Hur utveckla det livslånga lärandet i hela Europa?

 

Vid dagens konferens i Skellefteå hålls ett antal intressanta föredrag. Bland annat Daniel Bauer DG Education EU,s generaldirektorat för lärande berättar om hur man jobbar med EU 2020 då det gäller utbildning och lärande där lärande för unga är en del men den viktiga delen är kopplingen mellan lärande och tillväxt där strukturfonderna kommer att riktas för samarbeten mellan regionen, kommuner, universitet och näringsliv. Tillväxt och näringsutveckling ska kopplas samman mot lärandet på ett tydligt och strategiskt sätt.
Fokus ska vara att få lärande levande lokalt och ingå i det vardagliga utvecklingsarbetet för både privat och offentlig sektor i det lokala samhället. Ett antal forum kommer att arrangeras runt om i Europa för att diskutera och få fram metoder för genomförandet av denna strukturförändring. Stödet kommer att gå till att etablera och stärka strukturer för denna innovativ action plan. Han berättar om Erasmus och Marie Curie programmen som nu ska riktas bredare. Tanken är att universitetsstuderande ska få större möjligheter att vara i företag som en del av utbildningen och att öka samarbetet mellan universitet och mellan universitet och näringsliv. Programmen riktar sig till både studenter och lärare och företag. Man ska kunna läsa en industrial magisterexamen tex.
Det som särskiljer de olika regionerna är att vissa byggt upp egna lokala campus dit de bjuder in universitet att etablera sig. Det andra sättet är det vi byggt upp i Akademi Norr där vi bygger upp distansutbildning via olika tekniska lösningar mot olika universitet utifrån behoven som finns lokalt. Det gör att man kan bo på flera olika platser men ingå i samma studiegrupp.
Olika grupperingar från olika delar av Europa presenterar hur de byggt upp lärande i samverkan med näringslov, politik och universitet och andra läroorganisationer. Vi från Akademi Norr visar en video med Maud Olofsson där hon berättar att studier visar att unga vill bo kvar men är tvingade att flytta då de behöver utbildning och jobb. Sen visar vi filmsnuttar från Akademi Norr bla annat från Grönfjäll en kvinna som utbildat sig till sjuksköterska och nu utbildar sig vidare till distriktssköterska. De blev då imponerade av vår avståndsoberoende teknik och metod för att få fler att få möjligheten att utbilda sig där man bor.
Jag tycker att Region Västerbotten bör jobba för att få universitet att öppna sig för metodutveckling av distansteknik för att understödja utvecklingen och högre utbildning i hela regionen. Akademi norr är ett gott exempel men min känsla är att Umeå Universitet vill dra sig tillbaka till campus när resurserna måste prioriteras hårdare. Ett exempel är att de vill lägga ner möjligheten att göra högskoleprovet ute i kommunerna.
Min fråga är hur vi ska kunna påverka den nationella politiken och den europeiska politiken på ett fruktbart sätt? Det känns som om det är lättare att påverka den europeiska politiken då den nationella inte varit så intresserade av regionala frågor för livslångt lärande.
Vi bör diskutera vad vi ser för möjligheter vidare för att påverka strukturfonderna via UNICREDS projektet men vi bör även fundera över hur vi påverkar vår egna nationella nivå för påverkan av att hålla universiteten öppna för ny teknik, moderna lärandemetoder och avståndsoberoende lärandetekniker.  Jag ska fortsätta driva denna fråga.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.