Gymnasieelevernas utbildning på spel

Från och med onsdag 18 november återinförs delvis fjärr- och distansundervisning i de kommunala gymnasieskolorna i Umeå. Eleverna ska vara hemma var tredje vecka enligt ett rullande schema.

”Våra gymnasieelever tar i och med det här beslutet ett ansvar som vida överstiger vad vi borde förvänta oss av barn. Om ni övriga inte fattar allvaret i situationen och upphör med smittspridande aktiviteter omgående betyder det att ni bidrar till att sätta hela deras gymnasietid i gungning. Den utbildningsskuld som vi börjar bygga upp för den här generationen kommer redan nu att ta lång tid att återställa.”

säger Peter Vigren (S), ordförande för gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden och fortsätter:

”Vi vill återgå till ett normalläge så fort som möjligt. Men vad så fort som möjligt innebär, det bestämmer vi gemensamt. Så gör din plikt. Vartenda felaktigt beslut du fattar kan leda till oräkneligt lidande, men varenda gång du avstår från att gå in i en butik eller väljer bort en middag med vänner, kan du rädda liv och våra barns utbildning.”

2 kommentarer

  1. Fredrik

    Några frågor:

    Hur kan man stå och klappa sig själv på bröstet som en duktig och ansvarsfull människa (och företrädare för ett politiskt parti) när man själv är ansvarig för att eleverna på gymnasiet i Umeå tvingades tillbaka på heltid TROTS att antalet smittade ÖKADE både i Sverige och utomlands?

    Peter Vigren (S) är allra högsta grad ansvarig för att smittan tagit sig in i skolan, samt även i hög grad att inte medverka till att platta ner kurvan som experter vill göra. Och nu i ett patetiskt försök att undvika ansvar så ”hyllar” man sig själv för det genomtänkta beslutet att stänga ner gymnasiet – inte helt, som vore önskvärt med tanke på att även äldre unga sprider smittan, utan på ett rullande schema.

    Istället för att erkänna misstag, som hade varit önskvärt, så pratar ni om ”studieskuld” till dessa ungdomar som redan nått sådan höjder att det kommer ta lång tid att återhämta sig ifrån. Vet du vad som är svårare att återhämta sig ifrån? Döden.

    Måste elever insjukna och/eller dö för att ni ska vakna?

    Dessutom, det finns många lysande exempel på utbildningar som bedrivs på distans (före covid-19) och som har hyllats av socialdemokrater runt om i landet i åratal och att då inte införa digital undervisning på liknande sätt är något som förbryllar mig. I över 20 års tid har universitet och högskolor denna erfarenhet med distansundervisning med få, väldigt få träffar. Träffar kanske var femte eller sjätte vecka. När ska ni inhämta erfarenhet av detta?

    Ja, det kommer ju aldrig att ske så klart eftersom normen i partiet är att partiet och dess företrädare alltid har rätt. Ni har väl aldrig haft fel någon gång i ert liv?

    Att slå om till distansundervisning betyder också att det läggs ett större ansvar på både elev och förälder att se till att man faktiskt tar ansvar för sin utbildning. Det man missar är det sociala som skolan ger, men det missar vi andra också under denna pandemi – varför ska skolans elever vara annorlunda?

    Vi vet att ungdomar i gymnasiet är INTE skyddade mot covid-19 utan är mycket mer mottagna för viruset än t ex barn i årskurs 1 eller 2. Det betyder att alla de möter, är potentiella grupper att sprida smittan till. Och från vilka de kan sprida den smittan vidare till övriga samhället. Men ni verkar tro att gymnasieskolan är en isolerad grupp individer som inte träffar andra. Så är det inte.

    De är också på väg mot vuxenvärlden, med några som rent juridiskt blivit vuxna, och då måste samma krav ligga på dem som på övriga. Nämligen undvika folksamlingar, nära möten med dem man inte bor med etc etc.

    • Andreas Lundgren (inläggsförfattare)

      Två kommentarer. För det första när det gäller öppnande eller stängande av gymnasieskolor så baseras det på nära dialog med Region Västerbottens smittskydd och utgår från deras bedömningar om smittläget. Det är inte beslut som Peter Vigren(S) och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden tar efter eget tyckande.
      För det andra så är det inte enbart den sociala aspekten man tappar med distansundervisning. Tvärtom så finns det många elever som inte klarar detta och det får stora konsekvenser. Det här är något som även skolminister Anna Ekström många gånger lyft som en effekt av pandemin, vilket gör att det måste vara nära dialog mellan smittskydd och gymnasieskolorna kring vad som ska gälla.

Lämna ett svar till Fredrik Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Arkiv
RSS Nytt från vk.se