Förklaring till den sk. skolpengen
Det är mycket skriverier kring vad och hur den sk. skolpengen som reglerar kommunens kostnad till friskolor är och jag frågade vår ordförande i Utbildningsnämnden (Ubn) Viveka Abramsson (S) om tillåtelse att lägga ut denna text som hon haft på Facebook där hon försöker förklara det hela på ett någorlunda begripligt sätt. Håll tillgodo:
”Tydligen har förvaltningens beredning av friskoleetableringen ifrågasatts av politiker, främst KD, samt berörda föräldrar och boende i området. Det är inte enkelt att beskriva det på ett begripligt sätt, men jag gör ett försök.
Begreppet skolpeng kan uppfattas som att kostnaden är densamma oavsett var eleven går, men så är det inte. Den beräknas på kommunens budget delat i antalet elever.
Låt säga att vi, efter nedläggning av byskolorna, har 400 elever i åk 1-6 på Volgsjö skola och en budget på 42 miljoner kr. Elevpengen blir då 105 000 kr. Om friskolan startar med 70 elever borde det innebära att de ska få en ersättning på 7 350 000 kr, men eftersom det försvinner 70 elever ur beräkningsunderlaget så blir elevpengen 127 273 och de får i stället 9 909 110 kr.
Ökningen av elevpengen blir 22 273 kr och den har då övriga fristående verksamheter rätt att få ut. Det innebär att för 65 elever i befintlig fristående skola, får vi en extrakostnad på 1 447 745 kr och totalsumman blir då 11 356 855 kr istället för den ursprungliga summan på ca 7,3.
Enda sättet att behålla elevpengen på den lägre nivån är att kommunens budget för skolan minskar med motsvarande summa dvs 7,3 miljoner, vilket skulle få konsekvenser för den övriga grundskoleverksamheten i kommunen. Eftersom budgeten är lagd utifrån fullmäktiges beslut så innebär en friskoleetablering en merkostnad som kommer att måsta finansieras på något sätt, men om besparingen tas i annan verksamhet, gymnasiet, Lärcentrum eller i kommunstyrelsen och socialnämndens ansvarsområden kvarstår den högre elevpengen.”
Ha en fortsatt trevlig helg.
Senaste kommentarerna