Fler satsningar på infrastruktur i Västerbotten!

Tillväxt, inflyttning och framtidstro präglar Västerbotten med en stor tillväxt både inom grön energi och i fjälldalar där besöksnäringen växer stort. Det är hög tid att även Trafikverket inser det och slutar med sin styvmoderliga behandling av norra Sverige och Västerbotten.

Centerpartiet i regionen har lämnat in ett remissvar på ett förslag till nationell plan för transportinfrastruktur som hanterar järnväg och europavägar. Den nationella transportinfrastrukturplanen är den som pekar ut var Trafikverket ska satsa som nu har varit ute på remiss till kommuner, regioner, företag och andra.

I det förslaget så finns inte ett enda projekt i Västerbotten med i planen! Ja, jag blir provocerad!

Tre europavägar passerar Västerbottens län, E45, E4 och E12. Alla är i undermåligt skick och det finns bara några korta sträckor med mittseparering. ett krav för att kunna hålla högre fartbegränsningar. Det är ett rimligt krav att en europaväg håller god standard och att man ska kunna få köra 100 km i timmen på de långa sträckor som det handlar om. (inte genom byar och tätorter förstås)

Centerpartiet i Västerbotten anser att Bottniska korridoren och Norrbotniabana är av oerhörd stor vikt för norra Europa och borde lyftas av Trafikverket. Inte minst utifrån det säkerhetspolitiska läget i framtiden. Vi tycker också att en upprustning av Inlandsbanan skulle kraftigt stärka det svenska transportsystemet och lösa mycket av den trängsel som idag finns på stambanan.

Västerbotten är ett norrlandslän som har en verkligt hög tillväxt. Både inom besöksnäring och industri görs stora investeringar som borde speglas i Trafikverkets prioriteringar. Även om det finns med satsningar för Skellefteå så borde det funnits med mer då det är mer än så som behövs utifrån allt som händer där är märkligt.

Vi i Centerpartiet vill även uttrycka vår besvikelse över att Trafikverket inte presenterar en plan för underhållsskulden, på speciellt det finmaskiga vägnätet, trots regeringens löfte om satsningar på vägar hos oss i inlandet. Standarden på det finmaskiga vägnätet är av stor betydelse för att kunna leva, bo och verka i hela landet. Det finmaskiga vägnätet har också stor betydelse som matarvägar till huvudstråken när det gäller inlandets och den kustnära industrins råvaruförsörjning.

Centerpartiet vill se en ökning av de anslag som tilldelas de regionala länsplanerna för transportinfrastruktur. Under de senaste planeringsomgångarna har anslagen till länsplanerna varit mer eller mindre oförändrade (preliminär ökning för perioden 2022-2033 är ca 10 procent för Västerbotten) samtidigt som behovet av och kostnaderna för infrastrukturåtgärder ökat kraftigt.
Tänk om och tänk rätt. Norra Sverige och Västerbotten är ett globalt fönster för grön tillväxt och det behöver även Trafikverket prioritera.

Hur tänker du kring Trafikverkets prioriteringar?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.