Lucas vardag

Lite smått och gott som jag bjuder på - smågodis surt och sött, samt lite salt

Lucas funderar

Ni som känner mig vet att jag funderar en hel del, och vissa saker fastnar för alltid.

1978-1980 gick jag på gymnasiet, DK-Linjen (Distributions- kontorslinjen).
Där läste vi bland annat marknadsföring och konsument och varukunskap.

Reklamregler som jag minns det:

Ett extrapris fick inte vara mer än 2 veckor och det skulle vara minst 10 % nedsatt för att få kallas extrapris. Annars var det ett lågpris.
Extrapriser skulle vara märkta med ordinariepris och med en delad prismärkning med vitt för ordinariepris och rött extrapris.

Lågpris hade gul etikett. Lågprisvaror var också tidsbegränsat annars var det ett ordinariepris.

Om man fick en vara på köpet så skulle den ha ett samband med varan, t ex kunde man inte få en slips på köpet om man köpte osthyvel, varorna skulle på något vis vara sammankopplade, t ex helt naturligt att man fick vinterdäck på köpet vid köp av bil, eller ett paket salta kex om man köpte en ost.

Man fick heller inte skriva pris per hekto om det inte var en vara som man brukade köpa max några hekto av, t ex Rökt skinka  10 kr/hektot / 1 hekto är 100 gram)
Så t ex rent kött som en stek eller kotletter skrevs med kilopris inget annat. Likaså frukt och grönt.

På min tid så hade varorna sista förbrukningsdag – inte bäst före. Efter att det datumet var passerat, så var det varken tillåtet att sälja eller ge bort varan.

Idag kan man se att det står ”Kanonpris” på de flesta varor om de bara är nedsatta, t ex Köp två paket nyponsoppa ordinarie pris 16 kr styck nu 2 för 30 kr. Du sparar 2 kronor vilket är inte ens -10 %.. Wow vilket ”Kanonpris”.
Jag blir ytterst irriterad på de butiker som har ”Kanonpriser” på de flesta av  alla sina varor som är ”nedsatta”.

På min tid som Konsumchef hade vi ofta medlemspriser. Minns att folk handlade oftast allt eller det mesta som var medlemspriser. Psykologiskt om det stod max 5 paket per medlem så köpte de flesta fem paket.
Kostade en vara 99:90 kr/st så var det mer lockande än om det stod 100 kr/st.

Så ”Cykelpåköpet vid köp av en mikrougn”, ”Potatis 10 öre hektot”, ”Alltid extrapris hos oss”, ”Kanonpris (nedsatt med 3 %”, ”Nedsatt 30 % utgånget datum” går bort när jag ska handla.
Sedan var det TABU att prata illa om konkurrenter – det har blivit väldigt vanligt. Det är lågvattenmärke

Ha en fin dag, nu fick jag pränta ned mina funderingar.

Nästa fundering återkommer jag med.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.