Norrlandståg

Tänkte jag skulle ge de afrikanska lobbyisterna en stor eloge för att de lyckats kränga sina tåg till ett land med helt andra klimatförhållanden än de själva har.
Men nu vet jag ju att tågen bl a heter Bombardier och kommer från Canada.

Tågen borde alltså vara överkvalificerade för Svenska förhållanden.
Inte ha för dåligt stål i hjulen och för klena plogar!
Eller var det kanske så här man tänkte?  I Canada har de värre klimatförhållanden och därför behöver inte vi köpa in värstingtågen. Här finns pengar att spara.

Har hela tiden försvarat Botniabanan och hävdat att signalproblem och dylikt får man räkna med i början. Missar som att glömma bygga ut Ådalsbanan har jag förstås höjt på ögonbrynen åt men, för i h-vete, nog borde man år 2012 kunna bygga tåg som klarar lite snö och kyla. En pendel mellan Vännäs och Umeå låter ju som en baggis…men tydligen inte…

Hade vi snackat 1912 hade jag haft en annan förståelse. Men nu har tåg rullat genom mycket värre trakter än Västerbottens i åtminstone 150 år.

Det känns som de har chansat när man läser vad Magnus von Bahr (teknisk chef på Transisto, vars verksamhet går ut på att bl a köpa in tåg) svarar på frågan om de tåg som köpts in är de bästa för västerbottniska förhållanden. ”Det kan jag inte uttala mig om. Det får framtiden utvisa”

Von Bahr…hahaha…kan en sån verkligen ha missat att det snöar i Norrland?

Gillar förövrigt Bombardier och har haft ett förhållande med dem i nära 20 år. Sneglar dock längtansfullt efter min absoluta lilla favorit när jag ser den.
En dag ska du bli min!

 

2 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.