AXG, Akutsjukvård i extrem glesbygd

Strax innan jag gick på semester träffade jag några bekanta som var och fikade nere på Plassn. Jag satte mig ned och språkades vid och efter tag berättade de om hur det numera funkade, eller rättare sagt INTE funkade med den sk. AXG. Akutsjukvård i extrem glesbygd.

De bad mig ta upp denna fråga med landstinget vilket jag gjorde med Peter Olofsson (S) dagen efter.

Men det visade sig vara så att det var inte hos landstinget skon klämde utan det var hos Transportstyrelsen och nu har det resulterat i en debattartikel om det hela och vi får se vad för slags reaktioner vi får.

Vi kommer även att följa upp detta med Transportstyrelsen då det är en fråga som kan betyda skillnaden mellan liv och död för alla som vistas ute i våra fjäll.

Iom att artikeln kan vara låst lägger jag även ut den här:

Vi kräver akutsjukvård i extrem glesbygd

Någon bryter benet. Någon blir sjuk. Någon hamnar fastklämd under en skoter. Det tredje scenariot är ett väldigt färskt exempel på olyckor som kan hända ute i terrängen, skriver företrädare för Västerbottens läns landsting och Vilhelmina kommun.

Därför har bland annat Västerbottens läns landsting de senaste åren utvecklat AXG, Akutsjukvård i Extrem Glesbygd. En väl fungerande organisation som Transportstyrelsen nu stoppat på grund av formaliatolkning.

AXG har de senaste åren utvecklats som ett komplement när ambulanshelikoptrar inte är tillgängliga på grund av andra uppdrag. Helikopterföretag som flyger kommersiellt har fått utbildning och medicinsk utrustning som de kan använda i kombination med lång erfarenhet för att lokalisera skadade ute i terrängen. Projektet påbörjades efter ett regeringsbeslut redan 8/9 2011 tillsammans med samebyar och helikopterföretag i Västerbotten, Norrbotten samt Jämtland-Härjedalen och har varit i drift sedan 2015.

Organisationens syfte är att täppa till hål i den akutsjukvård som finns idag. Transportstyrelsens tolkning kan innebära att dessa hål luckras upp igen, då man anser att de kommersiella helikoptrarna inte upphandlas på rätt sätt.

I samband med att ett nytt avropsavtal för privata kommersiella helikoptrar skulle upphandlas hösten 2017 uppmärksammade Transportstyrelsen AXG-verksamheten och gjorde bedömningen att detta skulle betraktas som upphandling av ambulanshelikoptrar.

Det gjorde att upphandlingen fick avbrytas och vi har sedan dess inte kunnat avropa privata helikoptrar. Vi har fört samtal med Transportstyrelsen om tolkningen av regelverket där AXG betraktar det som taxiflyg medan Transportstyrelsen betraktar det som ambulanshelikopterverksamhet. Under tiden är AXG utan flygmöjligheter, något som redan visat sig ha konsekvenser.

Det var under vintern 2017 kort efter att AXG stoppats av Transportstyrelsen som renskötaren Pär Björn Blind från Klimpfjäll, Vilhelmina kommun, hamnade under sin skoter och kunde trots kraftsamlingar inte ta sig lös. I första samtalet till SOS bad han uttryckligen att larmcentralen skulle kontakta helikopterföretaget i Klimpfjäll som är utbildade i AXG. Efter att ha legat fastklämd en lång stund fick Pär Björn Blind återgigen kontakta SOS för att fråga var helikoptern tagit vägen. Till svar fick han att endast fjällräddningen kopplats in och höll på att lokalisera honom till fots. Snö och femton sekundmeter gjorde att spåren drevade igen. Mer tid rann iväg, men till slut tog polisen ett beslut att ringa Norrhelikopter och fick hjälp med att hitta Pär Björn Blind.

Ett beslut som räddade hans liv. Hade AXG kopplats in hade detta kunna göras betydligt snabbare och Pär Björn Blind hade sluppit vänta i över två timmar på hjälp.

Viktigt att poängtera är att polisen beviljas möjlighet att avropa helikoptrar i sina insatser utan upphandling och utan särskilda krav på utbildning eller utrustning, men lutar sig mot lagen om skydd mot olyckor. Trots att detta görs i betydligt större utsträckning än AXG-verksamheten har inga anmärkningar gjorts av Transportstyrelsen. Hade inte polisen haft denna möjlighet hade det blivit stora bekymmer.

Helge Brändström, ansvarig läkare för AXG, intygar att organisationen flertalet gånger varit av stor betydelse för sjukvårdsinsatser. Fortsätter AXG att vara utan upphandlade helikoptrar kan nästa olycka som inträffar i extrem glesbygd inte sluta lika lyckligt. Något vi är övertygade om att Transportstyrelsen, lika mycket som vi själva, vill undvika.

 

Peter Olofsson (S)
landstingsråd, Västerbotten

Magnus Johansson (S)

kommunalråd Vilhelmina kommun
Vilhelmina Södra Sameby

 

Etiketter:

5 kommentarer

  1. Bergis

    Vi har bara en påse med pengar. Ska vi satsa på Afghaner och deras anhöriga eller ska vi satsa på akutsjukvård i inlandet. Valet är ditt i september.

  2. Mikael Karlsson

    Har ambulansen reservdäck?

    Vi bor i Umeå men vistas en hel del i Vilhelminafjällen, fast nu blir det inte så ofta då både vägen mellan Lycksele och Vilhelmina samt vägen via Åsele är uppbrutna och flera mil belagda med sprängsten. Vi har råkat ut för flera punkteringar och fälgbrott på denna typ av vägarbeten som dessutom tycks pågå flera år. Detta sätt att renovera vägar ser man inte närmare städerna men på landsbygden gör Transportstyrelsen tydligen helt andra prioriteringar.
    Hur ser ni inlandspolitiker på detta?

    • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

      Hej Mikael?
      En bra fråga som jag dock inte kan svara på, men passar den vidare till mina läsare.
      Då det gäller vägarna är det en annan sak.
      I Inlandet är vi glada åt varje vägbygge. Vi skulle nog behöva fler då vi bitvis har USLA vägar. Stalon- Dikanäs är nog en som kandiderar till ngt slags pris i klassen Sveriges uslaste.
      Vi trycker på det vi kan.
      Det här kommit mer pengar från den rödgröna regeringen, men i sammanhanget med åratal av förfall känns det som en droppe i havet. Dock åt rätt håll och jag hoppas naturligtvis att mer skall komma, men det ligger i framtida budgetar och regeringar. Vi får hoppas på det bästa.
      Är på resande fot och skriver via telefon så det blir lite knackigt.
      Ha en fortsatt bra sommar och håll utkik efter ett svar.

  3. Magnus Johansson (inläggsförfattare)

    Ps. Körde mellan Villis – Lse igår och det gick riktigt bra. Inte de allra största sprängstenarna.
    Men kör sakta och har du dåliga däck ska du nog köra över Dalasjö för att undvika vmgomläggningen mellan Villis och Bäsksele Den är smal men asfalterad.

    • Bergis

      Problemet kommer när man river upp en hel väg, fyller på med spränggrus och sedan asfalterar något annat år. Just nu är det problem på väg 360 till Vilhelmina. Vägen är uppriven och endast en eller två man jobbar där. Asfaltsläggarna lyser med sin frånvaro som vanligt. Man skiter i att folk kör sönder sina bilar. Sen gnölar man över att inga turister besöker inlandet.

Lämna ett svar till Magnus Johansson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.