Marja

Den långa resan.

Mycket snö och en otursdag.

Hej! Bloggportalen har uppdaterats sen sist och jag hoppas att det inte vållat några besvär för er…ex. när ni vill kommentera. Maila mig om ni har besvär. Min mailadress finns i högerkolumnen.

I morse blev jag totalt bländad när jag tittade ut. Det har snöat i tre-fyra dygn nu, men det är blöt snö som tynger ner trädens och buskarnas grenar. Men vackert är det. I går morse såg det ut så här.

I dag har jag haft en riktig otursdag med bussåkandet. När jag skulle ner till vattengympan kom bussen och körde in vid hållplatsen, men när jag skulle göra mig redo att gå på med min rollator, öppnades dörren inte utan bussen for vidare. Vi var tre till som blev akterseglade på detta konstiga sätt. Vad hände egentligen? En av de andra sa att föraren hade fått möte med en buss som gick åt motsatta hållet och kanske då tappade koncentrationen och trodde han hade släppt in oss. Eller så fick han en blackout. Jag har mailat till Länstrafiken i kväll och bett om en förklaring.
Vi fick vänta 10 minuter tills nästa buss kom och det blev lite stressigt för mig att hinna klä om och duscha innan vattengympan. Sen när jag skulle åka hem, kom det ingen buss. Någon sa att det hade skett en trafikolycka och jag letade mig fram på mobilen till uppgiften att en bil hade lagt sig på tvären över vägen på Ersboda och hindrade buss 1 och 8 att komma fram. Bästa informationen fick jag faktiskt på Vk appen. Alla bussar på de här två linjerna stod alltså. Efter en timme ringde jag Länstrafikens kundtjänst och fick veta att läget fortfarande var olöst och då bestämde jag mig för att ringa efter en taxi. Jag ska ansöka om att få ersättning för den resan… jag har fått det tidigare.
Jag åker ju buss nästan varje dag och tycker att det fungerar bra, men fick strul på båda resorna i dag. Men sånt händer och jag är ganska bra på att ta reda på vad som hänt via appar och hemsidor och drar mig inte för att ringa. En gång blev jag strandsatt nere på Mariedal då alla bussar stod på grund av halkan. Försökte ringa taxi, men de hade fullt upp, så jag gick in på närnsta restaurang och åt middag i lugn och ro. Efter ett par timmar ringde jag Länstrafiken och fick veta att bussarna gick igen och jag kunde åka hem.

På vattengympan var det skönt som vanligt. Mitt knä fungerar allt bättre i vattnet, känner att jag skulle vilja cykla på en träningscykel nu. Jag har börjat med trappträning så smått. En kväll när jag kom från tvättstugan gick jag till trappan och började gå upp utan att jag tänkte på det. Jag som inte har gått i trappor på 10 månader. Det går ganska bra uppför, men nerför känns lite för läskigt. Jag är rädd att jag ska fastna med foten i framkanten och störta ner huvudstupa… eller att knät ska vika sig…

Veckans tulpaner är blygsamt rosa.

Ha en lugn fredagsnatt<3

4 kommentarer

1. Ditte

Vilken otursdag när det gäller bussåkandet! Men bra att du skrivit och frågat så hoppas du kan få både ersättning och en förklaring. Och att olyckor sker kan man inte göra så mycket åt. Men info är det ju viktigt att få.
    Så fint att knät nu är bättre och att du kan börja gå i trappor. Men du får vara försiktig ute nu när det är så halt.
    Kram och trevlig helg.

• Marja Granqvist (inläggsförfattare)

Tack Ditte! Nej, dåligt väder och olyckor kan man inte göra något åt, utan man får göra sitt bästa för att lösa situationen.
      Ha en fin helg!
      Kram!

2. Judy

What a lovely winter wonderland! Things look so fresh and pretty after a new layer of snow. Sure hope the bus situation is resolved. You are a loyal bus rider and to be stuck for hours is not good. Glad to here the knee is getting better. Take Care not to overdo anything physical. Love the beautiful tulips. Have a wonderful weekend. Hugs!

• Marja Granqvist (inläggsförfattare)

Thank you, Judy! Unfortunately it’s raining again and the beautiful snow is melting…again.
      Have a nice weekend! Hugs!