Regeringen ökar transportstödet inte minskar det!
Appropå den infekterade debatten om transportstödet till Volvo Lastvagnar så kan det vara på sin plats att påpeka att regeringen i samband med vårbudgeten 2008 ÖKADE transportstödet till Norra Sverige med 50 miljoner kronor
De färskaste siffror jag hittat säger att cirka 700 företag med 32 000 anställda erhöll transportbidrag 2006.
Och att anslaget för 2008 att uppgick till närmare 500 miljoner kronor.
Att transportstödet är viktigt är alla överens om och frågan är snarare var taket skall ligga, här är det viktigt att komma ihåg att stödet var 0 när Alliansregeringen tillträdde 2006. Och att Maud i förahandlingar med EU lyckades förhandla fram ett svenskt transportstöd. Och att ett av vilkoren i detta stöd är att det införs ett tak på max 15 miljoner per företag.
Det är detta tak som används som argument ti debatten från Metallklubben på Volvo lastvagnar. Man menar att om inte transportstödet höjs så riskerar jobben på monteringen i Umeå att försvinna.
Det jag inte begriper i detta är att om monteringen försvinner så kommer hytterna endast att pressas och lackas här och slutmonteringen av inredning och dyl. sker i någon av slutmonteringsfabrikerna.
Men konstnaden för att frakta en hytt från Umeå till Gent måste väl vara densamma oavsett om den är färdigmonterad eller ej så jag förstår inte riktigt hur transportstödet kan vara kopplat till monteringens vara eller inte vara?
Senaste kommentarerna