Miljövänlig diesel?

Under några år har jag funderat på hur jag ska göra med min bil. En diesel från 2011 och som jag är mycket nöjd med. Jag kör ungefär 1500 mil/år och det senaste året har det blivit markant mindre. Den senaste tiden med klimatdebatt har spätt på mina funderingar. Jag ser mig inte i dagsläget byta bil till en elbil då vare sig inköpspris och laddinfrastruktur är så pass utbyggd att jag skulle känna mig tillfreds. Jag ser också att det finns en vinst i att  mer ”köra slut” på min gamla diesel och än hur jag vänder och vrider på det hela så finns det för/nackdelar med allt, men jag vill ju dra mitt strå till stacken och kände att det nu var dags att komma till skott.

Efter att ha funderat en del, hört mig för och läst på lite har jag under sommaren börjat att tanka min bil med HVO100 som är en ”förnybar diesel” och som görs på div restprodukter från främst livsmedelsindustrin. Detta har jag gjort när jag så har haft möjlighet då den inte finns överallt, men då den är ”blandbar” med vanlig diesel så har jag nu tankat tre gånger med den och inte märkt ngn skillnad motormässigt.

Två gånger har jag tankat utanför Vännäs och en gång i Sorsele och priset har legat mellan 1-1,50 kr/l mer än vanlig diesel.

Nu hörde jag att OK/Q8 ska börja med HVO100 på sina stationer i Västerbotten vilket isf kommer att öka tillgängligheten markant.

Ovan finner ni en länk till NESTE som tillverkar HVO100, men det vore bra med era reflektioner/erfarenheter kring detta.

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

9 kommentarer

    • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

      God morgon Björn
      Som jag skrev. För och nackdelar. Detta hör definitivt till det senare, men…
      Vad jag förstår använder man rester (PFAD) efter tillverkning av palmolja för livsmedel i biodiesel och HVO100.
      Då användandet av palmolja inte kan ses som bra är detta en av de frågor jag funderat på. Jag ser dock en viss skillnad i att man använder rester från annan produktion och då blir det ju ett ”tillvaratagande” vilket är bra, men samtidigt så göder det palmoljeindustrin då mer av deras produkter används.
      Enligt det jag läst på så utvinner man dieseln från ca 10 olika restoljeprodukter från livsmedelsindustrin varav PFAD är en och jag undrar inte om man från denna industri är medveten om problematiken med användandet av palmolja även om det är en rest, PFAD? Konstigt vore det annars.
      Men till syvende och sist måste jag jämföra med ”vanlig” diesel och jag ser användandet för egen del av HVO100 under en övergångstid i nuläget.
      Man måste ju även se det ur det perspektivet att det i nuläget rullar miljoner och åter miljoner dieselbilar och kommer så att göra för lång tid framöver och hur ska vi göra dessa miljövänligare?
      Ha en bra dag?

      • Björn

        Godmorgon!
        Bra tänkt att du väljer att behålla din gamla bil i vilket fall, det smartaste och minst belastande för miljön är ju en bil som inte nyproduceras.
        Har lite svårt att förlika mig med folks tankar om att vara miljövänlig genom att byta ut sin fullt fungerande bil till en el / hybridbil och kalla sig miljövänlig, särskilt om man kör lite. Nä helt rätt gjort Magnus, tanka Hvo100 och kör dina mil med gott samvete.

        • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

          Hej och tack Björn!
          Ja då är vi kanske ute i ungefär samma resonemang.
          Ha det gott!

  1. Jörgen K

    HVO står för hydrogenated vegetable oil, vätgasbehandlad växtolja. Råvaran kan dock också vara animaliskt fett.
    Det är ett förnybart, syntetiskt dieselbränsle med en kemisk sammansättning som är mycket lik fossil diesel.
    HVO100 består till 100 procent av förnybara komponenter.
    HVO100 har standard EN15940, som än så länge bara godkänns av en handfull billeverantörer. Tillverkarna av drivmedlet slåss om att få in det på marknaden men det finns problem särskilt i Norr.

    Det här innehöll HVO 2017

    PFAD: 39 %
    Slakteriavfall: 38 %
    Råtallolja: 11 %
    Palmolja: 5 %
    Teknisk majsolja: 4 %
    Raps: 2 %
    Övrigt: 1 %

    HVO är polär i molekylbildning vilket medför att att den kan binda vatten. Den har lägre densitet och därmed lägre energiinehåll. Palmolja är en stor fråga då den produceras i skövlade regnskogar…..

    Sommar OK, men kyla och vinter så är det originaldiesel som gäller……

    • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

      Det har funnits en del diskussioner kring algtillväxt i tanken, men vad jag förstår så var det för ca 15 år sedan och hör mer till biodiesel och ska inte vara ngt problem med dagens HVO100.
      Det jag läser är att det är en ”renare” bränsle med mer ”pang” vilket resulterar i en renare motor med mindre sot och sålunda lägre förbrukning även om den är marginell.
      Att den skulle ha sämre vinteregenskaper kan jag inte heller finna utan tvärtom att den skulle vara bättre.
      Men det är just detta att det är svårt att finna oberoende info kring HVO100 som jag även har som ett frågetecken? Vore bra om ngn som kört på HVO100 ett längre tag kunde dela med sig av sina erfarenheter.
      Cirkle K har tydligen under årens lopp blandat i mer och mer HVO100 i sin vanliga diesel och jag tycker att det skulle ha varit mer debatt och skriverier kring ev. nackdelar med HVO100 om de funnits. Men jag kan ju ha missat detta…

        • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

          Godmorgon Tommy!
          Det har du ju så rätt i.
          Kul att det funkar och då har de ju även hunnit avverka en vinter.

      • Jörgen K

        Det finns många skrönor runt biobränslet men ännu har ingen adekvat test utförts under riktiga vinterförhållanden i norr, utan alla tester är utförda under kontrollerade former. Med detta i åtanke och vetskapen att ingen tillverkare byggt sina motorer och bränslesystem efter biobränslet, utan primärt försöker i efterhand se om det fungerar eller inte, utifrån de garantier de lämnat så kan jag bara konstatera att kemiskt så binder den vatten och därmed ökar risken för isbildning.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.