Positionspapper NSPA

Det material som togs fram vid europaforum i Kiruna i december och som ligger för vidare arbete inför kommande strukturfondsperiod saknar enligt mig väsentliga delar. Materialet har justerats till det bättre men man känner sig ändå en smula missnöjd, materialet innehåller rätt ord och begrepp men saknar ändå det där som gör det klart och tydligt. Det som jag upplever starkast är att dokumentet är bristfälligt när det gäller att förklara hur glesa regioner ska utvecklas. Kan anledningen till den vaga skrivningen vara att undvika att behöva avslöja de egentliga avsikterna, d.v.s. en avveckling av glesbygdens resurser som man utryckte i det tidigare dokumentet???. Är man lite misstänksam som man ofta är så finns det en kustorientering även i detta då man håller fram satsningar vid kusten, infrastruktursatsningar, R&D-satsningar vid universiteten etc. Under en längre period har vi i inlandet reagerat mot den centralisering av resurser till kusten och städerna, som sker idag sker då projektmedel i hög grad “fastnar vid kusten”.

Det som måste lyftas fram är att det finns ett värde i att dessa områden är glest befolkade. Det är ju till exempel på grund av glesheten, det genuina och orörda som vi kan locka besökare och internationella turister hit. Värdet är att denna region skiljer sig från tätbefolkade regioner och därför har ett värde som ska utvecklas hållbart i samarbete med det lokala, regionala, nationella och europeiska. De glesa områdena vi har i norra Europa skiljer sig från de glesa i Sydeuropa då vi har en helt annan natur, klimat, avstånd och befolkningstäthet. Samtidigt som vi har en väl utbyggd samhällsservice och utvecklingsnivå. Det finns ett behov eller ett värde av att vara något annat än det som utmärker städer.
Vi vill ju att regionalpolitiken ska riktas till hela EU, för att investera i konkurrenskraft och innovation. Så detta ställningstagande måste vara tydligt med att lyfta fram infrastruktur och kommunikation för hela regionen för att det ska bli ett allmänt förankrat ställningstagande från hela regionen. Både flyg, järnväg och bredband och kopplingar mellan olika transportslag över läns och landsgränser, på tvären och på längden. Europavägar och gränsöverskridande vägar kopplat till järnväg. Tex E 12 kopplat till Inlandsbanan, flygplatsernas koppling till Europavägar och vägar mot Norge och Finland. Jag tror att det är här vi har framgångsfaktorerna för nästa strukturfondsperiod. Vi får ju tydliga signaler om att gränsöverskridande projekt kommer att få betydligt mer pengar framöver. Så där måste vi vara tydliga med hur vi bygger bort fysiska gränshinder om än vi nyttjar det gränslösa samhället som gjort sitt intåg.
Idag är forskarvärlden tämligen överens om att tekniska innovationer inte kommer att vara tillräckliga vare sig för att uppnå klimatmålen som är uppsatta eller skapa ett klimatsmart samhälle. Istället ses livsstils- och beteendeförändringar som nödvändiga om vi ska kunna uppnå dessa mål. Där har Norrland och Norra Europa mycket att vinna då många av de förutsättningar som råder hos oss  sammanfaller med ett resursneutralt sätt att leva. Det ligger även i linje med det Centerpartiet står för då det gäller ett klimatsmart samhälle.

Vi ska verka för att Norrland ska bli en stark utvecklingszon i Europa där vi utvecklar befintliga resurser, samarbetar och ökar attraktionen internationellt. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.