Inlandsbanan

maria kJag fick höra igår att Länstrafiken har handlat upp skolskjutsarna mellan Dorotea- Vilhelmina- Storuman med Inlandsbanan.Det betyder att vi då får trafik året om på Inlandets Järnväg. Det ger då underlag för även annan trafik mellan orterna som kan ge positiva effekter både för medborgarna men även för företag och tursimnäring. Vi kan koppla ihop flyget med tåget och skapa bättre infrastruktur i regionen. Tåg är det emst klimatsmarta alternativet som vi msåte utveckla vidare även här i de glesa delarna av vårt land.

Kollektivtrafikutredningen lägger förslag på att marknadsanpassa trafiken för att få högre kvalitet och större valfrihet. I de delar av landet där marknaden inte har några incitament är skolskjutsarna en viktig del för att få ett underlag även för andra att ha tillgång till kollektivtrafik. Drför är det så bra att vi vägar pröva nya sätt att lsöa trafiken på som gör det möjligt för ytterligare utveckling. Att det sen är lättare att jobba emd läxor på tåg än i en buss är bara bonus.. Jag har försökt Googla för att hitta mer info om denna upphandling utan att lyckas så jag hoppas det blir som jag hört ryktesvägen…..

8 kommentarer

  1. Håkan Larsson

    Jättebra om det här stämmer, Maria. Inlandsbanan kan bli en pulsåder för hela inlandet året runt – för både gods- och persontrafik.
    Rustas banan ordentligt kan exempelvis godstrafik från Nord-Norge föras över på järnväg i stället för att gå på landsväg i inlandet.
    En stor del av godset kan sedan gå ut till Tröndelag och Trondheimsfjorden för sjötransport. Särskilt om norrmännen äntligen kommer till skott och rustar Meråkerbanen.

    Med sommarhälsning från Jämtland

  2. Ivar

    Det var skojigt att höra att det är någon som tror på inlandsbanan. Nog får dom tid att läsa läxorna, för tar det inte dubbelt så lång tid med rälsbussen som med landsvägsbussen. Har dom bytt till miljövänligare motorvagnar med katalysator och partikelfilter? Det har nyare bussar eller använder dom miljövänliga ånglok som eldas med träkol?

  3. maria

    Tåg är klimatsmarta och ska trafiken utvecklas så måste även fordonen utvecklas. Vi kan inte köra med fordon från 70 talet in i framtiden.

  4. Fumes

    Klimatsmart? Är det dieseltåg med gamla motorer utan partikelfilter, vilka är helt ojämförbara med moderna bussar och lastbilar?

  5. Fumes

    Tåg är inte klimatsmarta per definition. Energiåtgång per persontransportkilometer måste sammanvägas med en mängd variabler.
    En motorvagn som gör täta stopp och inte har mer 1/3 av platserna fyllda, är den klimatsmart? Är det en gammdiesel i vagnen så ser det inte alls lovande ut.
    Man kan fundera på det även om man har nya motorer. Låg täckningsgrad och täta stopp. Fast dagens bussar går ju halvtomma de också.

    Men skulle man köra på syntetisk diesel (från biomassa) eller andra bränslealternativ vore det verkligen något.
    Teknikutvecklingen ser lovande ut men kom inte och säg att tåg är klimatsmarta utan att ge ett endaste argument. Bromssystem som lagrar energi och sätter skjuts på vagnen vid uppstart är ett exempel. Men vem betalar detta och när kommer det?

    Kommunalrådet får allt ge lite argument om vi ens ska försöka kalla detta för en diskussion.

  6. Benny Johansson

    Maria,
    Inlandsbanan,
    är ”FRAMTIDEN”, det räcker att havet stiger ett par meter så försvinner de flesta andra tågbanorna, tunnlarna och de underjordiska transport-centra som man lägger nästan hela Sveriges Riksbank och lånar upp hela vårt Kreditvärde för.

    Det hela blir bara skräpiga stränder och usla fiskdammar!

    Och alla måste åka,
    ”INLANDSBANAN”!
    benny

Lämna ett svar till maria Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.