South Lapland airport, SLAAB. Vad gäller?

Senaste tiden har vår flygplats, South Lapland airport (SLAAB) diskuterats i olika sammanhang. Dels den utbyggnad som nu pågår och dels ur ett ekonomiskt perspektiv och kommunens ansträngda ekonomi.

Både jag som avgående styrelseordförande i SLAAB och bolagets VD Johan Hagelberg har sett detta som bekymmersamt att löst tyckande florerar och därför ville vi gå ut med information om vad som VERKLIGEN gäller för vårt gemensamma kommunalägda flygplatsbolag. Till vår hjälp hade vi Vilhelmina kommuns kommunikatör och du kan läsa resultatet HÄR.

Har du sedan frågor är du välkommen att ställa dem till mig. Jag ska svara så gott jag kan.

Med det vill jag önska alla en trevlig helg. Ser ut att bli värme och det kan vi nu behöva!

 

Etiketter:

4 kommentarer

    • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

      Hej Edor!

      Så är det. Samme VD för BRA har ”förutspått” att elflyget blir stort och kommer att passa Sverige. Spännande.
      Men vad viktigare är.
      De propellerflygplan vi nu har är 20-30 år gamla och dessa ”nya” plan som är på gång kommer att dröja väldigt länge innan de trafikerar Vilhelmina, SLAAB. Tills dess måste vi ha ngt nytt.
      Ha en trevlig helg!

  1. Jerry

    Bara för Er information. De flygplan som BRA opererar samt de flygplan som trafikerar Vilhelmina idag
    är försedda med sk. turboprop motorer. En jetmotor som driver en propeller.
    Vad som är nytt med BRAs flygplan är att man blandar in skogsråvara i jetbränslet och erhåller ett mer koldioxid snålt bränsle.
    Vad man bara kan hoppas på, är att skogsråvaran skall räcka till, när alla börjar flyga på sådant bränsle.
    Eldrift i flygplan är något helt nytt och än så länge på forskningsstadiet, även om några mindre typer av modell 2 och 4-sitsiga redan är i luften som experimentflygplan.

Lämna ett svar till Jerry Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.