Persontrafik 2012

Jus nu befinner jag mej på Persontrafik 2012 i Göteborg, den största mötesplatsen för kollektivtrafikbranschen, en mässa med utställare vad gäller allt som har med kollektivtrafik att göra från biljetter och bussar till övergångsställen med blinkande stolpar. Dessutom finns härr busstillverkare, tågtillverkare, bussoperatörer mm. mm. Allt detta späckat med väldigt bra seminarieprogram.

Kollektivtrafik och styrning och planering av detta är något av det allra mest komplexa jag stött på inom ramen för de politiska sakområden jag kommit i kontakt med. Om vi bara tar Västerbotten som exempel så betalar länets kommuner och landtinget närmare 300 miljoner kronor årligen för kollektivtrafiken (buss och tåg). Och då är frågan, är dessa pengar i alla lägen rätt använda, och blir kollektivtrafiken det verktyg vi vill det skall vara för att bygga ett bättre samhälle.

Här finns det två frågor jag funderat en del på och som kah tänker försöka hitta svar på:

  1. Hur får man en bra kollektivtrafik till vettig kostnad ute på glesbygden, det måste hitta en modell för att kunna trafikförsörja även de mindre kommunerna i vårt län.
  2. Hur hittar vi modeller så att de bussbolag som kör, känner att de kan vara med och påverka med sina ideér och tankar, jag tror inte att vi politiker och de tjänstemän som fattar beslut om linjeläggning och tidtabeller alltid vet allt. Troligen finns det jättemycke kunskap ute hos bussoperatörerna som är värd att lyssna till.

Avslutar med lite bilder

Mindre bussar verkar vara en stark trend

Många smarta lösningar för att underlätta för rullstolar och barnvagnar att komma ombord

Abrahamssons Buss från Gräsmyr berättade om sin flygbusstrafik till Skellefteå

Självklart en del riktigt stora lyxbussar på plats också

En dansk "förskolebuss" alltså en rullande förskola.

 

4 kommentarer

  1. Cylvia

    Finns det på mässan exempel på konverterade bussar? Från att ha varit konventionella dieslar till eldrivna bussar. Passerade Umeå flygplats och ökade mitt förstånd med att iakta den elbuss som stod på vänteparkering och ”tankade” el från taket….

  2. Maria

    Hej! Det verkar som att du missade en viktig del i kollektivtrafiken, nämligen Taxi. De hade också en del i mässan som den tillgång de är för kollektivtrafiken både i stan och på landsbygden. Men tyvärr är många av er politiker insnöade med att kollektivtrafik bara är buss och har skygglappar för alla alternativ.
    Umeå och västerbotten har mycket att lära av andra kommuner vad gäller tillgängligheten och samnyttan av buss och taxi på lika villkor. dv.s taxi får köra på bussgator eftersom de faktiskt tillhör kollektivtrafiken.

  3. Mattias Larsson

    Svar till Maria (2012-11-29 07:23)
    Hej, Maria

    Nej jag har inte missat Taxi, däremot så är taximontrarna här på mässan inte lika kul att fota.

    Och Taxi är som du säger en viktig del i kollektivtrafikkedjan.

    ML

  4. Mattias Larsson

    Svar till Cylvia (2012-11-28 15:30)
    Konverterade kanske inte är rätt ord, men det är många olika drivmedel som presenteras, Diesel, Biodiesel, El, Biogas, Vätgas mm.
    Så det finns många tankar på hur man skall göra för att reducera utsläppen.
    ML

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.