Kulturväven, vad kostar den och vem skall betala?

Det är frågan jag och Sven-Olov ställer i denna interpellation i morgonens Kommunfullmäktige.
Ingen har väl kunnat undgå den oro som finns över kommunens ekonomi de kommande åren. En oro som förvärras av att (s) + (v) nu beslutat sig för att skjuta upp budgeten för 2014 till i Oktober.
En av de negativa effekterna av budgetbeslutet är att det blir ännu svårare att veta var vi skall lägga ut kostnaderna för kulturväven och hur vi skall få ut maximalt med verksamhet i det nya huset.

Skall bli spännande att höra vad Lennart svarar.

Interpellation till: Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund

Hur skall Kulturväven drivas?

Kulturväven, Umeås nya kulturhus börjar gå emot färdigställande.
Och i takt med det, samtidigt som prognoserna om kommunens ekonomi ser sämre ut så ställs frågan:
”Hur kommer detta att gå framöver?”
Något vi kunnat läsa om bland annat i tidningarna.
Det finns en reell oro hos många för hur Umeå kommuns kulturella ambitioner skall kunna finansieras i framtiden. En viktig fråga då blir hur skall kommunens andel av kulturväven driftas, vi har ju fått en del underlag rörande hur stor kommunens kostnad kan antas bli för vår del i väven, men den stora frågan hur skall dessa kostnader fördelas och vilket upplägg kommer det att vara för det kommunala åtagandet är ju inte beslutat.

Det finns flera modeller man kan välja för hur Umeå kommun väljer att organisera verksamheten, man kan tänka sig att Väven i Umeå AB är hyresvärd och kommunen via fastighet hyr och verksamheterna hyr av fastighet.
En annan modell kan vara att verksamheterna hyr det man behöver av Väven i Umeå AB direkt. En tredje modell är att kommunen vi ett eget bolag hyr ut lokalerna till de egna verksamheterna.

Det finns även andra varianter på hur vi kan välja att organisera verksamheten. Men oaktat vilken modell man väljer så finns det ett antal praktiska frågor att lösa, då merparten av den verksamhet som i nuläget är planerad att hamna i kulturväven är befintlig verksamhet som finns idag och därigenom har verksamhets och hyreskostnader, kostnader som troligen kommer att öka vid flytten till väven. Verksamheter som därför måste kompenseras för den förväntade hyreshöjningen men en utökad budget, om man inte skall tvingas till verksamhetsminskningar.

Det effektivaste sättet att få ner kostnaden för de som nyttjar den nya byggnaden är att få in fler nyttjare och därigenom sänka kostnaden för alla.
Därför är det väldigt viktigt att verksamheten i väven organiseras på ett sådant sätt att man hela tiden arbetar för att få in fler nyttjare och hyresgäster.
I annat fall så är väl risken stor att kostnaden på kommunstyrelsens konto för outhyrda lokaler blir ännu större?

Vi frågar därför:

1) Vilka planer har du för hur Kulturväven skall driftas rent organisatoriskt?

2) Kommer de verksamheter som flyttar till kulturväven att kompenseras för den nya hyran eller måste de effektivisera inom ram för att klara detta?

3) Hur kommer kommunens hyresdebitering att se ut, skall verksamheterna som är i väven klara hyran inom sin verksamhetsbudget, eller kommer pengar till hyran på sidan om?

Umeå 16 Maj 2013

Sven-Olov Edvinsson
Mattias Larsson

Centerpartiet
 

Etiketter: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.