från spelet.
Förhoppningen är dock att den ska vara effektiv i alletta och kvalserien.

Men sett till resultaten, seriens status och kvalitet så har Löven presterat sämre resultatmässigt i år. Målskilnaden landar dock i slutändan på fler gjorda mål i år (mycket på grund av 14-0 mot Boden) och färre insläpta mål.

Totalt sätt skulle jag dock säga att Löven är snäppet ett bättre lag i år. Framförallt bättre förberedda på vad en säsong i ettan kräver. Nästan alla spelare är kvar och det är nyckeln. Den absoluta spetsen hos Löven i "pp" och individuellt är starkare i år.

Det som är bekymrande är hur åldersstiget Löven är. Division-1 seriens äldsta lag. Hur många spelare under 23 finns det i laget? Viktor Ekeståhl-Jonsson, Zebastian Possler,  och Emil Wrenman. (Sen är Jeppe E, Macke E & Isak A utlånade till Teg)

Går laget upp måste det förändras annars leder det bara rakt till ett ekonomiskt svart hål i längden.

* * *

Sist men inte minst kollar vi publiksifforna.

Alla pratar om att om Löven fastnar i ettan kommer intresset att svalna.

Jag är naturligtvis inne på samma linje och statistiken pekar på detsamma även om med en svag trend.

Hösten 2011 t.o.m 15 Nov:
Snitt: 2741
Toppsiffra: 3715 mot Teg
Bottensifra: 2111 mot Clemensnäs

Hösten 2012 t.o.m 15 Nov:
Snitt: 2 608
Toppsifra:3 028 mot Piteå
Bottensiffra: 2225 mot Kalix

* * *

Så där nu har ni fått en massa trams att fundera på.

Etiketter: , , ,

11 kommentarer

  1. Petter

    Quist är 23, likaså Alex E, sedan har vi Jeppe E på 21 och Wrenman på 17. Ifall vi ska räkna med Tegsutlåningarna (som fortfarande tillhör laget) så har vi även Evertsson och Ahrling på 20 år.

    Så länge åldern inte påverkar snabbhet och reaktioner osv allt för mycket är det bara en tillgång med ”äldre” spelare i och med den överlägsna erfarenheten.

    Att man inte gör 15 mål per match mot t.ex. Vännäs, Kalix och annat randomlag behöver ju inte betyda att man inte kan gå långt i en ev KS. Att jämföra olika säsonger med varandra är väl inte optimalt i och med att det, som sagt är andra lag i serien med andra spelare.

    Hoppet är det sista som överger en och det känns som att den här typen av spel kan vara mer framgångsrikt i slutspel. Vi hade ingen ”Olof Mårs” förra säsongen som kunde avgöra täta matcher med sk fula mål. Backsidan ser onekligen bra ut och Stefan Andersson är ett klassförvärv. Nädå, jag är hoppfull som sagt.. Måtte det bara gå denna gång.

  2. Hans

    Förra hösten hade man bara (råd) med en tränare, nu har man ”3” i båset. Det är faktiskt en stor skillnad!

  3. Fredrik

    Visst kan laget verka lite åldersstiget men så farligt tycker jag ändå inte att det är. Sedan är det ju svårt att få hem kvalitativa unga spelare med vårat lag i div 1 och inget lag i SuperElit. Kvalitet måste också komma i första hand och ålder i andra hand när allt denna säsong handlar om att gå upp. Betänk också att Petter, MaJo och Jarl är de som främst drar upp denna siffra. Jag har svårt att se att någon av dem blir kvar om vi går upp.

    Att ledaren i föreningen tycker att Löven spelar odisciplinerat och hänvisar till utvisningar som inte ens är utvisningar säger nog mer om honom än om A-laget.

  4. John

    Några reflektioner:

    -Den nya ”icke spektakulära” spelstilen är nog en förberedelse för kommande kvalspel då vi måste vara äckligt disciplinerade för att lyckas. Det spelar ingen roll om man vinner skotten med dubbelt så mycket utan det är slutresultatet som räknas.

    -Det finns ett uttryck ffa från England och Premier League: ”You can’t win anything with kids”; och det stämmer oftast…

  5. Olle

    Fredrik: För det första har du något annat sätt att beskriva åldersdemografin på än medelåldern som mått ? Om vi andra tv. forsätter med att använda medelåldern så har Löven den högsta medelåldern i hela div. 1 (av 52 lag) på 28 år (se eliteprospect). Som jämförelse kan vi ta Vita Hästens backbesättning som är 17,18, 18, 18, 23, 25, 25, 27, 27 år där alla har matchtid.

  6. Affe

    Vid den här tiden förra säsongen hade Jesper Eriksson (f. -91 ) gjort 6 mål i PP. Flera mål än hela Björklövens besättning (backar och forwards) tillsammans på blålinjen idag. Nu knappt istid och inget PP och utlåning. FORMEN finns där (gått att bevisa i Teg). Resten kan man ju räkna ut själv. Talangutveckling ?

  7. Fredrik

    Olle: Vet inte vad du vill ha sagt. Menar du att det skulle vara viktigare att ha ett ungt lag än att ha ett kvalitativt lag. Vi har gett flera unga spelare chansen men de har inte visat upp tillräcklig kvalitet för att en fast A-lagsplats. Tror att vi har en klar fördel kontra Vita Hästen att vi har en äldre backsida. Som back är det otroligt viktigt med rutin samt att man som back oftast är som bäst när man är runt 30 år. Men visst tycker du att det är en nackdel att vi har spelare som Stefan Andersson, MaJo och Moyer i laget och hellre bytt ut de mot juniorer som vi skeppat till Teg och Vännäs så får du väl tycka det.

    Att vi har det mest åldersstigna laget i div 1 är inte särskilt konstigt då vi är bland de få som kan betala ut en hyfsad lön till våra spelare medan andra lag som knappt har råd att betala löner och därmed får spela med unga spelare som inte duger på högre nivå. Vi har större ambitioner än så.

  8. Olle

    Fredrik: För att hålla oss till artikeln. Läs då igenom den. Där radades upp en del punkter. Och bemötte då.
    1. Spelares form (mot orsak och verkan)
    2. PP förr och nu
    3. Löven som ett åldersdigert lag .
    Och bemöter just ditt inlägg för din svävande åldersbeskrivning. Och la till ett lag med något annan demografi så att du skulle förstå problematiken ( som artikelförfattaren tog upp ). Att sedan i ditt genmäle söka ” lägga ord i annans mun” är dålig retorik och det får stå för dig. Håller med att det behövs spelare med rutin – i en mix med unga utvecklingsbara. Som typ SAIK bygger upp sina besättningar.
    Ps. Vilka juniorer har Löven skeppat till Teg ? Ds.

  9. Fredrik

    Olle: Jag håller med om innehållet i artikeln i stort men motsatte mig endast posten om att det skulle vara bekymmersamt att Björklöven skulle vara så åldersdigert. Håller med om att det måste föryngras men detta kommer vi ha större möjligheter att göra den dagen vi går upp. Då har vi möjlighet att ersätta Jarl, MaJo och Petter med nya stomspelare i en ”bättre” ålder.

    Min poäng var att 20-åriga spelare med likvärdiga kvaliteter som lirare som Stefan A, Moyer, Mårs m.fl. aldrig skulle välja att spela i div 1. Därför måste vi i första hand se till kvalitet och i andra hand till ålder. Den andra plusfaktorn blir givetvis att man behöver rutin. Tycker faktiskt Löven har ett bra åldersspann i laget. Nyckelspelare kring åldern 25-30, några åldersmän samt några ungdomar. Skulle vi som Skellefteå kunna ösa in duktiga juniorer i laget vore det kanon givetvis men det är såklart en omöjlighet.

    Sedan håller jag med om att min retorik var dålig vid en tidpunkt. Fast jag förstår fortfarande inte vad din jämförelse med Vita Hästens backbesättning har med saken att göra. Innan jag vill jämföra en backbesättning med en annan vill jag se dem spela. Att bara jämföra åldern på en backbesättning med en annan utan att kunna jämföra kvaliteten tycker jag är ointressant. Dessutom antar jag att Vita Hästen är ganska ensam i sitt upptagningsområde av lokala juniorer där endast Linköping ligger före i hiearkin. Därav blir din jämförelse inte riktigt rättvis.

    Nu lämnar jag denna debatt. En bra och intressant blogginlägg detta vill jag också säga!

Lämna ett svar till Fredrik Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.