Vilka möjligheter ger en upprustad Inlandsbana?
Jag har fått en inbjudan till träff med landsbygdsminister Jenni Nilsson (S) angående Inlandsbanans framtid och som en förberedelse inför det så fick jag även en inbjudan att ikväll vara med på en workshop och lyssna på ett antal föreläsare som djupdykt i den klimatomställning vi står inför och hur vi ska kunna möta den.
Först ut var Arne Muller och Björn Forsberg som gick igenom en del bakgrund kring hur det ser ut idag och som utmynnade i ett antal punkter om VARFÖR en satsning på en upprustad Inlandsbana (där hela upprustningen av banan motsvarar kostnaden av byggandet av 14 km höghastighetsjärnväg mellan Göteborg och Borås) ter sig rimlig. Kostnaden för en upprustning av Inlandsbanans 107 mil beräknas till ca 8,65 miljarder kronor (då får man även med en bit tvärbana).
- Stor potential finns att flytta över tunga transporter från gummihjul till stålhjul
- Det finns ett behov av att avlasta stambanan
- Redundans med mindre sårbarhet.
- Klimatsmart jobbpendling och en stärkt regional arbetsmarknad i Norrlands inland
- Ett klimatsmart resande med ett svar på framtidens ”hemestrande”
- Ett rättviseperspektiv gällande hållbara transporter och klimatomställningen
Idag står järnvägens bidrag till de fossila utsläppen för mindre än en procent, flyg och båt för tre resp. fyra procent. Resten (över 90 %) står de landsvägsbaserade transporterna för. Potentialen för att ersätta dessa fossila vägtransporter är enorm.
Under kvällen fick vi även höra till hur turistnäringen i bl.a Tärna/Hemavan och godsterminalen i Storuman ser på behovet av en upprustad Inlandsbana.
Kvällen bjöd på många vittnesmål om mycket som händer i de norra delarna, inte bara i Sverige utan även i vårt grannland Norge, även de med batterifabrik och fiskindustri med behov av transporter söderut.
Även Inlandsbanan AB tog med oss på en resa genom mer än halva Sverige och hur de ser på en upprustning av Inlandsbanan.
Sist delades vi upp i ett antal grupper där vi utifrån våra förutsättningar redogjorde för vår respektive syn om Inlandsbanan där jag försökte ge en bild av banans betydelse för Vilhelmina främst utifrån turistnäringen, men även utifrån transporter då det gäller bl.a timmer, men även för arbetspendling. Vad skulle en fungerande persontrafik innebära för tex arbetspendling till våra grannkommuner, men även längre till tex Gällivare eller Östersund….
En mycket intressant och givande kväll som summerades i att:
”Ska vi nå alla våra klimatmål så behövs varenda meter järnväg”
Inlandståg och deras senaste investering, Motorvagn Y41 som kommer att trafikera delar av Inlandsbanan.
Senaste kommentarerna