Jag körde sönder…

Vi kom fram till ett daggigt, småkallt Fällfors, strax efter 12, på torsdag natt. Det var inte mer att göra än att kasta ut sakerna som stod i vägen för sängarna, så man fick gå och lägga sig och be en liten…till vädergudarna, att det skulle bli fint, på fredagen.

Dåligt med sömnen, då jag vaknade efter någon timme av att bussen hade som slagsida och jag tyckte att jag fick kravla mig upp till huvudkudden, lade mig på tvärsan, och sov väl nån timme åt gången. Och visst hade bussen stark lutning åt ena hållet, man fick ta i, för att ta sig upp 😀

Det var lite blåsigt, småkallt på morgontimmen, bussen klossades upp, lossade Camaron, ut med markisen, och medan Åke gjorde i ordning bilen för besiktning, så gick jag på förarmötet. Solen böt igenom och vädret blev verkligen toppen, om än blåsigt, men det var medvind 😀

Jag började med en tid på 13.98, körde för fort, ändrade till 13.58, körde för fort igen, nämligen 13.48, och sen vände det, det har varit ett enda gissande på tider. Och jag tycker inte jag kan göra annat än gasa järnet. Sen är det upp till väder, vind, bilen, you name it.

Nå, jag blev då inkvalad och det är huvudsaken. Vi var även på Roger Andersson om detta med hans färg på sin crooccs, nu var det en grå färg han hade på sig. 4 kval körde vi på fredagen och näst sista kvalrunden, då hände det…jag hade kommit över mål, rundat kurvan på retursträckan, och skulle veva ner rutan för att få in lite luft, pang, så knäckte jag fönsterveven, och det, mina vänner, var det enda haveriet för vår del. Inte en enda gång, lyfte vi på huven…bra bil, va 😀

Sedan avslutades kvällen i gott sällskap med våra grannar Ola Åbergh med sitt sällskap Eva.

Lördagen bjöd på ännu bättre väder och jag hade redan kvällen innan, skrivit 13.62 på rutan. Jag gick ner på förarmötet, och döm om min förvåning, då Roger pekade på sina skor, han hade bytt, så nu satt det ett par blå crooccs på fötterna, vilken lycka, nu skulle väl turen komma tillbaka.

11758874_897077300381126_1111160259_n

Nicco följde inte med till starten, utan låg kvar i bussen och lyssnade på speakern. Jag kör och tycker det känns toppen, kommer in under markisen, efter avslutad runda, Nicco kommer ut ur bussen med ett stort smile, jag hade kört på 13.63 och var kvaletta med 1200 tusendelar fel marginal. Och därmed var det bevisat, man ska aldrig byta ett vinnande koncept, Roger måste fortsätta med sina blå 😀

Och där åkte också Ola Åbergh ner från sin andra plats till en tredje, och skulle ta ett allvarligt snack med Roger, om dessa skor, han lät inte god 😀

Lyckan blev dock kortvarig, då Pata Söderberg, en jäkel på att sätta tider, slog min med 2 tusendelar och jag åkte därmed ner ett pinnhål, och blev kvaltvåa. Sen var det dags för eliminering och jag tog mig till sista rundan, innan finalen, då jag mötte Pata, och vi gjorde bägge två, samma misstag, körde för fort, jag körde dock mer, för fort än han, och jag var ute.

Och efter det fick han Möta Kim Månsson och den rundan blev han vinnare i och segrare för denna tävling. Vi pratade efteråt, och jag sa till honom, att det absolut roligaste av allt, var att jag hade ett handikapp på exakt 4 sekunder, jag fick alltså starta 4 sekunder innan, och han, kom aldrig ikapp, och det är sällan, detta har hänt, jag fick också nöjet att möta Ola i ett kval, då han startade med handikapp, jag körde ikapp, och passerade, vilken känsla 😀

Sammanfattningsvis, en toppen tävling, bra väder och där hade vi också tumme med någon, då vi nästan hade packat ihop allt, så kom regnet och det var inte nådigt vad mycket vatten det fanns däruppe. Middag på X:et och hemma vid halvnio tiden igår, och nu får man njuta lite sol igen, härligt! Hoppas på en fin dag, för er alla!

Foto2751

 

 

007 014 015 019 024 025 026 030 032 034 055 056 058 060 061 063 064 067 068 069 072

 

 

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer

  1. Anders

    Det gick ju riktigt bra för dig trots allt. Grattis!

    Men det kan inte vara lätt att köra på exakt samma tid varje gång? Det handlar ju om så små marginaler att man inte ens hinner blinka på den korta tiden. Är det inte lättare för dem som ”bara” behöver stampa plattan i mattan för att försöka komma i mål så snabbt som möjligt?

    Å andra sidan så gissar jag att idén med den tävlingsformen som du utövar är att man ska kunna rejsa även utan att ha enorma ekonomiska resurser?

    • Maria Lundmark Hällsten (inläggsförfattare)

      Tack tack! Vi pratade om det igår, kommer att komma ett inlägg om ämnet också 😀 Problemet med först över mållinjen är att då har inte alla förutsättningar att kunna tävla, då måste bilarna vara så lik som möjligt. I min klass, är det en del gatbilar, och för att få köra på gatan, får du till exempel inte ha en bur, men det måste man ha om man kör fortare är 12 sekunder (tror jag att det är). Handlar också om pengar, ju mer du kostar på, desto bättre motor och andra grejer får du, och bilen kan köra betydligt jämnare tider. Många klasser har fast index, då ska dom köra en förutbestämd tid, till exempel, Supergas, dom har 9.900, Superstreet, 10.900 som fast tid. Samma regler dock, inte köra fortare.

Lämna ett svar till Anders Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Maria Lundmark Hällsten