Bensinskatten
Nu i semestertider höjs bränslepriserna som vanligt. I år ovanligt mycket och vad detta beror på verkar i bland vissa borgerliga/SD-företrädare bero på den förda politiken från den rödgröna regeringen. Det här är en fråga som är ytterst påtaglig för oss som bor i den landsdelen där kollektivtrafiken lyser med sin frånvaro.
Detta har bemötts av Erik Ezelius (S) och jag tycker han skriver det så bra och tåls att funderas på i den snedvridna debatt som nu pågår om bränslepriserna.
Artikeln i korthet:
* Den sk. indexeringen man hänvisar till har pågått sedan 1994 och ökat bensinpriset i år med ca 16,25 öre/litern.
* Bränsleskatten har historiskt höjts av såväl borgerliga som socialdemokratiska regeringar.
* Svag krona (och penningpolitiken sköts av riksbanken) och höjt oljepris står för lejonparten av denna höjning av bränslepriset.
* En utredning är inledd av den Socialdemokratiskt ledda regeringen för att utreda och se över och stärka avdragsrätten för arbetsresor och jobbpendling.
Och här följer hans artikel i sin helhet:
”När Cecilia Widegren, gruppledare i Skatteutskottet för moderaterna, gå till storms mot höjda drivmedelspriser bör hon kanske vara mer försiktig. Den som studerar Näringslivets Ekonomifakta finner att Alliansregeringen höjde skatten på bensin från 4,99 kronor 2006 till 5,63 kronor 2014.
Dessutom har Cecilia Widegren klädsamt nog ”glömt” vems budget som togs inför 2015. Hon nämner själv att då höjdes bensinskatten med 28 öre, men det var ju Alliansens budgetförslag som antogs av riksdagen med Sverigedemokraternas stöd!
I all populistisk politik, vare sig den kommer från (M) eller (SD) är det bra att ha en kombination av dåligt minne och ett ansvarslöst förhållande till statsbudgeten. Fyra år efter den åttaåriga borgerliga regeringsperioden uppträder de borgerliga politikerna som guldfiskar, de har glömt allt!
Indexering av energi- och koldioxidskatten på bensin och diesel är inget nytt utan har pågått sedan 1994 för att realvärdesäkra skatteinkomsterna. Även knytningen till konsumentprisindex existerade under de borgerliga åren. Det moderaterna och Widegren bör svara på är om de helt tänker ta bort indexeringen och hur detta går ihop med de klimatmål som ändå partiet ansluter sig till.
Pumppriset har ökat med ca två kronor sen förra sommaren och det känns verkligen för vanligt folk som behöver sin bil. Av det förklarar den ändrade indexeringen bara 16,25 öre. I övrigt handlar det till viss del om den försvagade kronan, men huvudsakligen om oljepriset. Vi kan även se att våra nordiska grannländer har drivmedelspriser som ligger på samma nivå som i Sverige. Det här är alltså inte bara ett problem för svenska bilägare, utan det märks runt om i hela världen. När oljepriset sjönk efter den senaste ”toppnoteringen” så sänktes också bensinpriset.
Vi vet att många arbetspendlar och därför är den utredning regeringen har tillsatt för att se över avdragsrätten för arbetsresor jätteviktig.
Moderaternas lust efter regeringsmakten driver partiet att tala tyst om sin egen politik och på ett populistiskt sätt kritisera regeringen för en situation som inte hade varit en annan med en moderatledd regering. Dessutom pratar både Centern och Liberalerna om ”gröna” skatter som ska möjliggöra inkomstskattesänkningar. Någonstans går den borgerliga agitationen inte ihop. Men det gör den sällan för populister!
Erik Ezelius
Riksdagsledamot (S)
Skaraborg”
Ha det gott med en fortsatt skön helg!
Senaste kommentarerna