Paus i Älgjakten nu börjar Maudjakten

Under dagen har ett massivt drev varit ute på Jakt efter Centerpartiets partiledare, Näringsminister Maud Olofsson. Drevkarlar är Metallklubben på Volvo Lastvagnar i Umeå som kräver Mauds avgång eftersom man är besvikna över att det transportstöd som Volvo Lastvagnar kan tillgodoräkna sig är för lågt anser man.

Jag kan nog tycka att kritiken är obefogad, och tycker vi kan börja debatten med att ttta lite i arkivet. Hittade ett 2 år gammalt prssmeddelande från Näringsdepartementet som jag tycker var intressant:.

Notera att om Maud skall kritiseras för något så är det att hon räddat kvar transportstödet, inte tagit bort det.

Fortsatt transportstöd godkänt

Regeringen har nu kommit överens med Europiska kommissionen om ett nytt transportstöd för norra Sverige.
– Vi skapar ett stödsystem som är rättvist och långsiktigt hållbart, säger näringsminister Maud Olofsson.
 

Transportstödet kompenserar de merkostnader för transport som företag i de fyra nordligaste länen har. Den tidigare regeringen lät bli att anmäla stödet till EU-kommissionen vilket har skapat stor oro bland många företagare i norra Sverige och gjort att hanteringen har tagit för lång tid.

Därför är det nu glädjande att regeringen kan lämna tydliga besked.
Stödet kommer att lämnas för transporter till och från företag i norra Sverige och betalas ut retroaktivt från första januari.

Samtidigt genomför regeringen förändringar av stödet utifrån den utredning som Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA) genomfört. Syftet är att stödet ska utgå från de faktiska transportmerkostnaderna som företagen har.

– De principer som varit viktiga för mig är att skapa ett rättvisare system. Därför har vi ändrat fördelningen mellan norr – söder och kust – inland. Företag med störst avstånd till marknaden får mer stöd, det är bra för norra Sveriges konkurrenskraft, säger Maud Olofsson.

Samtidigt slopas de lägsta gränserna för stödet, vilket innebär att fler företag, inte minst små företag får tillgång till transportstöd.

Följande andel av transportkostnaderna lämnas som bidrag för uttransporter från olika områden:

Sundsvalls och Timrå kommuner 10
Härnösands, Ånge, Kramfors och Härjedalens kommuner samt de delar av Örnsköldsviks och Sollefteå kommuner som inte nämns nedan
15
Bräcke och Ragunda kommuner
20
Bergs, Nordmalings, Östersunds, Krokoms, Umeå, Vännäs, Bjurholms, Robertsfors och Åre kommuner
25
Åsele, Strömsunds, Vindelns, Dorotea och Lycksele kommuner samt Edsele, Junsele, Ramsele och Ådalslidens församlingar i Sollefteå kommun och f.d. Solbergs kyrkobokföringsdistrikt i Örnsköldsviks kommun
30
Vilhelmina, Skellefteå, Piteå, Luleå, Storumans, Norsjö och Bodens kommuner
35
Älvsbyns, Malå, Kalix, Arvidsjaurs, Haparanda, Sorsele, Överkalix och Övertorneå kommuner
40
Arjeplogs, Jokkmokks, Pajala, Gällivare och Kiruna kommuner 45

Intransportbidraget är fem procentenheter lägre än uttransportbidraget.
Bland annat följande förändringar införs också:
Bestämmelserna om att en transport ska ha en lägsta vikt på 20 kg respektive 100 kg samt att det lägsta bidragsgrundande fraktkostnaderna är 25 000 kronor tas bort.
Ett högsta belopp på 15 miljoner kronor per bidragsmottagare och kalenderår införs.
Den högsta mängden som berättigar till bidrag för transporter av sågade trävaror sänks från 30 000 kubikmeter till 28 000 kubikmeter.

Det är Nutek som är ansvarig myndighet för att handlägga stödet.
 

Etiketter: , ,

2 kommentarer

  1. Mattias Larsson

    Svar till Nicklas Sundberg (C) (2009-10-22 08:43)
    Helt rätt Nicklas. Man skall komma ihåg att Maud jobbar för hela Sverige. Men alltid gör vad hon kan för att flytta fram norlands positioner.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.